Článek
Nezávislá mentorka firemní komunikace Agata Hauerová napsala na pracovní sociální síť LinkedIn tento příspěvek:
„Jak je možné, že někteří lidé přecházejí z jedné vysoké pozice na druhou, přestože za sebou nechávají spoušť a nespokojené týmy? Odhalila jsem mechanismus, který v korporátním světě funguje jako dokonalé perpetuum mobile.
Jakmile se člověk jednou dostane na vysokou pozici, jeho kompetence už nikdo nezpochybňuje. Pracuje ve firmě X už dva roky, bude schopný, vezmeme si ho k nám. A tak člověk putuje z jedné firmy do druhé, aniž by někdo zkoumal skutečné výsledky.
Většinou trvá asi dva roky (v lepším případě), než organizace odhalí skutečnou kompetenci takového člověka. Ale to už má v životopise další zářez a cyklus pokračuje.
Je fascinující sledovat, jak název předchozí společnosti dokáže v našich hlavách zastínit otázky jako Jaké konkrétní výsledky měla vaše práce?
Samozřejmě se to netýká všech lidí ve vedoucích pozicích – potkala jsem mnoho skutečně brilantních lídrů, od kterých byla radost se učit. Tento fenomén se týká specifické skupiny, která na tomto systému parazituje. A systém jim to umožňuje.
Připadá vám to povědomé? Znáte takové případy ze své praxe?“
Zdá se, že byl zasažen hřebíček přímo do středu své hlavičky. Tento příspěvek totiž jen pouhých pár hodin od svého zveřejnění získal stovky souhlasných ohlasů.
Jeden z diskutujících uvádí následující profil tzv. profesionálního kandidáta.
„Profesionální kandidát je člověk, který proplouvá korporacemi. Okupuje nejvyšší posty a zhruba jednou za dva roky vymění působiště. Nikdy neklesne o patro.
Zaměřuje se na nadnárodní firmy, které mají problém prorazit na českém trhu a hledají odborníka, eso, které jim to umožní. Tento člověk má výtečný životopis, hodně zkušeností z mnoha firem, umí jazyky a slibuje zázraky. Za to chce, pochopitelně, hodně peněz.
Když vám přijde na pohovor a zeptáte se ho, proč opustil předchozí zaměstnání, tak se dozvíte, že splnil úkol, zkonsolidoval firmu a hledá nové výzvy. Profesionální kandidát se také ohání spoustou absolvovaných školení, certifikátů a kurzů. Téměř jistě bude disponovat nějakým tím exotičtějším titulem: MBA (nejlépe e-learningově), MSc nebo třeba jen BA.
Je to miláček personálních agentur, jelikož se pravidelně vrací a vydělává jim spoustu peněz. Je od nich vychválený, vyzdobený a nadupaný motivačními citáty. Během debaty o jeho představě vedení a práci vám řekne, že je potřeba táhnout za jeden provaz. Případně přihodí, že není důležité, jaký dres máte na sobě, ale je důležité ho úplně propotit. Konkrétního se nedozvíte nic.
Životnost profesionálního kandidáta je tedy opravdu nanejvýš od jednoho do čtyř let. V závislosti na setrvačnosti korporace, její velikosti a schopnosti hrát golf a tenis…"
Smějete se za zády profesionálnímu kandidátovi? Jemu je to upřímně jedno. On má peníze a vy ne.
Anketa
Další články o tom, jak mít více peněz: