Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak jsem čistil koupelnu od krve

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dnešní době se stále více zaměřujeme na udržitelnost, etiku a odpovědnost ve spotřebitelském chování. Jedním z klíčových prvků je zvýšená pozornost k tomu, kdo stojí za výrobou produktů, které si kupujeme, a jaké hodnoty tato firma zastává.

Článek

Při nákupu spotřebního zboží jsou pro mě jako asi pro většinu lidí nejdůležitější cena, kvalita, šetrnost k životnímu prostředí a v poslední době, alespoň v mém případě, i postoj výrobce k Rusku. Zhruba před půlrokem jsem se proto rozhodl udělat důkladnou „inventuru“ produktů ve své koupelně. Vůbec mě nepřekvapilo, že řada mnou běžně používaných značek patří do portfolia „velké čtyřky“ (P&G, Unilever, Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson). Jde většinou o kvalitní produkty a co se týče šetrnosti k životnímu prostředí, je u nich vidět snaha o neustálé zlepšování. Jak jsem ale záhy zjistil, s jejich postojem k Rusku je to horší. Na pomoc jsem si vzal projekt ukrajinských studentů z iniciativy Leave Russia, kteří pečlivě sledují a neustále aktualizují obchodní aktivity západních firem v Rusku. Ke stažení na AppStore či na GooglePlay je užitečná jimi vytvořená aplikace „Push To Leave“, která umožňuje naskenováním čárového kódu výrobku přímo v prodejně zjistit, do jaké míry je či není výrobce daného produktu aktuálně aktivní na ruském trhu. Ke svému zděšení jsem zjistil, že prakticky všechny tyto velké společnosti stále v Rusku působí a stávají se tak nepřímými spolupachateli Putinových válečných zločinů.

Tak jsem se rozhodl hledat alternativu k těmto „krvavým“ produktům, aniž by utrpěla kvalita, stávající úroveň ekologičnosti a zároveň se dramaticky nezvýšila cena. Četl jsem recenze, nechal si posílat testovací sady, zjišťoval informace o výrobcích a zkoušel je v praxi.

Foto: Dusba

Červeně jsou firmy, které nijak nebo minimálně omezily své aktivity v Rusku. Žlutě ty, které například pozastavily nové investice nebo se postupně stahují. Zeleně ty, které se úplně stáhly nebo tam nikdy nepůsobily.

Výsledkem je, že jsem nakonec nahradil 80 % všech výrobků alternativami, které jsou minimálně stejně kvalitní, cenově srovnatelné, v mnoha případech o poznání šetrnější k životnímu prostředí a jejich výrobci nemají na území Ruska žádné obchodní aktivity. Navíc jsou mezi nimi velmi zajímavé lokální projekty. Tento experiment mi pomohl se zastavit a připomenout si, že jako zákazník jsem já tím, který má právo volby, navzdory všudypřítomnému reklamnímu smogu, který proniká hluboko až do lidského podvědomí. Sice to vyžaduje určité úsilí, ale ten pocit „čistší“ koupelny za to rozhodně stojí.

Nyní je čas se podívat na kuchyň.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám