Článek
Nabídka levnějších energií, telemarketingový průzkum nebo oznámení, že moje telefonní číslo bylo náhodně vybráno a díky tomu mám šťastný den, protože jsem prý údajně něco vyhrála. Co vám budu povídat, nevyžádané telefonáty bytostně nesnáším, nechci s nimi mít nic společného a volající operátory se snažím odradit různými způsoby. Nejdříve pasivními, ale pokud jsou volající telemarketingových společností natolik urputní, že si nedají říct, volím aktivnější přístup, ačkoliv pro mě není komfortní. V následujícím textu si posvítíme na některé možnosti, jak volajícího odradit, a poté trochu opráším, jak se zpřísnila pravidla, která před necelými 2 roky upravila novela zákona o elektronických komunikacích.
Jak lidé přistupují k otravným telemarketingovým hovorům?
Lidé jsou různí, stejně jako řešení nevyžádaných hovorů, které jsou mnohdy dost otravné. Pojďme se ve čtyřech bodech podívat na nejčastější přístupy lidí k obtěžujícím telefonátům.
- Na displeji telefonu vidíte neznámé číslo, jenže protože se nechcete bavit s nikým, koho neznáte, telefonát rovnou típnete a číslo třeba zablokujete. Nevýhodou je, že pokud šlo o důležitý telefonát, nezjistíte to. Na druhé straně, na internetu je možnost tato čísla vyhledat, a byl-li to skutečně nevyžádaný telemarketingový hovor, který řeší více lidí, snadno to zjistíte.
- Druhou možností, kterou často používám já, je přijmutí hovoru čistě proto, abych zjistila, s kým mám tu čest. Zjistím-li, že na příjmu je telemarketingová společnost, o které jsem nikdy neslyšela, telefon beze slova pokládám. Tato možnost ovšem není moc účinná, volající to často zkouší znovu a pak nezbývá nic jiného než telefonní číslo zablokovat.
- Dalším, a asi také nejlepším řešením, je přijmutí hovoru a zjištění, kde na vás volající vzal kontakt. Pokud nemáte zájem, aby vás nadále obtěžoval, můžete jej požádat, aby na vaše číslo už nikdy nevolal.
- Čtvrtou, ale také využívanou možností, ke které se někteří lidé uchylují, je hulvátské chování plné vulgarit a nadávek. Nic pro nás, kteří chceme zůstat trochu na úrovni.
Někomu tyto telefonáty nevadí a možná se mezi námi najdou dokonce tací, kteří si s vnucujícími se pracovníky callcentra povídají rádi.
Anketa
Co změnila novela zákona o elektronických komunikacích?
Přesto, že se pravidla pro nevyžádané hovory od 1. července 2022 zpřísnila, stále vás občas překvapí obtěžující telefonáty. Pokud jste před novelou zákona o elektronických komunikacích nechtěli být obtěžováni telemarketingovými hovory, bylo nutné oznámit svůj nesouhlas ve veřejném účastnickém seznamu, jehož účelem je vyhledávání podrobného kontaktu o osobě na základě jejího jména nebo dalších identifikačních prvků.
Nyní se automaticky předpokládá, že o telemarketingové hovory nemáte zájem a pokud náhodou ano, musíte udělit výslovný souhlas o zveřejnění vašeho kontaktu v tomto seznamu. Udělený souhlas je možné kdykoliv a bezplatně odvolat.
Jak se bránit?
Jste-li příjemcem hovoru od společnosti, o které jste v životě neslyšeli, nevyjádřili jste souhlas s marketingovými hovory ve veřejném účastnickém seznamu nebo pokud volající jako zdroj kontaktu označí veřejný seznam či náhodně vygenerované číslo, hovor možná odporuje zákonu o elektronických komunikacích a vy se můžete bránit.
Na webu Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) najdete tipy, z nichž vybírám následující:
- Zeptejte se, kdo volá a odkud vzal vaše číslo. Dotazy volajícího ignorujte.
- Sdělte volajícímu, že o nabídku ani pokračování v telefonátu nemáte zájem, že jste k tomuto účelu neudělili souhlas ve veřejném seznamu a navíc s danou společností nemáte nic společného.
- Bez větších průtahů zavěste a obtěžující číslo si případně sami zablokujte.
- Pokud si myslíte, že hovor byl neoprávněný, můžete se obrátit na ČTÚ se stížností.
Nezoufejte, pokud jste náhodou podlehli, uzavřeli jakoukoliv smlouvu po telefonu a později jste se sami zhrozili, do čeho jste se nechali uvrtat. Nic není ztraceno a na nápravu máte čas. Od ledna 2023 pro spotřebitele totiž platí pravidlo, že u žádné smlouvy nestačí telefonické uzavření a je potřeba také písemné potvrzení.
Za porušení zákona hrozí vysoké pokuty
Český telekomunikační úřad může za porušení zákona udělit tučnou pokutu až do výše 50 milionů korun nebo do výše 10 % z čistého obratu pachatele přestupku. Obrat je počítán za poslední ukončené účetní období.
Anketa
Zdroje:
- Český telekomunikační úřad: Marketingové hovory – textový manuál
- www.cesivpravu.cz: Stále vás obtěžují nevyžádané telefonáty? Poradíme, jak se bránit
- www.penize.cz: Za nevyžádané hovory milionové pokuty. Úřad si posvítil na telešmejdy
- www.pruvodcepodnikanim.cz: Novela zákona o elektronických komunikacích a telemarketing: Jak změny ovlivní podnikatele?
- www.mpo.cz: STOPKA nevyžádaným marketingovým hovorům