Článek
Při nákupu spotřebního zboží jsou pro mě jako asi pro většinu lidí nejdůležitější cena, kvalita, šetrnost k životnímu prostředí a v poslední době, alespoň v mém případě, i postoj výrobce k Rusku. Zhruba před půlrokem jsem se proto rozhodl udělat důkladnou „inventuru“ produktů ve své koupelně. Vůbec mě nepřekvapilo, že řada mnou běžně používaných značek patří do portfolia „velké čtyřky“ (P&G, Unilever, Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson). Jde většinou o kvalitní produkty a co se týče šetrnosti k životnímu prostředí, je u nich vidět snaha o neustálé zlepšování. Jak jsem ale záhy zjistil, s jejich postojem k Rusku je to horší. Na pomoc jsem si vzal projekt ukrajinských studentů z iniciativy Leave Russia, kteří pečlivě sledují a neustále aktualizují obchodní aktivity západních firem v Rusku. Ke stažení na AppStore či na GooglePlay je užitečná jimi vytvořená aplikace „Push To Leave“, která umožňuje naskenováním čárového kódu výrobku přímo v prodejně zjistit, do jaké míry je či není výrobce daného produktu aktuálně aktivní na ruském trhu. Ke svému zděšení jsem zjistil, že prakticky všechny tyto velké společnosti stále v Rusku působí a stávají se tak nepřímými spolupachateli Putinových válečných zločinů.
Tak jsem se rozhodl hledat alternativu k těmto „krvavým“ produktům, aniž by utrpěla kvalita, stávající úroveň ekologičnosti a zároveň se dramaticky nezvýšila cena. Četl jsem recenze, nechal si posílat testovací sady, zjišťoval informace o výrobcích a zkoušel je v praxi.
Výsledkem je, že jsem nakonec nahradil 80 % všech výrobků alternativami, které jsou minimálně stejně kvalitní, cenově srovnatelné, v mnoha případech o poznání šetrnější k životnímu prostředí a jejich výrobci nemají na území Ruska žádné obchodní aktivity. Navíc jsou mezi nimi velmi zajímavé lokální projekty. Tento experiment mi pomohl se zastavit a připomenout si, že jako zákazník jsem já tím, který má právo volby, navzdory všudypřítomnému reklamnímu smogu, který proniká hluboko až do lidského podvědomí. Sice to vyžaduje určité úsilí, ale ten pocit „čistší“ koupelny za to rozhodně stojí.
Nyní je čas se podívat na kuchyň.