Hlavní obsah
Politika

Musíme zkrotit řetězce, aby si z nás dál nedělaly dojnou krávu a legraci

Foto: Daniel Kůs/Daniel Kůs

Daniel Kůs - lídr kandidátky Pirátů v Plzeňském kraji a radní Plzně

Proč máme vyšší ceny potravin než sousedé? A jak to vyřešit? Jde to. Máme jasný plán, který bude fungovat. Nebojíme se střetu s řetězci, protože nikomu nic nedlužíme. Nemáme klientelistické vazby ani napojení na lobbistické skupiny.

Článek

Proč máme dražší potraviny než jinde?

Kdo chodí nakupovat, ví své. V pátek odpoledne se stavíte pro „pár věcí“ a domů si nesete účtenku, ze které se vám protočí panenky. Stejný chléb, máslo, mléko, vejce, rýže a jablka – jen jiný obchod – a cena se klidně liší o desítky korun. A když to sečtete za měsíc, bavíme se o stovkách.

V Německu by ten samý nákup vyšel levněji, a to tam mají lidé více než dvojnásobné platy. Průměrná hrubá mzda u nás? 46 000 Kč. U nich? Přes 4 600 €. Rozdíl v kupní síle je propastný. A přesto u nás stojí některé potraviny víc. To už není náhoda, to je systém.

Vysoké DPH

Tady se to hraje i přes daň z přidané hodnoty. V Polsku od dubna 2024 platí 5 %, v Německu 7 %, u nás 12 %. A to je pořádná „přirážka“ hned u pokladny. Snížení DPH by pomohlo – ale jen pokud se sleva opravdu dostane do cenovky, ne že zůstane řetězcům v kapse.

Malý trh? Ale no tak

Řetězce rády tvrdí, že jsme malý trh, a proto máme vyšší ceny. Jenže většina z nich je součástí nadnárodních skupin a část sortimentu nakupuje centrálně pro více zemí. U trvanlivých potravin a privátních značek se často jedná o stejné zboží ze stejné fabriky – jen s jinou cenovkou. Argument o „malém trhu“ je spíš kouřová clona.

Koncentrace trhu a oligopol

Značek je plno, ale vlastníků málo. Lidl a Kaufland (Schwarz) mají dohromady kolem 28 %, Penny a Billa (REWE) 15 %, Albert 13 %, Tesco 10 %, Makro a Globus po 5 %. Podle dat z roku 2021 ovládá 5–6 skupin kolem 75–80 % trhu. To už je oligopol – pár hráčů, kteří si mezi sebou moc cenově nekonkurují.

Foto: Daniel Kůs/MENDELU/ÚOHS, 2021

Nadměrné marže

Marže? V Česku vyšší než v Německu. Lidl u nás kolem 6,3 %, v Německu 2,7 %. Kaufland skoro 4 % oproti necelým 2 % v Německu. To znamená, že na stejné housce se u nás vydělá víc. A to není fér.

Foto: Daniel Kůs/Novinky.cz, 2023

Slabá kontrola trhu

UOHS kartel neprokázal, ale i bez přímé dohody se dá sladit. Firmy sledují konkurenci a přizpůsobují se. Pro zákazníka je to jedno – ceny zůstávají nahoře.

Jak to vyřešit? Mám jasný plán

Jeden krok nestačí. Musíme na to jít ze všech stran.

1. Reforma ÚOHS

„Antimonopolní úřad potřebuje zásadní změnu. Provedeme jeho reformu – zrychlíme rozhodovací procesy a přesměrujeme jeho pozornost tam, kde nejvíc selhává – na odhalování kartelových dohod.“

Rychlejší reakce, lepší data, víc odvahy jít po velkých hráčích. Úřad musí umět ukázat zuby.

2. Snížení DPH

„Snížíme DPH na základní a zdravé potraviny, jako je zelenina a ovoce, stejně jako na pleny, hygienické potřeby a další nezbytnosti.“

„Kde na to vezmeme? Minimálně 30 miliard získáme osekáním dotační ekonomiky, tvrdým zásahem proti korupci, výběrem daní u velkých firem a z nových zdrojů.“

Ale snížení DPH musí jít ruku v ruce s dohledem. Jinak se úleva k lidem nedostane.

3. Podpora konkurence mezi dodavateli

Když bude víc mlékáren, pekáren a masokombinátů, bude i víc konkurenčního tlaku. Stát má podpořit menší producenty, aby se dostali do regálů a nezůstali mimo hru.

4. Veřejný cenový online srovnávač

Slovensko už jede – od července 2025 mají web, kde vidíte ceny základních potravin v různých řetězcích. My k tomu můžeme přidat digitální účtenku, aby každý viděl, kolik co kde stojí, a řetězce se nemohly vymlouvat.

S Jakubem Michálkem připravíme legislativní úpravu a donutíme řetězce poskytovat aktuální údaje o cenách, tak aby lidé mohli online srovnat ceny potravin.

Pokud bychom snížili ceny potravin třeba o 5 %, tak to bude znamenat, že rodina ušetří ročně několik tisíc korun.

„Nejsme pro EET. Chceme systém, který pomůže konkurenci a usnadní vám porovnávání cen. Příklad je digitální účtenka, kterou dostanete do svého úložiště v aplikaci, telefonu či na webu. Nepůjde o velkého bratra, firmy ušetří papír a stát bude mít současně údaje, které potřebuje.“

Proč právě Piráti?

Nemáme sponzory, kteří by nám diktovali, co můžeme a nemůžeme říkat. Nemáme klientelistické vazby. Nejsme strana, kterou si někdo koupí. Není nikdo, kdo by nám mohl zavolat a říct: „Na tohle nesahejte.“ Proto můžeme jít po řetězcích naplno a bez kompromisů. A to také uděláme!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz