Článek
1. ZŠ před rokem
Od roku 2018 do poloviny 2024 působil na 1. ZŠ tandem paní ředitelky Růžičkové a pana zástupce Orala. „Jsme prestižní škola, jedna z největších v kraji, dvacet let tu budujeme super kolektiv, což se přenáší i na žáky a rodiče. O naši školu je velký zájem“. Paní ředitelka Růžičková odchází do důchodu a její zástupce pan Oral vyhrává konkurz na ředitele školy. Byla to logická volba.
Ale ředitelem se nestává, ředitelem byl jmenován pan Koláček. Podrobnosti níže:
V této souvislosti by bylo zajímavé vědět, jak silnou vizi nový ředitel přinesl a jaké novinky byly na 1. ZŠ zavedeny, jak se píše v článku výše.
2. ZŠ nyní
Od 1. 8. 2019 nastupuje nová paní ředitelka Moravčíková, zavádí se možnost třídy Světa vzdělání s rozšířenou výukou angličtiny, matematiky, logiky, osobnostního rozvoje a programování, ve škole se podařilo vytvořit příjemné klima s přátelskou rodinnou atmosférou, kvalifikovanými a náročnými pedagogy, zmodernizovaly se učebny a škola se celkově zvelebila. Tyto kroky přináší úspěch a počet žáků se navyšuje o 100 až na současných 262 žáků. Paní ředitelce letos končí funkční období, předpokládalo by se, že zřizovatel (město) bude mít zájem na jejím pokračování. Místo toho rada města navrhuje zánik 2. ZŠ a sloučení s 1. ZŠ.
A ředitelem se má stát opět pan Koláček, který se ještě ani pořádně nezabydlel na své 1. ZŠ.
A kdo je ten tajemný pan Koláček? Řeklo by se, že určitě zkušený ředitel. Bohužel není to tak, na základní škole učil pouze rok, nemá žádné zkušenosti na postu ředitele, byl pouze zástupcem na střední škole, ale základní škola je přece něco jiného.
V tomto školním roce zatím ani neobešel polovinu svých učitelů na 1. ZŠ (32 tříd). Od září by měl náhle na starosti dalších 13 tříd (pokud se nebudou rušit, ale základní fakta o sloučení nejsou známa), a to by byl nelehký úkol i pro zkušeného zaběhlého ředitele, ne tak pro nováčka, který s ředitelováním teprve začíná. Nelze se divit obavám o kvalitu fungování vzdělání po tomto kroku. Ředitel Koláček navíc zůstal zastupitelem a má o sloučení na zastupitelstvu rozhodovat. Není to snad střet zájmů?
Takže co ho vlastně předurčuje k této roli? To se musíme vrátit až do roku 2016:
„Město není firma, ale rodina…a každý má právo sedět u rodinného stolu. Ne jen hrstka vyvolených, kteří určí, kdo u stolu zasedne a komu spadnou drobky…“ říkal tehdy nový radní Milan Fritz (nynější starosta), který se tehdy dostal do zastupitelstva z důvodu odstoupení právě pana Koláčka.
Když budu parafrázovat, tak rodiče, děti a široká veřejnost v současné době nejsou ani ve stejné místnosti, a dokonce ani v budově blízko tohoto stolu, aby na ně alespoň nějaké drobky zbyly.
Nechme promluvit starostu, má to přece všechno vymyšlené:
„Vzniknou tak dvě vyrovnané a stabilní školy, které budou snadněji reagovat na demografické výkyvy,“ říká starosta Holešova Milan Fritz v rozhovoru v Deníku N a posléze i na ČT:
„Chceme vytvořit prostě dva subjekty. V tuto chvíli máme tři školy. A chceme vytvořit dva, které budou skutečně silné a budou naprosto v pohodě vyrovnávat ty výkyvy, které jsou. Tedy, jak ty personální, tak demografické, tak ekonomické“ (v čase 9:02 začíná reportáž o Holešově).
Jaký je vývoj počtu žáků od roku 2017-2018:
2017-18 nyní rozdíl
1. ZŠ 586 659 73
2. ZŠ 161 262 101
3. ZŠ 576 455 -121
Sloučením ale evidentně nevzniknou dvě vyrovnané školy. Bude tady sloučený kolos s 921 (659 + 262) žáky a 3. ZŠ zůstane s 455 žáky. Sloučená škola bude mít tedy více než 2× tolik žáků jako 3. ZŠ. O čem to starosta mluví?
Když se dvěma školám daří, roste o ně zájem, který se projeví na rostoucím počtu žáků, tak je za odměnu sloučím. Když škole klesá počet žáků jako na 3. ZŠ, dělám, že to nevidím. Na 3. ZŠ nebyli schopni zajistit kvalitní učitele. Tak utekly děti. A teď jim bude přikázáno, že tam MUSÍ chodit. Tím se ale kvalita vzdělávání opravdu nezvýší!
V roce 2027 bude končit funkční období i řediteli na 3. ZŠ. Kdo myslíte, že tam potom bude ředitelem? Že by do třetice všeho dobrého/zlého? Vypadá to, že se úspěch v Holešově neodpouští a místa dostávají kamarádi, a ne odborníci.