Článek
Parkování je jedním ze zásadních problémů, které trápí lidi každodenně, a to hlavně obyvatele velkých měst na sídlištích. Když se zde před desítkami let budovaly panelové domy, nikdo z tehdejších představitelů nedokázal předvídat, že jednou každá rodina bude mít automobil. A co víc, dnes je již standard mít v jedné rodině více aut, například dvě nebo tři. Na to samozřejmě parkoviště na sídlištích nejsou uzpůsobena.
Téměř každý, kdo bydlí v panelovém domě, jistě často zažívá situaci, kdy se například zdrží v práci nebo si po skončení pracovní doby skočí na nákup a po příjezdu domů zjistí, že nemá kde zaparkovat. Mnohdy je to však pouze otázka pohodlnosti a toho, zda jsme ochotní zaparkovat dál od domova a dojít pěšky.
Jenže někdy je opravdu potřeba zaparkovat co nejblíže k domovu, například když vezete velký nákup nebo cestujete s malým dítětem. Mnozí to řeší tak, že raději zaparkují tam, kde nemají, a jsou ochotní zaplatit pokutu. Aut však přibývá a situace se zhoršuje. Porušování pravidel parkování zkrátka není řešením.
Situaci příliš nezlepší ani to, že by lidé nechávali auta doma a více využívali městskou hromadnou dopravu. To by sice ulevilo dopravě a snížilo počet kolon, ale zaparkované auto tím parkovací místo neuvolní. Proto je nutné nová místa vytvářet, nebo se smířit s tím, že auta začnou být pro lidi zbytečná, protože budou parkovat dál, než je nejbližší zastávka.
Modré zóny
Ve větších městech se již řadu let rozbíhá kritizovaný projekt modrých čar, který se rozšiřuje od center měst a postupuje v etapách až na periferie. Pravidla si každé město přizpůsobuje, ale ve zkratce jde o to, že v modrých zónách mohou bez omezení parkovat pouze rezidenti a abonenti.
Musíte tedy v daném místě bydlet nebo mít předplacené místo. U bydlení je to však složitější, protože mnoho lidí nemá z nejrůznějších důvodů trvalé bydliště tam, kde zrovna dlouhodobě pobývají. To znamená, že v místě svého aktuálního pobytu nemohou parkovat.
Například v Brně je možné parkovat během pracovní doby, tedy od 6:00 do 17:00, zdarma, ale v době mimo pracovní dobu je nutné parkování jednorázově zaplatit. Navíc je možné parkovat pouze 3 hodiny v kuse, což neumožňuje obyvatelům parkovat přes noc.
Tento systém sice může fungovat, ale mnoha lidem způsobuje zbytečné komplikace v už tak složitém systému parkování. Navíc odpůrci zavádění modrých zón argumentují, že ve výsledku parkovacích míst ubývá, protože jsou často kreslena standardizovaná parkovací místa, přestože některá auta jsou výrazně menší než jiná.
Budeme si muset připlatit
V dnešní době je již naprosto běžné, že si platíme za různé služby – ať už jde o streamování hudby, seriálů, filmů, nebo placení za obsah na různých platformách bez reklam či exkluzivní obsah našich oblíbených umělců. Proč bychom tedy neměli zvážit možnost, že by bylo běžné platit i za parkování?
Aby bylo možné sídliště uzpůsobit náporu aut, kterému momentálně čelí, je nutné vytvořit další místa, která bude možné využít k parkování. A nemám tím na mysli zastavění posledních zelených ploch, kterých je často mnohem méně, než by bylo potřeba.
V různých částech ulic existují větší i menší parkoviště, kam je možné zaparkovat mnohdy i desítky aut. Kdyby se na těchto místech postavily parkovací domy, počet míst by se každým patrem znásobil. Tyto parkovací domy by mohly být podzemní i nadzemní. Bohužel žijeme ve společnosti, kdy na to stát nemá prostředky a podnikatelé to z dobroty srdce určitě neudělají.
Kdyby však tato parkovací místa byla placená, investoři by měli větší motivaci budovat podobné projekty. Pokud bychom se smířili s tím, že si za parkování budeme muset platit, dopravní situace v zalidněných oblastech by se mohla zlepšit.
Musíme se také smířit s tím, že parkování u vchodu do našeho domu na sídlištích je minulostí. Na své ulici mám dvě parkoviště, na jejichž místech by mohly vzniknout parkovací domy, a vlastně by mi nevadilo si za místo zde platit, protože mnohdy i ta jsou plná a já musím parkovat ještě dál.
Nebo kdyby bylo možné zaplatit si místo na parkovištích u obchodů, které se často na noc zavírají a parkování zde není možné. Dává smysl, že obchody chtějí, aby ranní zákazníci měli kde zaparkovat, ale kdyby přes noc pronajaly alespoň část míst, získaly by další finance. Navíc lidé, kteří by zde parkovali, by pravděpodobně tento obchod volili pro nákup svačiny do práce.
Kdyby lidé na sídlištích měli jisté místo k parkování v docházkové vzdálenosti několika minut, u domů by bylo více volného místa. Samozřejmě by byli i tací, kteří by i nadále měli potřebu parkovat přímo před svým domem, ale určitě by přibyla místa pro ty, kteří potřebují zaparkovat při vyložení nákupu, cestování s malým dítětem nebo převozu větších předmětů.
Zdroje: