Hlavní obsah
Názory a úvahy

„Nečum,“ řekly mi drzé děti, když jsem je přistihla při vapingu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: DALL·E (generováno AI)

Poslední dobou často vídám děti s elektronickými cigaretami. Většinou jim je okolo 13 let, přijdou na dětské hřiště, dýmí se jim od pusy a nemají vůbec žádné zábrany.

Článek

Předevčírem jsme s dětmi vyrazili na hřiště s prolézačkami a zhruba po 10 minutách přišly dvě slečny, u kterých mě zaskočilo potahování z elektronických cigaret. Podle mě je úplně jedno, že to nebyly klasické cigarety, a kdo ví, možná měly dokonce nějakou beznikotinovou náplň. Někdo by mohl říct, že vapíky jsou zdravější než cigarety, které v dětství zkoušela starší generace. Už jsem slyšela názor, že jde vlastně o změnu k lepšímu, ale já jsem stará škola a rozhodně s tím nesouhlasím.

Chvíli jsem, nevycházejíc z údivu, děvčata sledovala a pak mi to nedalo. Zamířila jsem k nim, abych se zeptala, kolik je jim roků a zda rodiče vědí o jejich trávení volného času. Ne že bych po nich chtěla, aby mi své elektronické cigarety odevzdaly. To ne, jen mě zajímal jejich věk a postoj rodičů, protože jsem sama matka holčičky, která je mladší jen o pár let.

Překvapuje mě tolerance rodičů

Uznávám, v očích mladých kuřaček jsem byla za prudičku, ale netrápilo mě to. Ani jsem k nim nestihla dojít, holky zpozorněly, koukly na sebe a jedna z nich mě odpálkovala slovem, které mě na chvíli odrovnalo: „Nečum!“

Nedala jsem se, protože mě vážně zajímal věk a hlavně, zda rodiče tolerují vapování svých dětí. Pokud vím, elektronické cigarety ani náplně není dovoleno prodávat mladším 18 let a asi to má nějaký důvod.

„Cože? Jen mě, holky, zajímá, kolik je vám let a jestli o tom ví rodiče.“

„Hej, není to tvoje starost! Ale je mi dost na to, abych mohla vapovat. Dnes je to normální, rodiče o tom ví a nemají nic proti.“

Takže normální… Moc pěkný, a já jsem asi vážně stará škola, říkám si zklamaně.

„Ok, ale kolik ti teda je? Máš pravdu, že to není moje starost. Jen mě prostě zajímá, jak to dnes chodí.“

„Třináct. Spokojená?“

Spokojená… Jak se to vezme. Dostala jsem odpověď a to jsem přeci chtěla. Na druhé straně je mi smutno z toho, že tohle vůbec někteří rodiče mohou tolerovat. Proč? Protože u e-cigaret se nespaluje papír jako u klasických cigaret? Protože náplně mají ovocné příchutě a je to tedy vlastně zdravé? Moje dcera je jen o 4 roky mladší než holky s elektronickou cigaretou, a představa, že bych měla být za pár let tolerantní k dětskému vapování, je rovnou zavrženíhodná.

Mladiství vapování neberou jako zakázané ovoce

Nechci moralizovat. Kdo z nás někdy nevyzkoušel ono zakázané ovoce? Rozdíl vnímám v tom, že většina jedinců z generace kuřáků klasických cigaret by si nedovolila dělat to takhle okatě a všem na odiv.

Přiznám se, že v osmé třídě jsem také vyzkoušela cigarety, protože jsem mezi ostatními nechtěla být za loosera. Spolužák tehdy vzal z domu pár cigaret rodičům, s dalšími kamarády jsme se setkali za vesnicí a tohle cigaretové dostaveníčko jsme si ještě párkrát zopakovali. Po naší tajné seanci jsme si vždy mezi prsty promnuli jehličí ze stromu a modlili jsme se, aby rodiče nic nepoznali.

Co si budeme namlouvat, ono je přirozené, že děti v tomto věku objevují nové věci. Ale překvapuje mě, že kouření dnes berou jako něco normálního. Jako něco, co rodičům nevadí. Zdá se, že děti nevnímají vapování jako klasické kouření, ale jako hobby.

Zdravější alternativa klasických cigaret?

Elektronické cigarety lze v Česku koupit už od roku 2009. Aerosol z e-cigaret neobsahuje tolik toxických látek jako kouř z klasických cigaret, ale i v něm byly zaznamenány malé koncentrace látek škodlivých pro zdraví hlavně v dlouhodobém horizontu. V očích zastánců je vapování bráno jako zdravější alternativa, ale také není zcela bez rizik zejména u těch, kteří nikdy předtím nekouřili. Dle vědců zařízení pro vaping obsahují onkogenní látky, ale samozřejmě ještě chvíli potrvá, než budou na základě výzkumů potvrzena všechna rizika.

Anketa

Jaký je váš pohled na používání elektronických cigaret dětmi od věku cca 12 let?
Je to nepřípustné. Pokud si chtějí kazit zdraví, ať počkají na plnoletost.
100 %
Nevadí mi. Je to lepší než klasické cigarety.
0 %
Nevidím v tom problém.
0 %
Moje dítě vapuje a já, jakožto rodič, mu to toleruji. Vždyť o nic nejde.
0 %
Moje dítě vapuje, jako rodiče mě to trápí, ale nic s tím nenadělám.
0 %
Celkem hlasovalo 9 čtenářů.
Foto: Pexels

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz