Hlavní obsah
Příběhy

Syn mi řekl, že mě nenávidí. Dnes mi děkuje, že jsem ho nenechala vzdát se školy

Když mi tehdy řekl, že mě nenávidí, zabolelo to.

Článek

Možná víc, než kdyby mě uhodil. Byl to můj syn. Můj malý kluk, který si kdysi bral do postele plyšového medvěda a šeptal mi, že mě má nejradši na světě. A najednou stál ve dveřích, třásly se mu ruce a do očí se mu tlačily slzy. „Nenávidím tě,“ procedil skrz zuby. „Už toho mám dost.“

Bylo mu patnáct a právě jsem mu zrušila podpis na přestup z gymnázia na učiliště. Myslel si, že uteče od problémů – a já jsem věděla, že bych tím jen podepsala rezignaci na jeho budoucnost.

Všechno začalo nenápadně

Byl tichý, ale nikdy ne hloupý. Jen citlivý. A dnešní škola, hlavně gympl, není zrovna místem pro citlivé kluky. Všichni čekají výkon, sebevědomí a dravost. On byl spíš pozorovatel. Sněl si, přemýšlel jinak. Zkoušky zvládl dobře, dostal se bez problémů, ale pak přišla realita.

Už v prváku jsem viděla, že něco není v pořádku. Známky šly dolů, přestal mluvit, zavíral se v pokoji. Říkala jsem si, že to je puberta. Ale nebyla. Začal vynechávat školu. „Je mi blbě.“ „Zaspal jsem.“ „Nefungoval autobus.“ Klasické výmluvy. Ale když jsem mu jednou bez varování přišla domů v deset dopoledne a našla ho v posteli, přestal zapírat. Vybuchl.

„Mě to tam nebaví! Já to nezvládnu! Všichni jsou chytřejší, rychlejší, mně to prostě nejde!“

Mluvil rychle, vzlykal. „Nech mě přestoupit, prosím. Půjdu na něco manuálního, třeba truhlář. Budu dělat rukama, nebudu muset psát slohy!“

V tu chvíli jsem váhala

Nebylo to o tom, že bych si myslela, že řemeslo je něco horšího. Ale v jeho očích to byl útěk. A já jsem věděla, že když teď uteče, bude utíkat celý život. Nešlo o školu – šlo o něj. O to, jestli se naučí zabojovat.

Dala jsem si měsíc na rozhodnutí. Mezitím jsme chodili k psycholožce, mluvili spolu, někdy mlčeli celé dny. Zvažovala jsem všechno. Nakonec jsem se rozhodla: zůstane. A i když mě prosil na kolenou, brečel, sliboval, že bude nejšťastnější na učilišti – řekla jsem ne.

„Nenávidím tě,“ řekl mi tehdy. A zavřel dveře tak silně, že skleničky v lince zacinkaly.

Trvalo to skoro rok

Rok, kdy jsem byla ta zlá. Rok, kdy jsme spolu skoro nemluvili. Rok, kdy mě bolel každý jeho pohled. Ale zůstával. Chodil do školy, i když se občas ztratil v pololetní známce. Pomáhali jsme mu doučováním, terapií i trpělivostí.

Ve třeťáku začal být jiný. Získal zpět trochu sebedůvěry. Zjistil, že jeho slabina nejsou testy, ale ústní zkoušení – mluvení mu šlo. Učitelé si ho začali všímat. Zapojil se do debatního kroužku, napsal sloh, který otiskli v místních novinách.

Ve čtvrťáku se přihlásil na pedagogickou fakultu. Chtěl být učitelem češtiny. Učitelem – ten kluk, co mě kdysi prosil, ať ho nechám jít dělat rukama, protože „není chytrej“.

Dnes je ve druhém ročníku na vysoké. Bydlí na koleji, ale voláme si každý druhý den. A nedávno, když jsme šli spolu na kafe, mi řekl:

„Víš, že tenkrát jsem tě fakt nenáviděl? Fakt. Ale kdybys mě tehdy pustila, byla by ze mě troska. Dneska… děkuju.“

Dívala jsem se na něj a přemýšlela, kolik rodičů se bojí být chvíli neoblíbení, jen aby se jejich dítě cítilo líp. Ale občas je láska právě o tom, vydržet tu nenávist – když víte, že děláte správnou věc.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz