Hlavní obsah
Cestování

Z New Yorku do Londýna kdysi trval let jen polovinu doby. Proč už dnes nelétají nadzvuková letadla?

Foto: W. Bulach, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

První nadzvukové letadlo vzlétlo roku 1969. Dnes už se tímto nadčasovým letounem neproletíte. Concorde, který měl maximální cestovní rychlost 2 179 km, byl extrémně drahý na provoz a k ukončení jeho provozu navíc přispělo obrovské letecké neštěstí.

Článek

Concorde bylo letadlo, které předběhlo svoji dobu

Concorde byl nadzvukový komerční letoun, který byl postaven již v 60. letech minulého století a poprvé se na obloze proletěl v roce 1969. Již při svém prvním úspěšném letu dosáhnul své maximální cestovní rychlosti 2179 km/h, což je více než dvojnásobek rychlosti zvuku. Od roku 1976 se pak stal Concorde běžně využívaným komerčním letadlem společnostmi British Arways při letech z Londýna do Bahrajnu a letech společnosti Air France z Paříže do Rio de Janeira. O rok poději se přidaly i pravidelné lety do Washingtonu, DC a New Yorku. Concorde byl jediným komerčním letadlem svého druhu a v provozu jich bylo pouze 14 za celou jeho éru. Ačkoliv byla jeho rychlost fascinující, kdy jste se mohli dostat z New Yorku do Londýna za pouhé 3,5 hodiny (dnes to trvá v průměru 7 hodin), využívala tento letoun spíše smetánka a velmi významné osobnosti. Důvod byl prostý – letenka byla pro běžné občany zkrátka nepředstavitelně drahá. To byl také jeden z důvodů, proč se provoz tohoto letounu začal postupně omezovat, jelikož o něj klesal zájem.

Drahý, malý, ale velmi luxusní letoun, který neměl nikdy poruchu. Skoro…

Samotná výroba a provoz Concordu představovaly pro Spojené království i Francii obrovskou finanční zátěž, od čehož se následně odvíjela i cena letu. Například v roce 1996 si společnost British Airways účtovala s ohledem na inflaci v přepočtu na dnešní peníze téměř 264 tisíc za letenku. I proto také byly nejčastějšími pasažéry lidé z bohatých vrstev a lidé s vyššími standardy. Je však nutné podotknout, že ačkoliv měl letoun poloviční kapacitu pro pasažéry (pro 100 pasažérů), nabízel maximální pohodlí a především luxusní služby - například v podobě nejlepšího jídla či pití. Lidé také byli ochotni platit za tento letoun proto, že měl dlouhou dobu pověst nejbezpečnějšího letadla, které nikdy nehavarovalo. To se však změnilo v roce 2000.

Foto: Daniel Schwen / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Kabina pro cestující Concorde v Muzeu létání poblíž Seattlu

Konec provozu letounu a tragické letecké neštěstí

Nebyly to jen drahé letenky, které mohly za stále zmenšující se zájem o lety. Letadla byla velmi hlučná, a tak nesměla létat nad pevninou. Proto jim zbyla trasa pouze Londýn-Paříž-USA. Ke konci provozu však přispěla především tragédie letu Air France 4590 z Paříže do New Yorku, ke které došlo 25. července roku 2000. Krátce po startu letadla totiž došlo k požáru na levé straně pod křídlem. V době, kdy letoun opustil zem, došlo k selhání dvou levých motorů. Přes veškerou snahu pilota nebylo letadlo schopné vystoupat výše než asi 60 metrů, aby s ním mohl manévrovat a otočit se, a asi 90 vteřin po zahájení letu vypadl druhý levý motor. Následně letoun narazil do malého hotelu a restaurace na předměstí Gonesse. Všech 100 cestujících a 9 členů posádky zahynulo na místě, k tomu zemřeli další čtyři lidé, kteří byli v místě dopadu. O to smutnější bylo pozdější zjištění, že za havárii letounu mohl pás kovu z jiného letadla na přistávací dráze, který způsobil prasknutí pneumatiky a následný úlomek gumy pak zasáhl palivovou nádrž. Poté se Concorde ještě na chvíli vrátil do provozu, ale jeho sláva již byla dávno zašlá a v roce 2003 byl jeho provoz ukončen.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz