Článek
V poslední době se Brněnský dopravní podnik dostal do středu pozornosti kvůli své kontroverzní náborové kampani, která vyvolala rozruch ve veřejném mínění. Slogany jako „Chceš legálně cinkat na holky?“ či „Chceš, aby ze tebou holky běhaly?“ zanechal dojem nevkusu a vedl k diskusím o etice a profesionalitě ve firemním marketingu.
Rozborem této kontroverzní reklamy se nám naskytne pohled na odraz veřejnosti a klade otázky týkající se cílové skupiny a obrazu řidičů, které dopravní podnik hledá. Jak může takový přístup ovlivnit pověst společnosti a co by měl dopravní podnik vzít v úvahu při náboru nových zaměstnanců?
Tato reklama se stala středem pozornosti nejen kvůli svému provokativnímu obsahu, ale i kvůli otázkám týkajícím se etiky ve firemním marketingu a diskriminaci.
Slogany, které zdánlivě propojují řidičskou profesi s problematickým stereotypem, vyvolaly diskuze o tom, zda je takový přístup v souladu s profesními standardy a společenskými očekáváními. V tomto kontextu se nabízí otázka, jaká je skutečná strategie za touto náborovou kampaní a jaký vliv má na vnímání Brněnského dopravního podniku veřejností.
Negativní vnímání společnosti
Na reklamu mě upozornila má kamarádka, která si jí všimla v jednom vozu městské hromadné dopravy. Dle jejích slov jí bylo špatně z představy, že je někdo ochotný změnit práci jenom proto, aby na ni a další ženy mohl cinkat. Osobně mi to přijde jako naprostý přešlap marketingového oddělení Brněnského dopravního podniku.
Dnešní doba je rozhodně hodně citlivá na genderové a diskriminační otázky. A přesně takovéto slogany nepůsobí slušně ani nesplňují základní etiku. Mnoho lidí ve veřejném prostoru upozorňuje na to, že by podobně nevhodné slogany měly být vytlačeny z veřejného prostoru. Brněnský dopravní podnik podobnými kroky riskuje, že mu přestane být část společnosti nakloněna a přestane využívat jejich služeb. To je i příklad mé kamarádky, která začala kratší vzdálenosti raději chodit pěšky a ty delší absolvuje autem, aby se nemusela koukat na podobné slogany.
Cílová skupina potenciálních řidičů
Nezbývá, než si položit otázku, jaké řidiče městské hromadné dopravy chtějí nabrat. Nejspíše cílí na typ mužů, kteří si nejsou schopní nalézt si vhodnou partnerku, a tím jsou frustrovaní. To samozřejmě není pravda, protože všichni řidiči autobusů, které znám, jsou naprosto normální lidé jako všichni ostatní. Není tedy důvod, aby dopravní podnik o nich vytvářel takové předsudky.
Protože přesně tyto předsudky podobné negativní asociace vytváří. V době rozmanitosti v naprosto veškerých aspektech života je absolutně nesmyslné někoho takto nálepkovat. Protože konkrétně v Brně je v řadách zaměstnanců opravdu velký poměr žen. Mimochodem je tento jev způsobem masivní reklamou, která cílí právě na nábor žen a studentů. O to více je nepochopitelné, proč do svých vozů umístili právě tyto letáky. Je to urážka nejen žen, ale také dehonestace všech stávajících řidičů. Moderní přístup k marketingu DPMB a celkově Brna jsem vždycky obdivoval, ale toto je přes čáru.
Navíc to může odrazovat potenciální zaměstnance, kteří nechtějí, aby jejich povolání bylo spojováno s nějakým druhem sexismu. Takto může Brno přijít o řadu potencionálně kvalitních řidičů, kteří v budoucnu budou chybět, až silné ročníky začnou odcházet do důchodu.
Negativní reklama je taky reklama
Je pravdou, že se dopravnímu podniku podařilo svoji reklamu na nábor řidičů rozšířit mezi lidi tím, že o ní píší media. Koneckonců i špatná reklama je reklama. Sdělení o možné práci jako řidič dopravního podniku má určitě větší dosah v mediích než letáky někde u stropu trolejbusu.
A bohužel, jak tomu bývá, tak i zde nejspíše dojde k zapomenutí toho negativního a zbyde jenom sdělení „hledáme řidiče“. Bohužel, u mnoha reklam v minulosti to takto již bylo. Neměli bychom však zapomínat na tyto přešlapy. Firmy by neměly zneužívat sexismus v kombinaci s krátkodobou pamětí lidí ve vztahu k reklamním sdělením.
Nepochopitelný přešlap
Je velmi nepochopitelné, že zrovna Dopravní podnik města Brna takto přešlápnul. Je to přesně ta stejná firma, která totiž na ostatních reklamních materiálech k náboru řidičů a řidiček působí velmi inkluzivně.
Jejich plakáty s konkrétními zaměstnanci a jednou či dvěma větami shrnutým, proč si zvolili toto povolání, totiž působí tak, že je to profese pro každého. Pro mladé i straší bez rozdílů pohlaví nebo národnosti. Stačí splňovat podmínky pro tuto práci.
S trochou nadsázky se teď bude dát polemizovat, proč řidič šaliny (tramvaje, pro mimobrněnské čtenáře) cinká za jízdy. Viděl snad nějakou slečnu, která ho zaujala, nebo dává výstražné znamení jiným nepozorným účastníkům dopravy?
Měli by se držet dosavadního stylu
Bezesporu je jisté, že dopravní podniky po celé zemi budou muset nabírat řidiče, až silné ročníky začnou odcházet do důchodu. Proto je pro ně nezbytné již teď zaměstnat dostatek personálu, který výpadek bude postupně pokrývat.
Navíc je v 21. století význam hromadné dopravy bezesporný. Městské pozemní komunikace často kolabují kvůli velkému množství aut. Proto musí dopravní podnik nejen udržet stávající počet řidičů a řidiček, ale jejich řady ještě rozšířit, aby bylo možné posílit některé vytížené spoje a další nové linky vytvořit. Dostatek personálu si jistě zvládnou zajistit díky jejich sympatickým reklamám s usměvavými řidiči, kteří ukazují rozmanitost a odbourávají předsudky.