Článek
Když studenti plzeňské univerzity oznámili, že si chtějí postavit vlastní elektrickou formuli, leckdo nad tím možná mávnul rukou. Jenže oni to fakt udělali. Ne v rámci výuky, ne jako semestrální projekt. Všechno od základu. A místo na parkovišti s ní skončili na stupních vítězů – na závodech Formula Student v Portugalsku si dojeli pro třetí místo mezi evropskými týmy s elektrickým pohonem. Elektroformule vznikla i jako reakce na vývoj soutěže, která týmy do těchto kroků tlačí.
Tým, co to opravdu postavil
Za projektem stojí UWB eRacing Team Pilsen, studentský tým napříč čtyřmi fakultami Západočeské univerzity – od strojní přes elektrotechnickou, fakultu aplikovaných věd a ekonomickou. Každý přinesl svoje. Někdo rám, někdo software, někdo business plán. Výsledek? Monopost jménem UWB E01.
„Na mnoha částech jsme pracovali sami – rám, měnič, software. Ale spolupracovali jsme i se sponzory a firmami, kteří nám pomohli s komponenty nebo výrobou,“ říká Jan Procházka, jeden z vedoucích týmu. Celkově strávili studenti vývojem a stavbou formule mezi 10 až 12 tisíci hodinami. To odpovídá intenzivní práci několika lidí v průběhu celého roku.
Některé komponenty a část výroby ale zajišťovali partneři nebo dodavatelé. Ale některé komponenty vytvořili sami a získali na soutěži v Portugalsku speciální cenu za nejlepší technické řešení. A nebylo to jediné ocenění – v disciplíně Efficiency, tedy kolik výkonu dokážou vytěžit z minima energie, byli první.
A že to není žádná akademická sranda: tahle formule má dva elektromotory. Důležitější než samotný výkon je ale zrychlení: z 0 na 100? Kolem tří sekund.Vůz je tvořen převážně z kompozitních dílů. Vše je navrženo s důrazem na hmotnost a bezpečnost. V Mostě probíhaly závody Formula Student – před nimi musel vůz projít technickou přejímkou, která ověřuje bezpečnost a schopnost projet trať. A uspěl.
Tohle celé vzniklo na půdě Západočeské univerzity. V kampusu, v laboratořích, v dílnách. Pomohli i partneři z praxe – například firmy Fischer, Mubea nebo Kordcarbon. Ale základní motor všech věcí? Byla to parta studentů, co tomu prostě věřila. A nebála se, že si občas něco udělají blbě a budou muset začít znova.
Co bude dál? Ještě rychleji a autonomně
Příběh plzeňské formule tím ale nekončí. Pro aktuální sezónu je již nová verze – UWB E02. Tým už připravuje další verzi vozu – lehčí, rychlejší, stabilnější. A do budoucna přemýšlí i o autonomní formuli, která by jezdila úplně sama. To je ale zatím vize pro příští roky – nejprve je potřeba zvládnout vše kolem elektromobility. Chybět nebudou ani na dalším ročníku Formula Student Czech Republic, který se letos opět koná v Mostě.
V Plzni ale vzniká něco víc než jen závodní vůz. Roste tady generace inženýrů, která si může teoretické znalosti ověřit v praxi – a zkušenosti ze stavby vozu uplatnit i v seminárních projektech a budoucí kariéře. A když díky škole závodíte s formulí, kterou jste pomáhali stavět od rámu až po poslední kabel? Tak to má sakra smysl.