Článek
Ernesto „Che“ Guevara byl argentinský marxistický revolucionář, lékař, autor, diplomat a vojenský teoretik, který se stal jedním z nejznámějších a nejkontroverznějších symbolů komunistického hnutí 20. století. Narodil se 14. června 1928 v argentinském Rosariu do středostavovské rodiny.
Studoval medicínu na Univerzitě v Buenos Aires, kde se začal zajímat o marxistickou teorii a revoluční ideály. Během svých studentských let podnikl dvě rozsáhlé cesty po Latinské Americe, které ho hluboce ovlivnily. Viděl chudobu, hlad a nemoci, což posílilo jeho přesvědčení, že jediným způsobem, jak změnit tyto nespravedlnosti, je revoluční boj.
V roce 1955 se Guevara setkal s kubánským revolucionářem Fidelem Castrem v Mexiku. Připojil se k jeho skupině, která plánovala svrhnout kubánského diktátora Fulgencia Batistu. V prosinci 1956 se Guevara, Castro a další členové skupiny vylodili na Kubě a zahájili partyzánskou válku. Po dvou letech bojů se jim podařilo svrhnout Batistův režim. V roce 1959 vstoupil Guevara s Castrem triumfálně do Havany.
Guevara věřil, že je nutné šířit revoluci i do dalších zemí. V roce 1965 opustil Kubu, aby podpořil revoluční hnutí v Kongu a později v Bolívii. Jeho snahy však byly neúspěšné. V Bolívii byl Guevara zajat bolivijskou armádou s pomocí CIA a 9. října 1967 popraven. Jeho smrt z něj udělala mučedníka pro mnoho levicových hnutí po celém světě. Guevara se stal ikonou revolučního boje, jeho stylizovaný portrét se stal symbolem rebelie a odporu proti útlaku.
Che Guevara je dodnes kontroverzní postavou. Pro své příznivce je hrdinou, který bojoval za spravedlnost a rovnost, zatímco jeho odpůrci ho vidí jako nemilosrdného a násilného ideologa. Jeho život a činy vyvolávají silné emoce a zůstávají předmětem debat a studií.
Z komunisty se stal symbol kapitalismu
Zatímco život Guevary plně koresponduje s komunistickou ideologií, kdyby měl možnost nahlédnout na svůj odkaz v dnešní době, byl by nejspíše zděšený. Mnoho obchodníků s oblečením totiž s oblibou nabízí trička s jeho podobiznami. Ironií je, že kapitalisté si ze svého nepřítele udělali další zdroj výdělku.
Každý jistě zná portrét Ernesta Che Guevary s baretem a hvězdou. Napříč světem ho pozná téměř každý. Paradoxem je, že celý svůj život zasvětil boji proti kapitalismu a imperialismu, a následně byl natisknut na miliony triček, což působí až komicky. Che by jistě neocenil, že si díky jeho podobizně mastí kapsy podnikatelé a obchodníci.
Význam se vytrácí
Mnoho lidí sice nosí oblečení s vyobrazeným Guevarou jako symbol vzdoru proti elitám nebo jako výraz nespokojenosti se sociální nerovností. Osobně si však myslím, že spousta z těch, kteří nosí věci s komunistickými tvářemi, ani neví, jak se tito lidé jmenovali, jaké měli myšlenky nebo jakých činů se dopouštěli.
Zkrátka si tyto předměty kupují pouze proto, že je to trend a v jejich okolí se to nosí. Tím se ztrácí celkový kontext toho, jakým byl Che Guevara člověkem. Obchodníci totiž využitím jeho portrétu naprosto neutralizují veškeré jeho skutky, ať už pozitivní či negativní.
Navíc jde o obranný mechanismus kapitalismu, který je schopný mistrně přetvářet své oponenty na pouhé zboží. Tím je jejich revoluční potenciál neutralizován. Díky tomu je možné nebezpečné ideje přetvořit na neškodnou část popkultury, kterou sice všichni znají, ale nikdo příliš neřeší.
Hitlera bychom na tričko nedali
Kde je vlastně hranice únosnosti, aby bylo v pořádku nosit člověka s takto krvavou minulostí na tričku? Pevně věřím a doufám, že nacistického diktátora Adolfa Hitlera by si nikdo na tričko nedal. V čem tedy spočívá rozdíl, že trička s levicovými tyrany jako Che Guevara nebo Lenin jsou v pořádku, zatímco s pravicovými nikoli?
Samozřejmě, Hitler má na svém kontě nejhorší válku, kterou lidstvo poznalo, a spolu s ní i miliony mrtvých. Jenže utrpení, které za sebou zanechali kubánští nebo ruští komunisté, není možné bagatelizovat. Nebyli žádnými zachránci prostého lidu, za které se prohlašovali, ale bestiálními tyrany.
V Polsku došlo například k zákazu vystavování podobizny Che Guevary v rámci rozšíření zákona o propagaci autoritativních režimů. Změna se týkala osobností spojených s jakoukoli totalitní vládou kdekoli na světě.
V roce 2012 začal jeden český e-shop prodávat tričko s teroristou a vrahem Andersem Breivikem, což se setkalo s veřejným pohoršením a policie obchodníka obvinila za schvalování trestného činu.
Jak to, že trička s Breivikem nebo Hitlerem jsou problém, zatímco Che Guevara je popkulturním symbolem? Bylo by správné, aby všichni, kteří se dopouštěli hrůz a zločinů, nebyli ve společnosti relativizováni.
Zdroje: