Hlavní obsah
Lidé a společnost

Běžecká kuchařka, maso a jiné zlo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David Bíbrlík

Běžecký newsletter o zajímavostech z pohledu hobby běžce.

Článek

Bezmasý masožravec

Maso. Od malička ho příliš nemusím. Už to je skoro 40 let, kdy jsem se každý den vracel domů z mateřské školky. Nebylo (prý) výjimkou, že kromě vší a nachlazení (sem tam) jsem v kapsičce od bílé košile donesl domů flákotu masa, kterou jsem vylovil z rajské omáčky… Boj pokračoval i na základce. UHO nebyla zdaleka jediným postrachem předrevolučních jídelen. Mám pocit, že to bylo právě včera, kdy jsem se snažil propašovat nechutnou flaksu zpět k okýnku se špinavým nádobím. Ne každému se to povedlo. Učitelé nás chytali a vraceli zpět. Fígl s úschovou do škraně a následné vyplivnutí, či maskování pod lžící bylo brzo odhaleno :(

O víkendech se jezdilo na čundry. Celta, usárna, čutora a kus špeku na oheň. Nebylo lepší večeře. A to platilo ještě před mým objevením toho božského hořkého nápoje s pěnou. Přesto i tady jsem měl podstatně raději kus dobrého chleba a úzký plátek slaniny či pár koleček salámu. Dnes se mě tento přístup z mládí drží, přesto neopovrhnu burgrem, medium rare steakem, zabíjačkou či tatarákem. Co neopovrhnu. Dokonce na to mám sem tam (ne)zřízenou chuť! I zde však platí: přiměřeně. Svoje vnitřní rozpoložení vidím na svých synech. Ten starší (14) je schopen do sebe valit maso a nic než maso od rána do večera, zatímco mladší (10) se mu vyhýbá a preferuje přílohy: těstoviny, rýže, rohlík bez salámu. Kdo ví, jak to budou mít v mých letech…

Vegetariáni vs. my ostatní

S úsměvem tak sleduji diskuze lidí, kteří mají chuť a čas přesvědčovat ty druhé o tom, že jíst se má přesně naopak. Že se na rostlinné stravě nedá přežít nebo jak ti zlí masožravci podporují neudržitelné bytí na této planetě. Já? Díky svému postoji k masu se velmi rád nechám inspirovat třeba tipy od Karla Holuba. Běžec, který má bezmasé bytí vyzkoušeno sám na sobě pár desítek let (jasně to třeba Scott Jurek či Rich Roll taky, ale ti jsou kousek z ruky..). On Karel neinspiruje jenom svým jídelníčkem, ale také myšlenkami. Provokuje. Tak trochu mě připomíná skvělého Radka Bartoníčka z Aktualne.cz (mrkni níže na video). Vyvolávají diskuzi, která posouvá témata kupředu. Jasně, možná v malé sociální bublině, ale i přesto. Níže najdeš jeho článek o tom, co má právě doma ve spíži a třeba se necháš navnadit i ty. Já sám se držím hesla: „Běhám, abych mohl jíst, co chci a kolik chci.“ Více než tohle se mě líbila (Karlova?) myšlenka či heslo. Tohle se mě strašně líbí, tohle jsem měl vymyslet já…

„Jím tak, abych mohl žít jak chci“

-----------------------------------------------

Běžecký klub Ludgeřovice se inspiruje

Myšlenky způsobují zamyšlení. V hlavách masožravců z Běžeckého klubu Ludgeřovice se tak zrodilo rozhodnutí. Nabídneme na našich závodech alternativu k výborné klobáse z udírny pana Kolenka. Vždyť přece vegetariáni jsou také normální lidé a patří mezi nás :) Pokud tedy dorazíš 4. 3. 2023 na naši Ludgeřovickou patnáctku, budeš mít možnost volby. Maso vs. vege varianta. Platí pouze pro předem registrované, takže neváhej.

Foto: David Bíbrlík

maso nebo nemaso

Běžecká kuchařka I. - jako fakt běžecká

A jakou knihu o běhání jsem si pro Tebe připravil dnes? Vzhledem k tématu newsletteru to nemůže být nic jiného, než Běžecká kuchařka I. od Haryho Hudáka. Nenech se zmást názvem. To o jídle je až ve dvojce, ale tady je to o tom, jak správně uvařit svoji běžeckou formu (a neuvařit při tom sebe). Přečti si její recenzi.

Zlu se nemá ustupovat

Než se však pustíme do vaření, pojďme si připomenout sokola Františka Pecháčka ve článku „Zlu se nemá ustupovat“. Dne 3. 2. totiž uplynulo 79 let od jeho popravy. Nikdo by před nedávnem asi nevěřil, že podobné zvěrstva se budou opět dít jen kousek od nás. Nešlo si nevšimnout zprávy, že Mezinárodní olympijský výbor se přiklonil k tomu, aby se sportovci Ruska i Běloruska zúčastnili olympijských her v Paříži. Absurdní! Absurdní je už samotná diskuse o tomto tématu. Nelze se zaklínat olympijskou myšlenkou a tím, že politika do sportu nepatří. Patří. Doba spěje kupředu a svět je globalizován. V počátcích olympijského hnutí a organizovaného sportu vůbec se kladl důraz na amatérismus a o ženách se vůbec nemluvilo. Dnes? Přesný opak je pravdou. V disciplínách startují ryzí profesionálové obou pohlaví (vlastně všech tří…). Ne. Dnešní Rusko musí být izolované do doby, než projde vnitřní sebereflexí. A pokud ještě pochybuješ, přečti si knihu The Russian Affair.

Foto: David Bíbrlík

the-russian-affair

Běžecká kuchařka

Foto: David Bíbrlík

bezecka-kucharka-harald-hudak

Rubrika: Knihy o běhání

Harald Hudák - Pozor! Běžecká kuchařka nenabízí to, co název na první dobrou slibuje. Nenajdeš tam žádný recept na jídlo, po kterém budeš běhat rychleji. Co tam najdeš je ale způsob, jak se propracovat ke správné či strukturované běžecké přípravě. Pojďme se tedy mrknout na ta skrytá tajemství. V porevoluční době mezi lety 1990 - 1999 nevyšla v České republice …

František Pecháček - zlu se nemá ustupovat

Foto: David Bíbrlík

Frantisek_Pechacek_1896-1944

Rubrika: O kom se mluví

„Sbohem, bratři, vím, že jdu na smrt, ale nebojím se jí. Statečný muž umře jednou, jen zbabělci umírají stokrát. Umřu s klidem, protože vím, že naše oběti nebyly marné.“ Dozorci na něj poštvou vycvičené psy, kteří jeho tělo zaživa roztrhají. Stalo se tak přesně před 76 lety, 3. února 1944. Strahovským stadionem zní tóny Sukova pochodu V nový život a …

Co mám ve spíži?

Foto: David Bíbrlík

co-mam-ve-spizi-male

Rubrika: Běh a zdraví

Několik měsíců si držím stravovací režim přerušovaného půstu. Postupně jsem si vyzkoušel rytmus 18/6 a 20/4, ale nakonec jsem se ustálil na 16/8. Takže 16 hodin jsem bez jídla a 8 hodin mám na to, aby doplnil potřebné kalorie a živiny. Stravovací okno jsem měl na začátku nastavené od 14 do 18h, postupně jsem ho protáhnul do 20h, protože to …

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz