Článek
Ani po dvou týdnech od schválení rady nejsou žádné písemné podklady, nějaký plán, harmonogram, co se bude dít dále. Jediné, co známe jsou důvody sloučení, ale jsou to opravdu důvody pro sloučení nebo je lepší školy nechat dělat to, v čem jsou dobré?
1. Zkvalitnění výuky: nechuť k pokračování, pouze „dojetí“ Světa vzdělání, který je v současné době na 17 školách a chystá se otevření na dalších sedmi školách to je ono, co tímto bodem myslíte? U nás se bude nejspíš jen „dojíždět“, což znamená postupné propouštění specializovaných pedagogů nikoliv jejich využití. A tuto organizaci bude mít na starosti ředitel, který nemá žádné ředitelské zkušenosti. To určitě bude fungovat. A jak se zlepší kvalita na 3. ZŠ, když se tam jen přesunou nové děti?
2. Efektivnější využití zdrojů: většina nákladů jsou náklady spojené s budovou školy, jsou to energie, opravy, údržby a nákupu drobného majetku, další část do spotřeby materiálu a provozních výdajů (například revize nebo nákup hygienických pomůcek). Kdyby se na těchto provozních nákladech mělo ušetřit, v důvodové zprávě by byl alespoň nějaký propočet, ale není. Takže, co se tak významného ušetří?
3. Rozšířené možnosti pro studenty: v podstatě bod 2 jen trochu jinými obecnými slovy, chcete zrušit program pro nadané děti, který je dle starosty mimoškolní aktivita. Dobrou školu tvoří dobré mezilidské vztahy, spojením dojde i k propouštění některých učitelů, nabourá to kolektivy na 1. ZŠ i na 2. ZŠ. Větší škola také vede k větší anonymizaci, zrušení rodinné atmosféry a příjemného klima na dvojce.
4. Řešení demografických propadů: po třech silnějších rocích 2016-2018 (231 + 232 + 239), bude letos slabší zápis (198), ale další tři roky opět počty žáků rostou nad 200 (219 + 203 + 213). Průměrně se na území Holešova rodí necelých 213 každý rok. Až zápis 2029 (děti narozené v roce 2023) bude pokles na 182 (což je pokles o 15 % oproti 21letému průměru). Proč se tedy sloučení řeší nyní? Demografie rozhodně důvodem není!