Hlavní obsah

Od zaměstnance k ambasadorovi, přivítejte na scéně HR PR!

Foto: Fotka od Cofee Bean z Pixabay

Obraťme na chvíli abecedu, dneska si povíme od Z po A nebo taky od běžného zaměstnance po spokojeného ambasadora značky.

Článek

Trh práce se stává vysoce konkurenčním, není jen o tom nabídnout skvělý produkt nebo službu. Důležitou roli hraje také zaměstnanecká značka. A právě zde se otevírá prostor pro HR PR, které má za cíl proměnit každého zaměstnance v nadšeného ambasadora firmy. Zaměstnanci jsou totiž tím nejautentičtějším zdrojem informací o společnosti a jejich pozitivní zkušenosti mohou výrazně ovlivnit vnímání firmy jak u potenciálních zaměstnanců, tak u zákazníků.

HR PR je anglický termín, který se v posledních letech stále častěji objevuje v souvislosti s řízením lidských zdrojů a marketingovou komunikací. V překladu doslova znamená „PR lidských zdrojů“.

HR PR je strategický přístup, který spojuje prvky personalistiky (Human Resources) a public relations (PR). Jeho cílem je budovat pozitivní obraz společnosti jako atraktivního zaměstnavatele, přilákat a udržet talentované zaměstnance a posílit loajalitu stávajících.

Jinými slovy, HR PR se zaměřuje na to, aby společnost byla vnímána jako skvělé místo pro práci.❤️

Výzkumy ukazují, že společnosti s pozitivním employer brandingem (tedy vnímáním jako atraktivního zaměstnavatele) mají mnohem snazší přístup k talentovaným kandidátům. A spokojení zaměstnanci jsou klíčovou součástí tohoto brandingu.

Proč jsou zaměstnanci nejlepšími ambasadory?

Zaměstnanci jsou s firmou srostlí. Žijí její hodnoty, znají její silné stránky i slabiny. Jejich názory a zkušenosti jsou proto pro ostatní mnohem důvěryhodnější než jakákoliv marketingová kampaň. Když jsou spokojeni, ochotně sdílejí své pozitivní zkušenosti s přáteli, rodinou a na sociálních sítích. Tím pádem se stávají neocenitelnými ambasadory značky.

Výhody ambasadorského programu

  • Zvýšení loajality zaměstnanců: Když se zaměstnanci cítí být součástí něčeho většího a mají možnost aktivně přispívat k úspěchu firmy, jejich loajalita se výrazně zvyšuje.
  • Zlepšení employer brandingu: Spokojení a angažovaní zaměstnanci přitahují další talentované jedince. Pozitivní doporučení na sociálních sítích a v recenzích mohou výrazně zlepšit image firmy jako zaměstnavatele.
  • Získání kvalitnějších kandidátů: Lidé, kteří se dozvědí o firmě od spokojených zaměstnanců, mají větší pravděpodobnost, že se o danou pozici budou ucházet.
  • Snížení nákladů na nábor: Efektivní ambasadorský program může výrazně snížit náklady na nábor nových zaměstnanců díky doporučením stávajících.

Ideální ambasador pak je..

  • Nadšený pro společnost: Měl by věřit ve vizi a hodnoty firmy.
  • Dobrý komunikátor: Měl by být schopen jasně a srozumitelně vyjádřit své myšlenky.
  • Aktivní na sociálních sítích: Měl by mít profil na sociálních sítích a být ochoten sdílet své zkušenosti.
  • Otevřený ke spolupráci: Měl by být ochoten se aktivně zapojit do různých aktivit spojených s ambasadorským programem.

Nicméně absence sociálních sítí nebo komunikačních dovedností by neměly být překážkou. HR PR může zařídit focení, točení, pomoci s vyjádřením myšlenek a zveřejnit na firemních stránkách nebo sociálních sítích. Zapomeňte na bias, že ambasadorem může být jen mladý nadšenec do sociálních sítí. Nebo jen někdo z managementu. Mnoho ambasadorských klenotů můžete najít mezi obyčejnými zaměstnanci, kteří se jinak oficiálně neprezentují a ani byste to do nich neřekli. Miluju reklamu v MHD, kde je seniorní řidič, který tvrdí, že pro dopravní podnik není důležitý věk, ale zkušenosti. Reálný člověk, reálná láska k zaměstnání. ❤️

Essentials ambasadorského programu

  1. Definice cílů: Jasně si stanovte, čeho chcete ambasadorským programem dosáhnout. Talent Acquisition? Employer branding? Čistá spokojenost uvnitř firmy?
  2. Výběr ambasadorů: Zorganizujte workshop nebo dotazník, kde zaměstnanci mohou projevit svůj zájem. Neomezujte se jen na elektronické verze tak, aby měli přístup i zaměstnanci, kteří neovládají techniku. Pokud je vás ve společnosti méně, navštivte každého zaměstnance osobně a zkuste s nimi téma otevřít.
  3. Školení: Poskytněte ambasadorům potřebné informace a nástroje, aby mohli efektivně reprezentovat společnost. Zapůjčíte techniku na nahrávání videí? Poskytnete v rámci pracovní doby možnost se kreativně realizovat jako ambasador?
  4. Motivace: Odměňte ambasadory za jejich přínos. Může to být například finanční bonus, speciální benefity nebo veřejné uznání.
  5. Měření výsledků: Pravidelně sledujte, jak se ambasadorský program vyvíjí a jaké má výsledky.

Praktické tipy a příklady

  • Sociální sítě: Povzbuzujte zaměstnance, aby sdíleli své zkušenosti na sociálních sítích pomocí firemních hashtagů.
  • Employee advocacy platformy: Využijte specializované platformy, které umožňují snadné sdílení obsahu zaměstnanci.
  • Interní soutěže: Organizujte soutěže o nejlepší kreativní počin, nejkreativnější příspěvek nebo nejvíce sdílený obsah.
  • Employee Net Promoter Score (eNPS): Pravidelně měřte loajalitu zaměstnanců a jejich ochotu doporučit společnost.

Příklad: Společnost Patagonia vybudovala silnou kulturu založenou na ochraně životního prostředí. Zaměstnanci jsou povzbuzováni, aby se angažovali v různých environmentálních projektech a sdíleli své zkušenosti na sociálních sítích. Tím se stávají ambasadory nejen značky Patagonia, ale také myšlenky udržitelnosti.

V ideálním světě je každý zaměstnanec ambasadorem, to by byl ovšem pěkný bizár (pokud se to někde povedlo na 100% chci to vidět), pořád budou zaměstnanci, kteří si jen přišli odkroutit svých 8 hodin a zasloužit si mzdu. Pro mě je to ale jasné - jestli ti firemní kultura nerozbuší srdce a nemáš chuť si oblíknout tričko s logem firmy a promenádovat se v něm po městě - nemluv na mě 😀

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám