Článek
Jeden kamarád mi říkal zajímavý příběh, který se děje u něj v rodině. Jeho babička jemu i všem ostatním z rodiny už několik roků dává ke všem narozeninám, svátkům, vánocům nebo za vysvědčení kosmetiku. Ne jenom, tak obyčejnou kosmetiku, ale velmi drahou značku. Může se to na první pohled zdát naprosto v pořádku. Jenže se za tím vším ukrývá propracovaný způsob manipulace se zákazníkem.
Tak jak se to postupně u všech seniorů stává, i u kamarádovy babičky se stav postupně zhoršuje. Stále je vitální, jen si už sama nezajede do velkých obchodních center ve středu města. Dokonce si je paní schopná sama uklidit, uvařit a zajít na menší nákup. Jenže její rodině začalo vrtat hlavou, kde stále získává tu jednu konkrétní značku kosmetiky.
Jelikož má paní velkou starostlivou rodinu, která bydlí v jejím blízkém okolí, tak nemají problém, aby tam někdo každý den přišel na návštěvu zjistit, zda je vše v pořádku. Jednoho dne za ní vyrazil právě můj kamarád. Jenže po příchodu ho překvapilo, že jeho babička má návštěvu.
Paní ve středním věku seděla u jeho babičky v obývacím pokoji s kávou a zákuskem. Mile ho pozdravila a řekla směrem k seniorce „tak jsme domluvené, Jituško. Já vám to zítra přivezu.“ Následně potom rychle odešla, aniž by si dojedla zákusek. Kamarád začal po návštěvě vyzvídat od své příbuzné, kdo jí to přišel navštívit.
Nejdříve paní vnukovi tvrdila, že je to prostě její kamarádka, se kterou ji seznámila jiná seniorka. Tak na to můj kamarád šel z druhé strany. Zeptal se, o čem tedy ta její známá mluvila, že jí zítra doveze, že jí přece na větší nákupy chodí rodina a koupí vše, co si řekne. Nakonec zjistil, že to není žádná kamarádka, ale prodejkyně oné značky kosmetiky, kterou dostává celá rodina.
Také se dozvěděl, že si objednala hned 2 krémy a 3 tělová mýdla, protože k objednávce nad 3000 dostala ještě šampón zdarma. Jenže kamarád to nechtěl nechat být a začal zjišťovat, kolik toho od té značky kosmetiky vlastně babička má kromě těch otevřených lahviček všude po bytě. Nakonec mu ukázala poličku v ložnici, kde byly doslova všechny možné přípravky určené pro péči o tělo. Dokonce zde byly některé typy přípravků i desetkrát.
Kamaráda to rozhodilo, ale i přesto v klidu dál vyzvídal, proč si jeho babička všechny tyto věci kupuje a ještě k tomu v takovém množství. Babička mu odpověděla, že paní je moc milá a vždy si na ni najde čas, když jí zavolá. Potom jí je už líto si od ní nic nekoupit, když vždy ochotně přijede. A ke všemu jí nabízí ty výhodné dárky ke větším nákupům.
Praktiky obchodníků
Na tomto příběhu krásně vidíme, jaké metody někteří obchodníci praktikují. Na tento styl prodeje se nevztahují vyhlášky o zákazu podomního prodeje, protože jde vždy o předem sjednanou schůzku, kterou iniciuje samotný nakupující. Jenže obzvláště u seniorů je toto velmi nečestný způsob získávání zakázek.
Navození dojmu „přátelství“ může být rozhodující faktor v tom, jak seniora přesvědčit k nákupu, který se tváří výhodně. A na příkladu s mým kamarádem vidíme, že nemusí jít pouze o seniory, kterým chybí sociální kontakt. I když ti jsou nejvíce ohrožení, protože samota jim nemusí vyhovovat.
Proto, když se jim naskytne příležitost mít návštěvu od člověka, který působí mile a vyslechne si jejich starosti, tak jí využijí. A když jim navíc šikovný prodejce během takového „klábosení u kafíčka“ nabídne své „zázračné“ přípravky, mnoho seniorů neodolá a koupí si je. Jenže pak manipulace pokračuje tím, že když si koupí ještě něco, aby přesáhli určitou částku, tak již dostanou něco zdarma. Což se jim samozřejmě zdá jako výhodné, neznají ceny jinde v obchodech. Radí jim to přeci dobrý kamarád/ka, to musí být pro ně to nejlepší. Po určité době si na něj/ni prodejce vzpomenou zase a znovu ho/ji pozvou na přátelskou návštěvu.
Nejedná se pouze o seniory, ale ti jsou v tomto ohledu více náchylní na manipulativní techniky. U jiných věkových skupin samozřejmě také probíhá manipulace při nakupování. Většinou se ovšem nejedná o to, že cizí člověk přijde k vám domů na návštěvu.
Manipulace se totiž u mladších lidí přesouvá spíše do virtuálního prostředí. Například, když po rozkliknutí obchodu s oblečením vidíte časomíru za kolik minut skončí sleva. Nebo když vidíte, kolik lidí si údajně prohlíží zrovna to stejné zboží, kterého je samozřejmě omezený počet kusů. Časomíry se často po obnovení stránky vrátí zpět na začátek nebo u daného, tolik žádaného zboží, vydrží na e-shopu i několik dní.
Jak předejít tomu, aby si senioři našli svého osobního prodejce
Otázku toho, jak tomu zabránit, jsme s kamarádem řešili, ale na žádný zaručený způsob jsme bohužel stejně nepřišli. Senioři se dají rozdělit na dvě skupiny. Na ty, ke kterým rodina zavítá velmi zřídka a na ty, kteří mají starostlivou rodinu , která je u nich zase pořád.
Pokud zjistíte, že váš rodič nebo prarodič, kterého jste viděli naposledy před půl rokem skupuje ve velkém zbytečné množství výrobků od konkrétní firmy, tak se právě možná také stal obětí této přátelské obchodní techniky. Může to být tím, že mu chybí sociální kontakt a alespoň milý rozhovor s prodejcem mu zlepší den. V tu chvíli je ideální se začít seniorovy více věnovat. Nikdo nechce být sám a každý z nás chce mít někoho, s kým si může povykládat. Proto se svým rodinným příslušníkům věnujte tak, aby se cítili, že nejsou na okraji společnosti.
Jenže pokud jde o člověka, kterému jeho rodina věnuje maximum svého času, tak je to složitější. Musíme si uvědomit, jaké sociální vazby máme my. Máme samozřejmě rodinu, jenže kromě ní máme i přátele. Právě těch bohužel seniorům ubývá. Ať už v důsledku úmrtí nebo zhoršující se schopnosti pohybovat se na větší vzdálenosti. Těm můžete ovšem zajistit kontakt s přáteli v jejich věku. Řada obcí provozuje takzvané senior kluby, kde se mohou senioři potkávat a účastnit se řady společenských aktivit. Jenže bohužel ani to nemusí pomoci, protože svéprávný člověk se může rozhodnout, co si koupí. Proto je důležité se seniory o takových věcech mluvit a více kontrolovat, kam vlastně jejich důchody mizí.