Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dítě vegetariánem proti vůli rodičů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

S odmítavým postojem pětiletého syna k masovým pokrmům jsem se vyrovnávala stěží.

Článek

V naší rodině se nevyhýbáme žádným potravinám a snahou je, aby strava byla pestrá a vyvážená. Na talíři nechybí pečivo, ovoce, zelenina, všemožné přílohy, jogurty, oříšky, a samozřejmě maso, včetně rybího, které je dobrým zdrojem bílkovin, železa, omega-3 mastných kyselin atd. Až na syna, který v naší domácnosti začal zavádět nové móresy, jíme vše.

Moje dítě bude vegetarián? To snad ne!

Jakub nedávno sfouknul pět svíček na narozeninovém dortu a už skoro rok odmítá konzumaci masa. Když viděl, jak chystám masové pokrmy, s lehkým, leč nepřehlédnutelným odporem mě častoval zvídavými dotazy.

„Mami, z jakého zvířátka to je?“

„To je kuřátko, Kubíčku. Upeču ho a dáme si ho k obědu s rýží.“

„Aha, tak to jíst nebudu. Nechci jíst zvířátka, raději si dám suchou rýži.“

„Prosím tě, vždyť suchá rýže není pořádné jídlo.“

Moje snahy o přesvědčení syna, že i maso je v jídelníčku důležité, přicházely vniveč a na úrodnou půdu nedopadala ani edukace o tom, že právě maso obsahuje zejména bílkoviny, které jsou důležité nejen pro růst svalů, ale pro fungování celého těla. Co vám budu povídat, zpočátku jsem se odmítala smířit s vegetariánstvím v naší rodině, a tím spíš u dítěte. Z čeho ten kluk vyroste? Jak zajistím dostatek živin, pokud chce jíst jen suchou rýži? Budou mu stačit rostlinné zdroje bílkovin? Proto jsem v prvních týdnech od rozhodnutí syna skálopevně bojujícího za ochranu zvířat vždy nějaký ten kousíček masa podstrčila v domnění, že nakonec neodolá, protože dřív maso přeci jedl. A s jakou chutí!

Jenže Kuba odolal, k tomu nechápal, proč mu to maso stále cpu, a já jsem konečně pochopila, že v tomto ohledu je to ztracený případ, na který jsem krátká. I kdybych se stavěla na hlavu, kýžený výsledek se stejně nedostaví a místo toho odpor k masu u syna jen umocním. Přestala jsem podstrkovat maso do jeho talíře, s jeho vegetariánstvím jsem už vcelku smířená, ale přesto ve skrytu duše stále doufám, že jde pouze o dočasnou fázi.

Rozmanitý jídelníček

Nerada to přiznávám, ale řekla bych, že vše zlé je pro něco dobré. Díky obavám o zdravý vývoj syna jsem začala řešit, čím maso nahradit, aby měl dostatečný přísun bílkovin. V našem repertoáru tak přibylo například více luštěnin, müsli, salát z quinoi, velmi oblíbený pečený tvaroh s ovocem, oříšky a občas také vaječná omeleta, kterou má rád s hráškem. Někdy syna ve vtipu podezírám, že přestal jíst maso jen proto, aby se jeho matka konečně naučila připravovat také něco jiného než kuře s rýží.

Nejí maso? Nenuťte

Přesto, že na začátku jsem se s odmítavým postojem k masu u syna odmítala smířit, ve finále jsem pochopila, že donucování a přesvědčování k tomu je kontraproduktivní. Kuba roste jako z vody, dle percentilového grafu v pěti letech prý odpovídá dítěti první třídy, je zdravý jako řípa a nezdá se, že by strádal.

Každý má své vlastní preference, které se v různých obdobích mohou měnit a měly by být respektovány, i když nám nejsou zcela po chuti. Zjistila jsem, že mít vegetariána v rodině není konec světa a respekt k rozhodnutí dítěte je klíčový, aby mu zůstal pozitivní vztah k jídlu. A kdo ví? Stejně jako ze dne na den začal maso odmítat, možná přijde den, kdy si o něj zase řekne.

Anketa

Setkali jste se s odmítáním masa u dětí?
Ano, dítě mělo období, kdy nechtělo jíst maso, ale po nějaké době se k němu opět vrátilo.
48,8 %
Ano, dítě zůstalo vegetariánem přesto, že ostatní členové rodiny jedí maso.
10,4 %
Ne, dítě nemá s masem žádný problém.
35,4 %
Nikdo v naší rodině nejí maso a rozhodně nestrádáme.
2,4 %
Jiná odpověď.
3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 164 čtenářů.
Foto: Midjourney (generováno AI)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz