Hlavní obsah
Automobily a vozidla

7 důležitých rad k havarijnímu pojištění, které vám pojišťovna ani umělá inteligence neřekne

Foto: Pixabay.com

Aby havarijní pojištění dobře zafungovalo, vyžadují pojišťovny ve svých pojistných podmínkách dodržování některých povinností.

Článek

Sjednat pojištění auta a nic už víc neřešit. Sen mnoha řidičů. Jenže s havarijním pojištěním jsou spojeny některé povinnosti, které vám často pojišťovna ani umělá inteligence neřekne. Následující rady vycházejí z mojí zkušenosti z právní kanceláře, která se zabývá vymáháním plnění po pojišťovnách:

  1. Nechávejte si servisní faktury. Věnujte dostatečnou pozornost údržbě svého vozidla a v určených lhůtách absolvujte stanovené kontroly. Nechávejte si faktury za opravy a nové díly na svůj vůz, důležitá je také aktualizovaná servisní knížka. Opět se vám to hodí v případném sporu s pojišťovnou o výši hodnoty vašeho poškozeného vozidla v případě tzv. totálních škod, které jsou v posledních letech stále častější.
  2. Dokumenty do auta nepatří. Pokud opouštíte vozidlo, nenechávejte v něm doklady (velký či malý technický průkaz), servisní knížku ani jiné klíčenky či náhradní klíče – ponechání těchto dokladů ve vozidle je rizikové a v případě pojistné události krádeže je stejně musíte odevzdat pojišťovně, která vás může za jejich nepředložení nebo ponechání ve vozidle významně sankcionovat na pojistném plnění.
  3. Volejte policii. Přestože existují situace, kdy není povinnost k dopravní nehodě volat policii, doporučujeme ji zavolat prakticky vždy, neboť se vám to hodí v případném sporu nejen s tím, kdo škodu zavinil, ale i s pojišťovnou. V některých případech stačí doložit to, že jste policii volali a tím splnili povinnost. Není vysloveně nutné aby policie přijela na místo a škodu šetřila. Někdy je také vhodné zaznamenat místo i okolí nehody: veškerá poškození nafotit a na video natočit vozidla v nehodovém postavení. Doporučujeme si také zaznamenat případné svědky a vzít si na ně kontaktní údaje.
  4. Servis konzultujte s pojišťovnou. S opravou poškozeného vozidla začněte až po dohodě s pojišťovnou. Zkonzultuje s pojišťovnou výběr servisu, kde si necháte vozidlo opravit. Některé pojišťovny totiž požadují opravu výhradně ve spolupracujícím servisu. V opačném případě se vystavujete riziku krácení pojistného plnění.
  5. Pozor na dvoje klíče. Při odcizení vozidla pojišťovny požadují odevzdat nejen technický průkaz, ale i náhradní klíče. Mějte proto k vozidlu dvoje klíče. Navíc, pokud kupujete auto od jiné fyzické osoby nebo z tuzemské ojetiny či ze zahraničí, nechte si klíče očipovat – v případě pojistné události krádeže je nutné klíče od auta předat pojišťovně. A ta může zjistit, zda k vozidlu patří, či nikoliv. Budete se divit, ale jsou známy případy, kdy se ukázalo, že klíče byly použity, ale podle záznamů k vozidlu nepatřily.
  6. Nepoužívejte vozidlo k trestné činnosti. Zní to logicky, ale někteří klienti si neuvědomují, že některé pojišťovny mohou zamítnout pojistné plnění například i při škodě na vozidle vzniklé v důsledku agresivní jízdy.
  7. Nepodceňujte malé závady, ani váš psychický a fyzický stav. Pojišťovny také očekávají, že nebudete se závadou na vozidle pokračovat v jízdě. Další častou výlukou je škoda na vozidle v důsledku řízení vozidla osobou, která není v daném okamžiku k jeho řízení tělesně či psychicky způsobilá, např. vlivem úrazu, šoku, po lékařském zákroku atd. Za volant tak v těchto případech nesedejte.

Jaké máte zkušenosti s plněním z havarijního pojištění? Podělte se v diskusi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz