Článek
Zisk obchodníků plně záleží na marži, kterou si nastaví k jednotlivým produktům. Znamená to, že čím je vyšší, tím více vydělá. V některých situacích může být právě zboží s nízkou přirážkou tahákem na výdělek.
Rohlíky jako návnada
Pečivo je pro mnoho lidí základ stravy. Proto se v obchodech dbá na jeho čerstvost a dostatečné množství. Konkrétně rohlíky jsou velmi levná záležitost. I když se vyrábí v ohromném množství, nemají je řetězce zdarma a musí za ně platit dodavateli. Při opravdu nízké ceně je těžké předpokládat, jestli si tam obchod vůbec nějakou marži dal.
A to je klíčem k výhře v této psychologické válce mezi obchodníky a konzumenty. Jak by mohlo vydělávat něco, kde je minimální marže? Je to jednoduché, člověk si přijde do obchodu pro pár rohlíku, ale nebude je přeci jíst samotné. Dokoupí si k tomu to, co má rád. Jenže tyto produkty jsou už dražší, a proto si tam obchod může přirážku zvýšit. To následně generuje zisk prodejci.
Je to výhodné i pro zákazníky
Mohlo by se zdát, že obchodníci takto promyšlené tahají z lidí peníze. To je sice pravda, ale pro zákazníky je to rovněž velmi výhodné.
Řetězce drží nízkou marži na základních potravinách z důvodu vyššího výdělku. Zákazník má tedy možnost nákupu pouze těch levných základních potravin. Ukazuje to, že i obchodní taktiky mohou být založené na oboustranné výhodnosti.