Hlavní obsah
Názory a úvahy

Paradox dušiček a Halloweenu: Vzpomínáme pouze proto, že jsme si to přečetli v kalendáři?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Začátkem listopadu většina z nás dospělých navštěvuje hroby našich blízkých. Děti zase slaví bezstarostný Halloween. Je potřeba mít v kalendáři napsané, kdy máme vzpomínat? A je Halloween opravdu tak komerční, jak se říká?

Článek

Na svátek zesnulých jsem šel do práce na noční směnu. Po příchodu se mě jedna ze starších kolegyň zeptala, jestli jsem doma zapálil svíčku za své blízké, kteří odešli. Jednak mi doma hoří svíčka neustále, protože jsem milovníkem vůní, ale za druhé jsem si uvědomil, že jsem si dnes cíleně na ty, co odešli nevzpomněl.

Není to tak, že bych je vytěsnil ze své mysli. Právě naopak na ně vzpomínám velmi často. V podstatě pokaždé, když jsem na místech vzpomínek, nebo dělám činnosti nějak spojené s těmito osobami.

Myslím, že je to tak lepší. Přišlo by mi vůči nim neuctivé, kdybych jim věnoval vzpomínku pouze, když si někde přečtu, že bych tak měl učinit. Nemělo by přece být potřeba nám připomínat, abychom si na ně vzpomněli.

Halloween a dušičky

Často slýchávám názor, že Halloween je komerční hloupý svátek, který k nám přišel ze Spojených států. Naproti tomu jsou dušičky vnímány jako skromný svátek, kdy máme přijít k hrobům svých blízkých a zapálit za ně svíčky, nebo donést kytku.

A tady vnímám ten problém mezi přístupy k těmto dvou pojetím. Samozřejmě Halloween je komerční. Rodiče dětem vyrábí nebo kupují kostýmy, a následně některé koledují, i když koleda v kostýmech u nás není zase tolik běžná. Nesmíme ale zapomínat, že na dušičky jsme taky tlačení k tomu nakupovat. Pouze místo sladkostí nakupujeme svíčky a kytky. Komerčně je to stejné, jen si prodejci berou jako rukojmí naše zesnulé, aby zvýšili své tržby.

Halloween také není pouze komerční svátek

Halloween se slaví od 18. století a původně je jeho význam stejný jako dušičky. Také se jedná o den, kdy máme vzpomínat na členy našich životů, kteří odešli. Pochází z anglosaských zemí, takže hlavně z Anglie, Irska, USA a Kanady.

Ve skutečnosti jeho podstata sahá mnohem hloub do minulosti. Již staří Keltové dávno před naším letopočtem uctívali v podzimním období své zemřelé.

Komercializace tohoto svátku začala teprve v období 50. let minulého století. A ve finále na ní není zase tolik špatného. Míří na děti, které si mnohdy význam smrti tolik neuvědomují a nechápou. Proto je tento den ideální pro rodiče, aby v při přípravě kostýmu dětem vysvětlili, co proces smrti vlastně znamená. Je již na každém, kdo má děti, jestli tuto šanci využije, či nikoliv.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz