Hlavní obsah
Názory a úvahy

Opravdu se vyplatí domácí FVE?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Kolik peněz bychom museli platit ročně za elektřinu, aby se opravdu vyplatila domácí FVE s bateriovým úložištěm a nebylo to nakonec jen tak šul nul?

Článek

V neděli jsem zachytil v jednom pořadu představení firmy, která dodává bateriová úložiště a asi i panely a další techniku pro domácí FVE. První, co mě opravdu zaujalo, bylo tvrzení, že bez hlídání přes internet, to nelze efektivně využívat. Tak jsem se na to zkusil podívat blíž, a nakonec mi zůstalo daleko víc otázek než odpovědí.

První zajímavost, na kterou jsem narazil, byl jeden komentář, který vyčísloval, jak moc se v posledních dnech nedařilo zdrojům jako jsou FVE a větrné elektrárny dodávat elektřinu do sítě. Takže předpokládám, že ani v domácnostech to nemohlo být o mnoho lepší. Nebo se snad mýlím?

Další, co mě zaujalo, bylo zjištění, jak mizerně jsou zpracovávány fotovoltaické panely, aby byla jejich výroba co nejlevnější. Což má devastující vliv na jejich reálnou životnost. Co se týče bateriových úložišť, tam zatím tak dlouhá zkušenost není, ale s ohledem na zkušenosti např. s bateriemi elektrických aut, si dovolím tvrdit, že pro reálné využití bude i jejich živostnost celkem omezená. Nebo se snad mýlím?

No a teď k meritu věci a hlavní otázce: Jaká je výše investice do adekvátně výkonné domácí FVE a takovému bateriovému úložišti, plus dalšího technického zařízení, aby to vše společně co nejefektivněji fungovalo? Včetně samozřejmě zálohy buď v podobě zachování připojení k veřejné síti, nebo koupi a instalaci elektrocentrály s dostatečným výkonem.

A především to, po jaké době bude třeba tuhle techniku obměnit, aby stále fungovala a kolik to bude stát?

A k čemu jsem došel? Nenašel jsem žádnou ekonomickou nebo ekologickou výhodu přechodu na takový způsob výroby elektrické energie pro samostatnou domácnost, pokud se nenachází někde na vzdálené samotě, kam by jen samotné natažení drátů stálo víc než náklady na pořízení FVE.

I když bych nyní deset, možná i patnáct let nezaplatil žádnému dodavateli elektřiny ani korunu, moje výdaje by stejně o mnoho nepoklesly.

Vezmu-li prvotní obrovskou investici v řádu minimálně vysokých stovek tisíc korun a následnou nutnost vytvářet rezervy na údržbu a případné opravy, které si 99,9 % lidí těžko zvládne dělat svépomocí, budu mít první položku, kterou si nemohu odpustit. Ani výdaje na udržování připravenosti záložního zdroje nelze pominout. A nakonec největší položka - tvorba rezerv (v účetnictví se na to pamatuje v podobě odpisů) na kompletní obměnu po technickém dožití kritických součástí (panelů, baterií, měničů, řídící jednotky, rozvodů…).

Jenže samozřejmě já jsem v tomto jen laik. Je tu tedy nějaký skutečný odborník, který by mi moje hrubé odhady na základě konkrétních čísel potvrdil nebo vyvrátil?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám