Za hranicemi naší sluneční soustavy: Pátrání po obyvatelných exoplanetách

Foto: NASA

Pátrání po mimozemském životě po desetiletí podněcovalo lidskou fantazii a s objevem exoplanet se tato představa stává skutečností. Hledání možných obyvatelných exoplanet je dnes jednou z nejzajímavějších disciplín astronomie.

Pátrání po mimozemském životě po desetiletí podněcovalo lidskou fantazii a s objevem exoplanet se tato představa stává skutečností. Exoplanety jsou planety, které obíhají kolem jiných hvězd, než je naše Slunce, a hledání možných obyvatelných exoplanet je dnes jednou z nejzajímavějších disciplín astronomie.

První potvrzená exoplaneta byla objevena v roce 1992 a od té doby bylo objeveno mnoho dalších. Najít planetu, která je nejen obyvatelná, ale má také potřebné podmínky pro život, je obtížný úkol. Obyvatelná zóna je oblast vesmíru v okolí hvězdy, kde je ideální teplota pro existenci kapalné vody na povrchu planety. Ale to je jen začátek. K tomu, aby planeta mohla podporovat život, je zapotřebí stálá atmosféra, magnetické pole, které ji chrání před slunečním větrem, a vhodné složení.

Proxima b, planeta, která obíhá kolem Proximy Centauri, hvězdy nejbližší našemu Slunci, je jednou z nejslibnějších exoplanet při hledání mimozemského života. Proxima b je od nás vzdálena pouhých 4,2 světelného roku a nachází se v obyvatelné zóně své hvězdy. Na druhou stranu je Proxima Centauri červený trpaslík, který je podstatně chladnější než naše Slunce, a Proxima b je slapově vázaná, což znamená, že jedna strana planety je vždy přivrácena ke hvězdě. To by mohlo vést k výrazným teplotním změnám, které by ztížily život.

TRAPPIST-1e, která obíhá kolem velmi chladné trpasličí hvězdy TRAPPIST-1, je další fascinující exoplanetou. TRAPPIST-1e je téměř stejně velká jako Země a nachází se v obyvatelné zóně. Je také součástí soustavy sedmi planet, což z ní činí ještě zajímavější vyhlídku pro hledání života mimo naši sluneční soustavu.

Astronomové používají řadu technik, včetně tranzitní metody a metody radiálních rychlostí, aby vyhodnotili, zda je exoplaneta případně obyvatelná. Tranzitní metoda hledá poklesy jasnosti hvězdy při přechodu planety před ní, zatímco metoda radiálních rychlostí zjišťuje gravitační vliv planety na její hvězdu.

Závěrem lze říci, že hledání obyvatelných exoplanet je jedním z nejzajímavějších témat současné astronomie. Objev tisíců exoplanet, včetně několika, které mohou být obyvatelné, přibližuje naději na nalezení mimozemského života realitě. Pátrání po obyvatelných exoplanetách je složitý a nepřetržitý proces, při němž pravidelně dochází k novým objevům. S rozvojem technologií a rozšiřováním našeho povědomí o vesmíru možná zjistíme, že ve vesmíru nejsme sami.

Zdroj článku:

Exoplanet Exploration: Planets Beyond our Solar System. Exoplanet Exploration: Planets Beyond our Solar System [online]. Dostupné z: https://exoplanets.nasa.gov/