Hlavní obsah

Zmizelý Boeing MH370: Sebevražda pilota nebo dokonalý zločin?

Foto: midjourney _spin992

Ilustrační obrázek

Jedenáct let uplynulo od jednoho z největších leteckých tajemství moderní doby. Letadlo s 239 lidmi na palubě zmizelo beze stopy. Přes rozsáhlé pátrání nebyl vrak nikdy nalezen.

Článek

Osudová noc

8. března 2014. Let Malaysia Airlines MH370 startuje z Kuala Lumpur směrem do Pekingu. Boeing 777-200ER s 227 cestujícími a 12 členy posádky se vznesl bez problémů. Kapitán Zaharie Ahmad Shah byl zkušený pilot s více než 18 000 nalétanými hodinami. Nic nenasvědčovalo tomu, že by tento rutinní let měl skončit jako jedna z největších záhad letecké historie.

Krátce po vzletu, ve 01:19 místního času, zazněla poslední hlasová komunikace s letadlem. Kapitán pronesl: „Dobrou noc, Malaysian třista sedmdesát“. Poté letadlo zmizelo z civilních radarů.

Vojenské radary však zachytily něco znepokojujícího - letadlo náhle změnilo kurz. Místo pokračování na severovýchod směrem k Pekingu se stroj otočil zpět přes Malajský poloostrov a pak zamířil na jihozápad. Letadlo pokračovalo v letu ještě asi šest hodin, než zcela zmizelo.

Marné pátrání

Po zmizení letadla byla zahájena největší a nejdražší pátrací akce v historii letectví. Zapojilo se do ní 26 zemí, použity byly desítky lodí a letadel. Oblast hledání se soustředila na jižní část Indického oceánu, západně od australského pobřeží. Pátrání však nepřineslo kýžený výsledek.

V červenci 2015 byl na francouzském ostrově Réunion objeven kus křídla zvaný flaperon, který pocházel z pohřešovaného letadla. Následně byly nalezeny další trosky na pobřeží Mozambiku, Jihoafrické republiky a Tanzanie. Tyto nálezy potvrdily, že letadlo se zřítilo do oceánu, ale přesné místo dopadu zůstává dodnes neznámé.

Oficiální pátrání skončilo v lednu 2017, kdy bylo pozastaveno společné úsilí Malajsie, Austrálie a Číny. V roce 2018 pak soukromá americká společnost Ocean Infinity provedla další pátrání na základě smlouvy „no find, no fee“, ale také bez úspěchu.

Teorie a dohady

Za zmizením letadla stojí několik teorií, z nichž žádná nebyla dosud jednoznačně potvrzena.

Jedna z nejrozšířenějších teorií předpokládá, že kapitán Zaharie Ahmad Shah úmyslně přesměroval letadlo a nakonec ho nechal zřítit do oceánu jako akt sebevraždy. Vyšetřovatelé objevili na jeho domácím leteckém simulátoru trasu podobnou té, kterou letadlo pravděpodobně letělo po zmizení z radarů. Chyběla však jakákoliv motivace - kapitán nevykazoval známky psychických problémů, nestabilního chování ani finančních potíží.

Další možností je technická závada nebo požár na palubě. Problém s elektrickým systémem nebo lithiovými bateriemi v nákladu mohl způsobit kouř nebo oheň, který vyřadil komunikační systémy a donutil piloty změnit kurz v pokusu o nouzové přistání. Tato teorie ovšem neposkytuje vysvětlení pro šestihodinový let po změně kurzu. Mezi dalšími možnostmi figuroval i únos nebo teroristický čin, jenže tyto domněnky nikdy nepotvrdily žádné prohlášení únosců ani se k nim nepřihlásila žádná z teroristických organizací.

Pohled současné vědy

V nedávné době přišel australský badatel Vincent Lyne se zajímavým zjištěním. Jeho výzkum, založený na důkladné analýze satelitních údajů a propočtech mořských proudů, naznačuje, že vrak letadla by se mohl nacházet v hlubinách Indického oceánu, přibližně 1933 kilometrů od západního pobřeží Austrálie, v hloubce kolem 4000 metrů. Právě z této lokace mohly mořské proudy zanést později objevené trosky na místa jejich nálezu.

Lyne tvrdí, že pilot Shah provedl kontrolované potopení letadla do oceánu. „Byl to dokonalý zločin,“ uvedl Lyne pro australské noviny. Podle jeho slov kapitán nejprve vystoupal do výšky 12 500 metrů, kde zbavil kabinu kyslíku, což způsobilo smrt všech na palubě. Poté údajně pokračoval v letu několik hodin, než letadlo navedl do oceánu.

Bolest, která nekončí

Pro rodiny 239 obětí znamená nedostatek odpovědí nekonečnou agonii. Čínští příbuzní obětí opakovaně protestovali před malajsijským velvyslanectvím v Pekingu a dožadovali se pravdy. Mnozí dodnes odmítají uvěřit, že jejich blízcí jsou po smrti.

Sze Ling Tan, jejíž manžel byl na palubě, vyjádřila frustraci mnoha pozůstalých: „Jak je možné, že v době satelitů a pokročilých technologií může letadlo jen tak zmizet?“

Záhada letu MH370 zůstává temnou skvrnou v historii moderního letectví. I přes veškeré technologické možnosti dnešní doby a rozsáhlé mezinárodní pátrání nemáme odpovědi na základní otázky - co se skutečně stalo na palubě letadla a kde přesně skončilo.

Dokud nebude nalezen vrak s černými skříňkami, bude případ MH370 připomínat, že navzdory všem technologickým pokrokům existují události, které nám stále unikají.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz