Nepolapitelný vesmír: Odhalení záhad temné hmoty a temné energie

Foto: NASA

Temná hmota a temná energie jsou dvě nejzáhadnější tajemství vesmíru. Podle vědců tvoří temná hmota asi 27 % vesmíru, zatímco zbývajících 68 % připadá na temnou energii. Co to ale přesně je a proč je tak těžké je odhalit?

Temná hmota je hmota, která neinteraguje se světlem ani jinými druhy elektromagnetického záření. Je neviditelná, přesto její gravitační působení na viditelnou hmotu umožňuje její pozorování. Astronomové zjistili, že galaxie rotují rychleji, než by měly, na základě obsahu pozorovatelné hmoty. Tento nepoměr lze vysvětlit přítomností temné hmoty, která poskytuje dodatečnou gravitační sílu potřebnou k tomu, aby galaxie spojila dohromady.

Dvě teorie, které vědci předložili k vysvětlení temné hmoty, jsou slabě interagující hmotné částice (WIMP) a axióny. Navzdory desetiletím pátrání se nikomu nepodařilo temnou hmotu přímo detekovat.

Temná energie je naproti tomu druh energie, který prostupuje celým vesmírem a zřejmě urychluje rozpínání vesmíru. Ta byla objevena koncem 90. let 20. století astronomy, kteří si všimli, že vzdálené supernovy jsou slabší, než se předpokládalo, což naznačuje, že jsou vzdálenější, než se očekávalo. To odhalilo, že rozpínání vesmíru se zrychluje, a nikoli zpomaluje, jak se předpokládalo.

Zdroj temné energie není znám, někteří vědci se však domnívají, že souvisí s energií vakua ve vesmíru. Jiní navrhují, že jde o zcela novou formu energetického pole, které prostupuje vesmírem.

Záhady temné hmoty a temné energie jsou více než jen kuriozitou. Jejich pochopení je zásadní pro pochopení vývoje a osudu vesmíru. Pokud bude temná energie i nadále pohánět rozpínání vesmíru, budou jednou všechny galaxie tak daleko, že je nebudeme schopni vnímat. Pokud je však temná hmota částicí, mohla by vědcům pomoci získat nové poznatky o podstatě hmoty a silách, které ovládají vesmír.

Navzdory obtížím vědci stále hledají náznaky o temné hmotě a temné energii. Experimenty probíhají po celém světě, včetně Velkého hadronového urychlovače a podzemních laboratoří. Tyto snahy nám pomohou odhalit tajemství vesmíru a lépe pochopit naše místo v něm.

Stručně řečeno, temná hmota a temná energie jsou dvě nejzáhadnější entity ve vesmíru. Vědci se navzdory desítkám let výzkumu stále snaží zjistit, co jsou zač a jak fungují. S rozvojem technologií a objevováním nových poznatků však možná nakonec budeme schopni vrhnout světlo i na temnou stranu vesmíru.