Článek
Pojďme se na to podívat realisticky. Elektromobily jsou prezentovány jako čisté a bezemisní, ale to je jen polopravda. Kde se bere elektřina, která je pohání? V mnoha zemích stále z uhelných elektráren, které produkují obrovské množství emisí. Takže namísto emisí z výfuku je máme z komínů elektráren. Ano, ty sice nestojí v centrech měst, což je pro lidi výhoda, ale i kdyby zmizely „spalováky“ z ulic a zůstaly jen komíny mimo města, pro planetu to moc velký rozdíl neznamená. A baterie? Jejich výroba je neuvěřitelně náročná na suroviny, jako je lithium a kobalt. Těžba těchto kovů devastuje krajinu, znečišťuje vodu a často probíhá v zemích, kde se na lidská práva příliš nehledí. Recyklace těchto baterií je navíc stále v plenkách a nikdo moc nemluví o tom, co se stane s miliony tun vyřazených baterek za dvacet nebo padesát let.

Další věcí je praktičnost. Elektromobily jsou drahé, často mimo dosah běžného člověka a to i přes všechny ty dotace, na které se skládáme z daní. Nabíjení je sice na první pohled jednoduché, ale dojezdy stále nejsou optimální. Takže problémy a nervozita z hledání nabíjecích stanic, dlouhé čekání u starších typů a obavy z dojezdu, stojí to za to? Benzínové nebo naftové auto natankujete za pět minut a jedete dál. Ano, trošku to čmoudí, spotřebováváme fosilní paliva, ale na druhou stránku - technologie motorů se neustále vyvíjí a ty jsou přeci stále úspornější a čistší. A ano, je tu obava, že ropa jednou dojde. Ale existují přeci i další alternativní paliva, nemluvě o vynalézavosti člověka a různých prototypech. Ale stále na bázi spalování. Možná bychom se měli zaměřit na to, jak zlepšit to, co už máme a co je ověřené, namísto abychom utráceli miliardy za něco, co ve skutečnosti a v širších souvislostech není tak ekologické a praktické, jak se prezentuje.
Možná je čas se zamyslet nad tím, jestli celá ta „zelená“ revoluce v dopravě není spíše marketingovým tahem a příležitostí pro některé, jak vydělat spoustu peněz, zatímco skutečné dopady na životní prostředí a na naše peněženky tak úplně „nesedí“. Co když je auto s klasickým spalovacím motorem, vybavené těmi nejmodernějšími filtry a systémy pro snížení emisí a s nízkou spotřebou stále tou nejlepší a nejpraktičtější volbou pro většinu lidí? Zamysleli se někdy ekologičtí aktivisté i takto? Nebo jen převzali myšlenku elektroaut jako dogma bez „zbytečných“ otázek a prostě jedou svou? Proti lidem, kteří nepotřebují vozit obří baterii s obrovskou uhlíkovou stopou jen proto, aby si mohli říct, že jsou „zelení“. Někdy je nejjednodušší řešení zároveň tím nejlepším. Nebo ne?

Anketa
Osobně nejsem proti elektroautům jako takovým. Zda to je, nebo není slepá větev vývoje, se teprve ukáže. Nicméně problém mám s tím, jak se vše prezentuje. Buď je všechno špatně nebo všechno dobře a nic mezi tím. Bohužel je tato tendence „ode zdi ke zdi“ stále častější a v téměř všech otázkách. Lidstvo ztrácí chuť hledat kompromisní řešení a vůbec - komunikovat. Prostě se nastolí jedna linie a vše ostatní je špatné, nebo dokonce postupně zakazované či stíhané. A to je to, co mi vadí nejvíce. Zákazy a restrikce. Většina vlád neumí lidem vysvětlit, proč by si měli e-auta pořídit a raději nastavují taková pravidla, aby to veřejnost donutilo je mít. To je prostě špatně. Stejně tak dobře chápu, že teď už je v oboru tolik nasypáno, že už snad ani nejde udělat krok zpět. Ale ano to není důvod lidi nutit.