Článek
Nový globální index ukazuje, kolik celých pracovních dní musí lidé v různých zemích odpracovat, aby si mohli koupit nejnovější iPhone 15 Pro (128 GB) za místní ceny. Češi potřebují pracovat v průměru více než 18 dní. Jsme na tom lépe než Slováci (25 dní) či Polsko (23 dní). Nejlépe si v žebříčku vede Švýcarsko (4 dny) a USA (5 dní). Nejhorší situace má být v Turecku (téměř 124 dní).
A takto vypadal iPhone Index v Česku v posledních 6 letech: 26,2 dní (2018), 24,5 dní (2020), 21,4 dní (2021), 21,8 dní (2022). Silný růst (nominálních) mezd v Česku – nárůst o více než 35 procent v hrubém vyjádření od roku 2018 – pomohl Česku zlepšit jeho pozici v indexu iPhone 2023.
Toto však není jediný index, který hodnotí kupní sílu českých obyvatel. Známější je Big Mac Index. Poslední studie uvádí cenu Big Macu v ČR ve výši 105 Kč oproti 5,58 USD (asi 130 Kč). Podle tohoto ukazatele je česká koruna podhodnocena o 13,1 %. Podhodnocení české koruny se snižuje, v předposlední studii to bylo o téměř 16 %. Index tak odráží posilování české koruny vůči dolaru.
Zajímavostí také je, že McDonald's loni dvakrát zvýšil cenu burgeru, aby odrážel českou inflaci a rostoucí ceny energií. Vztáhneme-li cenu Big Macu (105 Kč) k průměrné čisté hodinové mzdě (215,80 Kč), tak Češi potřebují zhruba 29 minut práce, aby si mohli koupit tento sendvič s dvěma plátky hovězího. To je opět zlepšení, neboť před osmi lety se uváděla půl hodina, a to nikoliv pro průměrného Čecha, ale pro Pražáky.
Zcela jiná situace je však u bytů, a to podle Deloitte Property Indexu. Průměrný byt (70 m2) nás stojí téměř nejvíce z celé Evropské unie, Češi na něj musí pracovat déle než 13,3 let. A zase dobrá zpráva. Češi byli v tomto ohledu loni nejhorší, letos předběhli sousední Slovensko (14,1 let). To je však velmi slabá útěcha. V tomto ukazateli se totiž na rozdíl od předchozích dvou nijak výrazně nelepšíme. Před osmi lety podle stejné studie nám k nákupu stejného bytu stačila o více než polovinu kratší doba a ve středoevropském srovnání patřilo bydlení v České republice dokonce k nejdostupnějším.
Komu stačí k životu velký burger a nejnovější iPhone (a byt už má), ten opravdu nemusí plakat. Podle statistik se v tomto směru Češi rok od roku lepší. Kdo si však plánuje byt teprve koupit, nemusí mít k pláči bohužel opravdu daleko.