Vědci objevili skrytý geniální prvek Hvězdné noci od van Gogha

Foto: Vincent van Gogh, volné dílo, Google Art Project

Známý obraz Vincenta van Gogha skrýval princip, jaký bychom čekali spíše od Leonarda da Vinci.

Vincent van Gogh patrně velmi rád sledoval proudění mraků a víry v potoce. Jeho mistrná malba Hvězdná noc totiž dokonale vyobrazuje turbulentní proudění. Patrně i proto je obraz tak fascinující.

Inspirací k malbě Hvězdná noc z roku 1889 byl van Goghovi pohled na oblohu z psychiatrické nemocnice Sv. Pavla, ve které koncem svého krátkého života strávil celý rok poté, co si uřízl ucho.

Teoretici umění dlouho spekulovali, že rozvířená obloha na obrazu odráží stav umělcovy mysli. Nu, i to může být pravda. Už přinejmenším 20 let se ale vědci dohadovali1), že by malba mohla být přesným vyobrazením turbulentního proudění — nám všem dobře známého fyzikálního jevu.

Ten můžeme pozorovat skoro všude, kde se promíchávají proudy — například v potocích a řekách, při míchání polévky, v rozvířeném prachu nebo ve Velké rudé skvrně Jupitera. Turbulentní pohyb se řídí složitými zákonitostmi, které zatím vědci popsali pouze z části.

O to pochybnější bylo, že by před 136 lety Vincent van Gogh dokázal turbulenci velmi přesně vystihnout z hlavy. Mnozí fyzikové se tomu zdráhali věřit, i když to potvrdilo několik dílčích studií obrazu.

Foto: Vincent van Gogh, volné dílo, Google Art Project

Van Gogh se na oblohu nad Saint Rémy de Provence díval těsně před rozbřeskem a pak ji maloval přes den z paměti. Přitom použil typické zářivé kontrastní barvy („Chci používat barvy, které navzájem kontrastují, aby každá z nich zářila ještě výrazněji, aby kontrastovaly jako muž se ženou.“) a také kudrlinky. Až teď víme, že rozložení „kudrlinek“ na plátně Hvězdné noci je extrémně dobře promyšlené.

Nyní je ale všem pochybám konec. Čínsko-francouzský tým fyziků definitivně potvrdil, že celkový vzor nebeských proudů a vírů na van Goghově obloze vyobrazuje turbulentní proudění. Téměř dokonalou podobnost s fyzikálním jevem vědci potvrdili nejen u tvaru každého z proudů a čtrnácti vírů na Hvězdné noci (obrázek důkazu), ale také u jednotlivých tahů štětcem (obrázek důkazu). Všechny srážky proudů a každé jejich mísení jsou tak přesné, že se to příčí zdravému rozumu.

Vincent Van Gogh na plátnu Hvězdné noci vytvořil nejen typicky impresionistické zdání záře, ale také zdání jejího přirozeného turbulentního pohybu.

Byl ještě větší mistr, než jsme si mysleli.

1) V roce 2004 si astronomové povšimli podobnosti Hvězdné noci s fotografií hvězdy V838 Monocerotis, kterou pořídil Hubblův teleskop.