Hlavní obsah
Názory a úvahy

Bezohlední řidiči aneb zvířátka za volantem

Foto: Eduard Bodner Dall-E

Dnešní doba nahrává řidičům, kteří nedodržují předpisy. Ohrožují tak ostatní účastníky silničního provozu. Vzhledem ke skutečnosti, že dopravní policii téměř nevidíme v akci, jsou tito rádoby řidiči čím dál více nebezpeční.

Článek

Velmi nebezpečná džungle, to jsou zejména meziměstské oblasti, dálnice, silnice 1. třídy a jiná místa.

Jaké jsou hlavní prohřešky podle ministerstva dopravy?

Přes 61 % evidovaných bodovaných jednání tvoří:

a. překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (ale více než 5 km/h)

b. používání mobilního telefonu

c. nepřipoutání bezpečnostním pásem nebo neužívání ochranné přilby

Foto: Ministerstvo dopravy ČR Ing. T.Lukašík

Ministerstvo dopravy ČR Ing. T. Lukašík

Podíl počtu prohřešků mezi jednotlivými kraji:

Foto: Ministerstvo dopravy ČR Ing. T.Lukašík

MD ČR

Zde je několik postřehů z českých silnic, podle řidičů samotných:

1. Nepoužívání blinkrů

2. Předjíždění na širších cestách, přestože v protisměru jedou jiní účastníci silničního provozu

3. Používání mobilního telefonu za jízdy

4. Najíždění na automobil, který předjíždí jiný automobil

5. Nedodržování rychlostních omezení, především těch, které jsou před odbočovacími pruhy a křižovatkami

6. Omamné látky za volantem

Tyto body korespondují s nálezy MD ČR a níže můžete zhlédnout několik videí z českého internetu.

Bod 1.: Na první pohled se tento bod jeví, jako velmi banální prohřešek. Ve skutečnosti způsobuje obrovské množství nehod. Je jedno, zdali je to na výjezdu z kruhového objezdu nebo snad při jakékoliv změně směru jízdy. Nemluvě o předjíždění a vyhýbání se překážce. Všechny tyto zdánlivě banální zanedbání jsou porušením povinností účastníka silničního provozu.

Bod 2.: Tento jev je také velmi oblíbený. Jezdím dálky a musím podotknout, že se s ním setkávám pokaždé, kdykoliv jedu vzdálenost větší než 100 km. Řidič povětšinou velmi drahého vozu spěchá tak moc, že se řídí pravidlem vlastním: „Pozor, jedu já a ty v protisměru uhni. Máš spoustu místa, tak o co ti jde.“

Je to zhruba měsíc nazpátek, když jsem takto málem přišel o své rodiče. Naštěstí tatínek i ve věku 78 let zareagoval okamžitě a ke srážce s předjíždějícím, bezohledným narcisem nedošlo. Tři další automobily za tátou o stejném štěstí mluvit nemohou. Video nesouvisí s uvedeným osobním příkladem.

Bod 3.: Oblíbený jev u mladších generací. Poznáte to tak, že se buď před vámi drží středové čáry, nebo cestují od levého pruhu k pravému a také nezvykle mění rychlost jízdy. Toto je způsobeno tím, že pokud na mobilním telefonu brouzdáte na internetu nebo čtete, či dokonce píšete sms zprávy za jízdy, vždy vás to ovlivní ohledně rychlosti a způsobu jízdy. Pruhů se přidržují, protože se snaží po očku sledovat – kam to vlastně jedou. Čára je skvělý orientační bod. Tímto způsobem mohou zabít sebe a ostatní.

Bod 4.: Také oblíbená činnost řidičů silných vozů. Důvodem by mohlo být, že vy jedete jen předpisovou devadesátkou, na dálnici 130km/h nebo nakrátko rychleji, ale oni jedou 150 km/h a více. Egoista tento jev není schopen akceptovat. Najede vám na zadek vašeho vozu, na vzdálenost půl metru a pro jistotu si ještě zabliká světly. Možná proto, že byste jej jinak neviděl. A oni tak moc potřebují být vidět. Vůbec jim nedojde, že pokud se před vámi vyskytne nečekaná situace, tak již nikdo nezareaguje.

Bod 5.: Zde není co řešit. Jestliže pojedete po hlavní silnici, ale 140 km/h a více, je pravděpodobné, že řidič na křižovatce vás z dálky vidí, ale není schopen poznat, že vy jedete jako šílenec. Jednoduše do křižovatky vjede, protože zdání klame. Pak se vaše jízda promění v jeho i vaši noční můru.

Bod 6.: To je lahůdka na závěr. Starší generace řidičů za volant sedá tak zvaně „nakropená“, to znamená v podnapilém stavu. Ve svém okolí znám několik osob, které nemají problém sednout za volant pod vlivem. Pokud já znám několik lidí, kolik jich zná každý v této zemi? Mladší generace, ta je buď pod vlivem marihuany, nebo dokonce pod vlivem něčeho výživnějšího.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR Ing. T.Lukašík

MD ČR statistika jízdy pod vlivem látek

Otázkou zůstává, co dělá naše dopravní policie? Nevím. Zhruba před 15 lety prosákla v tisku informace, že policie musí šetřit. Pohonné hmoty, celkové výdaje atd. Od té doby nejsou na dálnicích, nejsou mezi městskými úseky, nejsou ve většině obcí. Body 1-6 jdou jednoznačně na vrub dopravní policii a egoistickým čuňátkům za volantem bez jakékoliv odpovědnosti. Dopravní akce pořádané jednou za čtvrtletí, tak ty to určitě také nezachrání. Navíc jsou dopředu avizované.

A co na to říkají současní čeští politici? Nic. Tak: „Merci“ za to, že jsi.

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz