Článek
Kauzu kolem fastfoodového řetězce KFC v Česku odstartoval nezávislý investigativní novinář Jan Tuna v průběhu letních prázdnin. Tehdy reagoval na podnět bývalého zaměstnance jablonecké pobočky KFC, ve které mělo údajně docházet k mnoha prohřeškům včetně přelepování štítků várek masa s prošlým datem spotřeby za nové.
Šokující zjištění a hromadící se výpovědi včetně konkrétních důkazů se začaly v posledních týdnech šířit sociálními sítěmi, odkud přicházely svědectví od dalších zaměstnanců i zákazníků, kteří si stěžovali na pochybnou kvalitu produktů KFC v poslední době.
Ve druhém díle, které bylo zveřejněno minulý týden na youtubovém kanále TUNA VERSUS, Jan Tuna zpovídá šestici bývalých zaměstnanců českých poboček KFC, kteří pracovali na různých pozicích, a postupně odhalují nejrůznější nepoctivé zákulisní praktiky, ze kterých se strávníkům tohoto populárního fastfoodu musí zvedat kufr.
Prošlým masem s přelepenými štítky to pouze začalo
Praktika s přelepováním štítků se zjevně v KFC netýká pouze várek s prošlým masem. Jak popisují bývalí zaměstnanci, své datum spotřeby mají všechny nabízené produkty a suroviny, ze kterých se vyrábějí. Jejich doba spotřeby mnohdy čítá pouhé desítky minut až jednotky hodin, tudíž, pokud se je nepodaří včas vydat, musely by se vychodit do koše.
V restauracích, kde není takový obrat a odbyt zboží, má běžně docházet k falšování trvanlivosti i u výrobků jako twister, stripsy, muffiny, saláty a další. Takovéto nařízení má pocházet z vedení, které tak činí v zájmu snížení nákladů a plýtvání potravinami. Zaměstnancům má být dále sděleno, že pokud by potraviny s prošlou lhůtou vyhazovali, budou jim náklady strženy ze mzdy.
V případě masa, které je rovněž po lhůtě trvanlivosti, nebo dokonce zapáchá, praxe spočívá v jeho omytím studenou vodou a naložením do silně kořeněné omáčky typické pro produkty KFC.
Omáčka svým silným aromatem a chutí přebije zápach starého masa, tudíž běžný zákazník nemusí při konzumaci nic poznat. V mase však mohou bujet bakterie i salmonela, která může být v krajních případech až smrtelně nebezpečná pro děti a starce.
Další pochybné praktiky se mají týkat například nepravidelné výměny fritovacího oleje, mouky a vody pro obalování masa, omáček, hořčice, majonézy nebo sanitačních přípravků na udržování čistoty kuchyně. Vše se má dle vypovídajících vyměňovat až v nejkrajnějších momentech nebo před možnou kontrolou. Naneštěstí, ta má jen pramalou šanci při běžné kontrole něco skutečně odhalit.
Kontroly nemají šanci na nic přijít. Zaměstnanci jsou připravení
Zřejmě nejpalčivější část videa totiž popisuje propracovaný systém varování před hygienickými kontrolami na pobočkách KFC. Zaměstnanci si mají přeposílat echo prostřednictvím skupinových chatů o příjezdu kontrolních orgánů do dané lokality, aby se mohli včas připravit.
Příprava má spočívat v předem naučených návycích, při kterých každý zaměstnanec uvede kuchyň do vyhovujícího režimu jako například přelepením štítků, výměnou oleje nebo přebalováním surovin do nových obalů.
Následně inspektor, který dorazí na kontrolu, se musí personálu nejprve řádně prokázat a před vstupem do kuchyně a skladů masa se musí také převléct do vhodného oděvu. Personál tak může získat další cenné minuty na odstranění zbývajících nedostatků, než dojde k přímé kontrole.
Dále, pokud kontrola proběhne ve dnech s vysokým obratem, jako je pátek a víkendy, nebo v době, kdy se střídají manažeři poboček, existuje jen nízká pravděpodobnost, že se podaří něco nekalého odhalit. Inspektoři by museli reagovat na konkrétní podnět od zaměstnance nebo nespokojeného zákazníka, který je nejlépe schopen doložit důkazy.
Veškerá tato utajovaná praxe se má nejčastěji týkat poboček s nižší návštěvností, a tedy pomalejším obratem masa a ostatních surovin. Pobočky, jejich vytížení je stabilně vysoké, se k takovýmto praktikám uchylovat nemusí, protože se téměř veškeré suroviny podaří včas vydávat a doplňovat za nové.
Nutno dodat, že ve většině dnů v roce může vše probíhat ve standardním režimu, jelikož není důvod se k takovýmto praktikám uchylovat, jak objasňují bývalí zaměstnanci ve videu.
První pobočka již byla uzavřena. Po ČR jich však potichu zavírá více
Přesto celá kauza od zveřejnění prvního videa Jana Tuny a jeho předání podnětů Státní potravinářské a zemědělské inspekci (SPZI) pořádně nabírá obrátky. Podle zpráv mělo dojít ke kontrole jak jabloneckého KFC, kde kauza odstartovala, tak nedaleké liberecké pobočky.
Zatímco v případě jablonecké zřejmě k závažnému porušení předpisů nedošlo (ostatně měla proběhnout v pátek, kdy je vyšší obrat) a nebyla uzavřena, v Liberci už inspekce odhalila závažnější problém.
Inspektoři ze SPZI odhalili várku devíti kilogramů masa, které bylo po datu použitelnosti a nacházelo se vedle ostatního masa nachystané k prodeji. V tomto případě došlo k porušení zákona o zacházení s potravinami. Liberecká pobočka v ulici České mládeže byla na čas uzavřena, dokud nedošlo k odstranění problémů, nyní je však opět v plném provozu.
Společnost AmRest, která provozuje v Česku všech 127 restaurací KFC, se k incidentu vyjádřila se slovy, že se jednalo o ojedinělý případ a prošlé maso nemělo být určeno k prodeji. SPZI s tímto tvrzením nesouhlasila a zahájila s AmRest správní řízení o uložení pokuty, která může sahat až do výše 50 milionů korun. Vzhledem k násobně většímu ročnímu obratu společnosti jsou to bohužel stále jen drobné.
Nicméně další kontroly budou následovat. SPZI eviduje od začátku roku 2025 na 70 kontrol v podnicích KFC, z nichž v devíti případech odhalila nějaký drobný prohřešek. Až do této chvíle se však nejednalo o porušení závažných bezpečnostních předpisů.
Dále, se zveřejněnou kauzou Jana Tuny, eviduje SPZI od 12. srpna zvýšený počet hlášení a podnětů, kterými se bude blízké době zabývat.
Společnosti KFC a AmRest se odmítly k odhaleným incidentům a celkové kauze jakkoliv vyjadřovat a nereagují ani na opakované dotazy novinářů.
Uzavře KFC všechny pobočky v ČR jako k tomu došlo v Dánsku?
Budoucnost fastfoodového řetězce KFC v Česku je v tuto chvíli pořádně nahnutá a nejistá, nemluvě o silně pošramocené pověsti, která se může ještě zhoršit.
Vzhledem k nedávné a velmi podobné kauze v Dánsku, kde inspektoři rovněž prošetřovali a odhalili padělání štítků trvanlivosti masa na základě interní komunikace zaměstnanců, může tento osud potkat také Česko.
Takzvaný Dánský scénář nakonec vyústil v zavření všech 11 poboček KFC, které provozovala tamní společnost Isken ApS, jež nyní hledá nového franšízanta, tedy novou firmu, která by tyto restaurace znovu převzala.