Hlavní obsah
Lidé a společnost

Hyeny a hrdinové. Někteří při dopravní nehodě sledovali utrpení, jiní se snažili

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: fxquadro/Freepik

ilustrační foto

Nedávno jsem byla svědkem tragické dopravní nehody. Zase. A opět se mi potvrdilo, že na světě je málo hrdinů, ale mnoho hyen. Přečtěte si, jaké lidi lze během dopravní nehody spatřit a jak byste se měli správně zachovat.

Článek

Osudové vteřiny

Byl to opravdu krásný slunečný den. Všude kolem chodili lidé na procházky, jezdili cyklisté a terasy restaurací byly plné. Pro jeden lidský život však tento den neskončil dobře. S ohledem na příbuzné dotyčné osoby však nebudu uvádět žádné podrobnosti nehody ani popis poškozené osoby. Stalo se to přímo přede mnou a vše zachytila kamera mé palubní kamery. Během několika vteřin se na vozovce objevila osoba, která bojovala o holý život. V tu chvíli jsem zastavila vozidlo a začala jednat.

Hrdinové

Jakmile jsem zastavila a odepnula si pás, začala jsem vytáčet záchrannou službu. Z vozidla jsem vystoupila s tím, zda někdo pomoc už volá. K mému překvapení už stihli zareagovat jedni kolemjdoucí, takže jsem hovor ukončila, abych linku zbytečně neblokovala. K těžce zraněné osobě mezitím dorazily dvě osoby, přičemž jedna z nich stála opodál a druhá mlčky klečela u zraněného. Chápu to, každý neví, co v takové situaci dělat a někteří lidé tyto situace velmi špatně snášejí. Přesto však byla na osobách vidět touha zraněné osobě pomoct. Přišla jsem a začala jsem s těžce raněnou osobou komunikovat. O pár okamžiků později se z vozidel za mnou vynořil pán, který si za běhu oblékal bundu záchranáře a běžel na pomoc.

Všechno bude v pořádku (i když nebude)

„Všechno bude v pořádku, záchranka už je na cestě,“ opakovala jsem dokola. „Vím, že to bolí, ale snažte se dýchat. Vnímejte mě,“ pokračovala jsem. Za roky působení v integrovaném záchranném systému člověk nevnímá věci stejně, jako ostatní lidé. V daný okamžik musí jít vaše pocity stranou, a ačkoliv víte, jak moc ošklivé zranění osoba utrpěla, musíte ji přesvědčit o opaku. Psychika umí divy a šok je to poslední, co zraněná osoba potřebuje. Pokud je to možné, mluvte na zraněnou osobu a snažte se ji udržet při vědomí. Kvůli procesním úkonům s policií jsem pak zaměstnala další osobu, aby se zraněnou osobou komunikovala. A jako vždy jsem ocenila hasiče, kteří na místo přijeli ještě před příjezdem záchranky. Jejich znalost první pomoci je obdivuhodná. Pak si těžce raněnou osobu převzala sanitka.

Hyeny

Zatímco zraněná osoba bojovala o život, já jsem záznam z palubní kamery vozidla stahovala pro policii. A tak jsem to, co jsem viděla naživo, viděla znovu i s „bonusy“. Během záznamu jsem si totiž všimla muže, který naprosto bezostyšně přišel k místu nehody a začal si vše fotit – včetně evidentně velmi trpící osoby na vozovce. A tak sem si řekla, že se podívám na celý záznam znovu a zaměřím se na chování lidí. Je smutné, že ke zraněné osobě se dostalo jen asi pět lidí z několika desítek. Jedna paní se zeptala, zda nepotřebuje vodu, další zase ochotně převzala moji roli uklidňovatelky. Ale ostatní? Banda čumilů, kteří byli zvědaví na lidské utrpení. Lidé jsou takto nepříjemně zvědaví od přírody, ale zahlédla jsem i rodiny s dětmi, které celou scénu měli jako živé divadlo. Hnus.

Jak se chovat při nehodě

  • Ať už vidíte cokoliv hnusného, neotálejte a zavolejte linku 112. V případě zranění ideálně 155.
  • Nepanikařte. Pokud je na místě zraněný, potřebuje vaši morální podporu. Nekomentujte jeho stav a snažte se ho uklidnit.
  • Pokud zraněný nevykazuje životní funkce, zahajte resuscitaci. Pokud nevíte jak, shlédněte alespoň jedno video o tomto tématu. Pokud si nejste jistí, ale zraněný skutečně nevykazuje známky života, přesto se do toho pusťte. Špatná resuscitace je totiž pořád lepší než žádná.
  • Pokud jste svědky tepenného krvácení, jako první zavolejte záchranku a dejte si ji na hlasitý odposlech, až potom zkuste zastavit krvácení. Jedná se o důležité vteřiny a s prsty v tepnách už číslo nevytočíte.
  • Pokud se stanete svědky hromadné havárie, všímejte si jako první osob, které nesténají nebo nevolají hlasitě o pomoc. Mají totiž už příliš málo síly.

Zdroj: Autorský článek

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz