Článek
1. Coca-Cola a kokain
Coca-Cola byla vynalezena lékárníkem Johnem Pembertonem v roce 1886 a původně byla inzerována jako lék na bolesti hlavy a únavu. Obsahovala výtažky z ořechů kola, kofein a dokonce i kokain – i když ne v takovém množství, jak si mnozí myslí. V každé sklenici bylo pouze devět miligramů drogy a v roce 1903 byla z nápoje zcela odstraněna.
2. Coca-Cola se ráda opřádá mysticismem a tvrdí, že její receptura je přísně tajná. Seznam přísad je údajně schován v přísně střeženém trezoru v Atlantě. Doslova poprask tak vyvolala v roce 2011 americká show „This American Life“, když zveřejnila údajný recept, který si prý jeden z přátel Johna Pembertona zapsal do svého sešitu před 130 lety. Na tomto seznamu je 15 přísad, například skořice, koriandr a muškátový oříšek. Podle Coca-Coly se však jedná o zastaralou a neaktuální recepturu.
3. Pembertonovým zdrojem inspirace byl francouzský nápoj „Vin Mariani“, směs červeného vína z Bordeaux a výtažků z rostliny koky. Ten se na konci 19.století též vydával za lék, který měl posilovat a osvěžovat tělo i mozek. Ve Spojených státech se však v tehdejších dobách bojovalo proti alkoholu a tak Pembert vynechal víno a nabídl variantu, kterou by mohli pít i zapřísáhlí abstinenti.
4. Název Coca-Cola pochází ze dvou původních hlavních složek nápoje - kokainu, získaného z rostliny koky, a kofeinu z ořechu Kola. Logo se od roku 1886 až na pár drobností příliš nezměnilo.
5. Obchodní úspěch Coca-Coly se začal psát od roku 1888, kdy značku od lékárníka koupil americký obchodník Asa Griggs Candler. Oněch 550 dolarů bylo neskutečně dobrou investicí. Coca-Cola udělala z Candlera milionáře.
6. Jednou z prvních akcí Johna Pembertona byla distribuce kuponů na bezplatné vzorky koly na východním pobřeží USA. Když Candler převzal podnik, šel podobnou cestou a rozdával kupóny na ochutnávku zdarma. V letech 1886 až 1913 tak každý devátý Američan ochutnal sklenku Coca-Coly zdarma.
7. Když přišla na trh dnes již slavná láhev Coca-Coly, byl to pro značku milník – původně se totiž nápoj stáčel z kohoutku. V roce 1899 tři podnikatelé, Benjamin Thomas, Joseph Whitehead a John Lupton, koupili práva na stáčení Coca-Coly za jeden jediný dolar a založili první stáčírnu Coca-Coly ve Spojených státech. Po rychlém úspěchu si partneři rozdělili zemi na teritoria a začali prodávat franšízy na stáčení. Do roku 1909 bylo otevřeno téměř 400 stáčíren.
8. Coca-Cola byla prvním sponzorem olympijských her. Ty brala jako unikátní reklamní příležitost a budoucnost ukázala, že tento krok byl opravdu dobrý.
9. Mnoho lidí věří, že právě Coca-Cola přišla se Santa Clausem, jak ho známe dnes. Což není pravda, už v roce 1870 byl doložen Santa jako starý muž v červeném rouchu. Nicméně vánoční reklamy Coca-Coly jsou legendární a Santa se tak dostal i do domácností, kde jej jinak neznali.
10. Během druhé světové války bylo na příkaz generálního ředitele Coca-Coly Roberta Woodruffa odesláno americkým vojákům po celém světě více než pět miliard lahví. Mobilní stáčírny byly dokonce letecky přepraveny i do odlehlých oblastí v jižním Pacifiku.
11. Aby se stal největším řetězcem rychlého občerstvení v USA, oslovil mimo jiné šéf McDonald's Ray Kroc v roce 1955 právě Coca-Colu a vyjednal spolupráci s tehdy již zavedenou značkou nápojů. Obě společnosti svého propojení nejspíš nikdy nelitovaly.
12. Coca-Cola ke snídani? V 80. letech se společnost snažila přesvědčit lidi, aby vyměnili ranní kávu za sladký nápoj s kofeinem. Novinový článek v Los Angeles Times dokonce uváděl, že ráno pijí kávu pouze lidé z vesnice. PR kampaň však selhala a většina lidí si ranní kavu nenechala vzít.
13. Coca-Cola je nejvíce konzumovaný nealkoholický nápoj na světě. Pokud bychom nakládali prodané plechovky na sebe, dosáhl by tento komín na Měsíc a zpět více než 2000krát.
14. Coca-Cola v ramci sve reklamní kampaně na začátku 20.století uvedla, že dokonalá teplota pití je mezi jedním a 3,3 stupni Celsia. V roce 1919 pak dokonce vysílala své obchodní zástupce k novým prodejcům, aby se přesvědčila, ze prodejci teploty dodržují.
15. Společnost Coca-Cola Company v současné době neprodává pouze kolu, v její nabídce je kolem 4000 nápojů od 500 různých značek.
16. Coca-Cola tvrdí, že název značky je druhým nejčastěji srozumitelným pojmem na světě (po „okay“) – pojem Coca-Cola pozná více než 94 procent světové popolace. U loga je to podobně, údajně jej zná více než 90 procent všech lidí na celém světě.
17. Odhaduje se, že v průměru každý člověk na světě pije nějaký produkt od Coca-Coly každé čtyři dny – bez ohledu na to, zda jde o Colu, Sprite nebo Fantu.
18. Osmdesátá léta byla pro značku obzvláště vzrušující dobou. Coca-Cola byla prvním nealkoholickým nápojem konzumovaným ve vesmíru. V roce 1985 astronauti na palubě raketoplánu Challenger pili Coca-Colu ze speciálních vesmírných plechovek.
19. Největší fanouškovská základna Coca-Coly je v Mexiku, kde průměrný spotřebitel vypije více než 700 sklenic ročně – téměř dvakrát více než v USA. Popularita nápoje startovala spolu se sponzoringem olympijských her a mistrovství světa v Mexico City na začátku 70.let.
20. Největší konkurent Pepsi v meziválečném období dokázala dvakrát zkrachovat. Manažeři Pepsi dokonce nabídli svou značku k prodeji a to právě přímo Coca-Cole. Ta ale pokaždé odmítla. Kdyby věděla o tom, jak rychle se Pepsi postaví na nohy, možná by s koupí neváhala a odpustila by si tak tzv.kolové války se svým nejsilnějším konkurentem, které gradovaly v 70. a 80.letech.