Hlavní obsah
Politika

Plzeňská eformule dobývá Evropu. Studenti ZČU jí věnovali přes 10000 hodin

Foto: UWB Racing Team Plzeň/ se souhlasem Facebook UWB Racing Team Plzeň

Západočeská univerzita v Plzni má elektrickou formuli. Vznikla téměř celá od nuly a v Evropě sbírá medaile. Studenti ji postavili ve spolupráci s odbornými partnery – od laminátové kompozitní konstrukce z uhlíkových vláken až po řídicí elektroniku.

Článek

Když studenti plzeňské univerzity oznámili, že si chtějí postavit vlastní elektrickou formuli, leckdo nad tím možná mávnul rukou. Jenže oni to fakt udělali. Ne v rámci výuky, ne jako semestrální projekt. Všechno od základu. A místo na parkovišti s ní skončili na stupních vítězů – na závodech Formula Student v Portugalsku si dojeli pro třetí místo mezi evropskými týmy s elektrickým pohonem. Elektroformule vznikla i jako reakce na vývoj soutěže, která týmy do těchto kroků tlačí.

Tým, co to opravdu postavil

Za projektem stojí UWB eRacing Team Pilsen, studentský tým napříč čtyřmi fakultami Západočeské univerzity – od strojní přes elektrotechnickou, fakultu aplikovaných věd a ekonomickou. Každý přinesl svoje. Někdo rám, někdo software, někdo business plán. Výsledek? Monopost jménem UWB E01.

„Na mnoha částech jsme pracovali sami – rám, měnič, software. Ale spolupracovali jsme i se sponzory a firmami, kteří nám pomohli s komponenty nebo výrobou,“ říká Jan Procházka, jeden z vedoucích týmu. Celkově strávili studenti vývojem a stavbou formule mezi 10 až 12 tisíci hodinami. To odpovídá intenzivní práci několika lidí v průběhu celého roku.

Některé komponenty a část výroby ale zajišťovali partneři nebo dodavatelé. Ale některé komponenty vytvořili sami a získali na soutěži v Portugalsku speciální cenu za nejlepší technické řešení. A nebylo to jediné ocenění – v disciplíně Efficiency, tedy kolik výkonu dokážou vytěžit z minima energie, byli první.

A že to není žádná akademická sranda: tahle formule má dva elektromotory. Důležitější než samotný výkon je ale zrychlení: z 0 na 100? Kolem tří sekund.Vůz je tvořen převážně z kompozitních dílů. Vše je navrženo s důrazem na hmotnost a bezpečnost. V Mostě probíhaly závody Formula Student – před nimi musel vůz projít technickou přejímkou, která ověřuje bezpečnost a schopnost projet trať. A uspěl.

Tohle celé vzniklo na půdě Západočeské univerzity. V kampusu, v laboratořích, v dílnách. Pomohli i partneři z praxe – například firmy Fischer, Mubea nebo Kordcarbon. Ale základní motor všech věcí? Byla to parta studentů, co tomu prostě věřila. A nebála se, že si občas něco udělají blbě a budou muset začít znova.

Co bude dál? Ještě rychleji a autonomně

Příběh plzeňské formule tím ale nekončí. Pro aktuální sezónu je již nová verze – UWB E02. Tým už připravuje další verzi vozu – lehčí, rychlejší, stabilnější. A do budoucna přemýšlí i o autonomní formuli, která by jezdila úplně sama. To je ale zatím vize pro příští roky – nejprve je potřeba zvládnout vše kolem elektromobility. Chybět nebudou ani na dalším ročníku Formula Student Czech Republic, který se letos opět koná v Mostě.

V Plzni ale vzniká něco víc než jen závodní vůz. Roste tady generace inženýrů, která si může teoretické znalosti ověřit v praxi – a zkušenosti ze stavby vozu uplatnit i v seminárních projektech a budoucí kariéře. A když díky škole závodíte s formulí, kterou jste pomáhali stavět od rámu až po poslední kabel? Tak to má sakra smysl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz