Článek
Dle dostupných informací se ukazuje, že začátkem července v tichosti maďarská vláda schválila, že umožní ruským a běloruským občanům žádat o víza v tzv. zrychleném řízení, které nezahrnuje dostatečnou bezpečnostní kontrolu. Jako hlavní argument používá to, že tito pracovníci mají pracovat na jaderné elektrárně v Paksu, kterou staví Rusové. Zaplať pánbůh, že my jsme Rosatom vyřadili z tendru na dostavbu Dukovan již dávno. A vzpomínáte? Ruská ambasáda v době Vrbětic měla v Praze nejvíce „pracovníků“ v Evropě. Poté, co naše vláda s proruským prezidentem Zemanem v týle našla odvahu postupně tento „personál“ ambasády vyhostit, ztratilo Rusko svůj „hub“ na kontinentu.
Ve světle dobyvačné a barbarské války na Ukrajině, kterou Rusko vede, a ve světle vlivových operací, které Rusko provádí na území EU (jejich pavučinu ve vztahu k Evropskému parlamentu pomohli částečně rozplést Češi – dnes již naštěstí adekvátně podporováni prezidentem, který jejich práci ocenil), krok Viktora Orbána považuji za absolutně nepřijatelný. Rusko totiž hledá svůj další „hub“ a Viktor Orbán mu ochotně vyšel vstříc, ohrožujíce bezpečnost všech evropských občanů. „Pracovníci“ s tímto typem víz budou mít možnost pohybovat se po celém Schengenském prostoru, včetně ČR.
Viktor Orbán zjevně zkouší naši trpělivost dál a dál. Nejdřív blokoval protiruské sankce, pak blokoval (a nadále blokuje) pomoc Ukrajině, jen tak „náhodou“ během maďarského předsednictví odejde jednat s Putinem, a když mu Ukrajina zavře kohoutky s ropou, volá EU na pomoc, aby Kyjevu „domluvila“.
Orbánovo Maďarsko aktuálně představuje obrovské bezpečnostní riziko pro všechny členské státy. Jako frakce EPP se posledního nezodpovědného kroku Orbánovy vlády obáváme a prostřednictvím našeho předsedy frakce žádáme lídry, aby zasáhli a tuto otázku začali neprodleně řešit.
Možností, jak proti takovému bezprecedentnímu ohrožení bezpečnosti Evropské unie zasáhnout, máme, a je třeba je co nejrychleji využít a přinutit Maďarsko k tomu, aby od těchto změn upustilo. Schengenský kodex umožňuje například obnovení kontrol na hranicích, pokud hrozí bezprecedentní nebezpečí. Podobně postupovala Francie při teroristických útocích v roce 2015 a 2016 (a to konkrétně dle článků 26 až 30). Obnovení kontroly na hranicích s Maďarskem by totiž de facto znamenalo vyloučení Maďarska ze Schengenského prostoru. A v takovém případě, na rozdíl od článku 7 o právním státu, není potřeba jednomyslnosti.
Je samozřejmě na právnících, aby se takové rozhodnutí realizovalo způsobem, který bude právně nenapadnutelný. Z mého pohledu však existuje velmi reálné nebezpečí pro všechny občany EU, protože Ruská federace jasně ukázala vůči Západu nepřátelské chování a není možné, aby se jedna ze zemí EU sama rozhodla, že umožní nově příchozím Rusům na evropské území vstup bez jakékoliv bezpečnostní kontroly. Odmítám, abychom se dostali do situace, kdy dojde k novým Vrběticím, ale ve větším měřítku. A to se opravdu, vzhledem k naší silné proukrajinské aktivitě v ČR, vyloučit nedá.
Mohu vás ujistit, že budeme v rámci Evropského parlamentu i nadále interpelovat lídry a vzniklou situaci budeme řešit na našem dalším plenárním zasedání. Je mimo jiné na nás, jako jediné přímo volené evropské instituci, abychom českým občanům zajistili, že zůstanou v bezpečí.