Článek
Nedávno se mi stala zajímavá věc. Když jsem v jednom supermarketu přišel s nákupem k pokladnám, žádná nebyla obsazená prodavačkou. Sice jsem si tento fakt uvědomil, ale stejně jsem plánoval využít samoobslužnou pokladnu. Ve chvíli, kdy jsem platil, jedna pokladní přišla, ale vyvstala mi v mysli důležitá otázka: Potřebujeme vůbec ještě pokladní, které nám namarkují naše zboží?
Současný trend, kterým se ubírají obchodní řetězce, totiž naznačuje, že prodavačkám na pokladně postupně odzvonilo a je pouze otázkou času, kdy úplně zaniknou. Pojem samoobsluha tedy začíná být velmi doslovný. Řada lidí tímto vývojem ztratí práci, ale to je vlastně dobře, protože budou moci začít vykonávat jiné profese, například v sociálních službách, kde je personálu nedostatek.
Osobně raději využívám samoobslužné pokladny, ale to je dáno hlavně tím, že chodím na více malých nákupů namísto těch velkých. U prodavaček se často stává, že se tvoří fronty a značně by mi to prodloužilo dobu nákupu. Jedinou výjimku jsem dělal, když jsem byl na opravdu velkém nákupu, kde pro mě bylo pohodlnější nechat markování zboží na prodavačce. I toto ale zvracuje postupně sílící trend scanování zboží přímo do košíku už během nákupu.
Velký nákup zvládneme také sami
Většina řetězců alespoň ve svých hypermarketech zavedla způsob nákupu „Scan.“ To funguje tak, že během nákupu máte zařízení, kterým si načítáte zboží ihned, když ho vkládáte do košíku. Má to výhodu hlavně v tom, že ho můžete umísťovat rovnou do nákupní tašky.
Díky tomu odpadá část nákupu, kdy nejdříve musíte vložit zboží do košíku, následně ho vyložit na nákupní pás a až poté ho umístit do tašky. Nejenom, že je to jednodušší, ale i rychlejší. Až máte vše, co jste potřebovali, tak na samoobslužné pokladně nákup ukončíte a následně zaplatíte.
Samozřejmě nastává otázka, zda takto není možné jednoduše krást. Odpověď je jednoduchá – neumožňuje to krádeže. Jednak fungují namátkové kontroly ze strany obsluhy samoobslužných pokladen. Ta načte několik položek a zjistí, jestli jsou uvedené i ve skenovacím zařízení. Také vás může ke kontrole vybrat pracovník kamerových systémů, který sleduje, zda vše skenujete.
Někde už prodavačky nepotkáte vůbec
Některé obchodní řetězce zacházejí dokonce ještě dál. Honbou za větším komfortem zákazníků přistupují k tomu, že své prodejny nechávají otevřené nonstop. Nakoupit tedy můžete klidně o půlnoci. Největší pozitivum to přináší zejména lidem, kteří odcházejí do svého zaměstnání dříve, než otevírají obchody.
V nočních hodinách jsou tyto obchody bez jakékoliv obsluhy. Aby bylo zabráněno krádežím, je nutné se pro vstup do prodejny prokázat bankovní identitou. Člověka je potom možné snadno identifikovat v případě, že bylo na kamerových záznamech odhaleno, že došlo ke krádeži.
Těchto prodejen u nás zatím není mnoho, ale otevírají nám do budoucna zajímavé možnosti. Jelikož tyto prodejny mají otevřeno i během svátků, tak brzy nebude problém, když například 25. prosince dopoledne zjistíte, že vám chybí nějaká důležitá ingredience pro sváteční oběd.
Vývoj nezastavíme
Sice se může zdát, že to není fér vůči pokladním, které kvůli tomu mohou přijít o práci, pokud je jejich zaměstnavatel nepřesune na jinou pozici. Jenže neměli bychom brzdit pokrok jen kvůli obavě z toho, že si někdo bude muset hledat novou práci. Není to totiž první povolání, které ohrožuje automatizace.
Vlastně je to velmi podobná situace jako s automaty na horké nápoje. V nich si můžete zakoupit kávu nebo jiný nápoj a nemusíte se přitom setkat s žádným kavárníkem. To umožňuje lidem dát si kávu i na místě, kde by se normální kavárna neuživila. Přitom vývoj a zkvalitňování těchto automatů potenciálně ohrožuje majitele i zaměstnance kaváren.
Zatím sice kvalita kávy z automatu nedosahuje úrovně té z kaváren, ale je pouze otázkou času, kdy se to změní. Již nyní jsou zařízení, která vám připraví kávu z čerstvě namletých zrn. Až bude kvalita kávy stejná jako v kavárnách, bude to také znamenat konec mnoha pracovních pozic.
Vývoj se zkrátka zastavit nedá v žádném odvětví, kam proniká automatizace. Navíc obchodní řetězce podnikají kroky, o kterých si myslí, že zvýší komfort nakupujících. Pokud má něco zlepšit základní věci jako nákup, měly by zájmy jednotlivců ustoupit před zájmy většiny.
Práce bude
Ono ztratit práci není zas tak hrozné. Samozřejmě hraje roli věk a vzdělání člověka, ale na našem pracovním trhu je více volných pozic než nezaměstnaných. Navíc, když se podíváme na povolání pokladní, nejde o pozici, která by byla nějak lukrativní nebo příjemná.
Někdy, když vidím prodavačky na pokladnách, je mi jich upřímně líto. Nekonečné fronty jim neumožňují odskočit si na záchod nebo se občerstvit. Do toho ještě neustálé pípání a časté setkávání s konfliktními zákazníky. Chápu, že je nepříjemné bát se o práci, ale je pravděpodobné, že si budou moci najít jinou s lepšími pracovními podmínkami.
Anketa
Zdroje: