Článek
Proč se v Česku mlčí o Procházkově vystoupení u Joe Rogana?
Jiří Procházka, jeden z nejvýraznějších českých sportovců současnosti, byl hostem nejpopulárnějšího podcastu světa – The Joe Rogan Experience. Tento pořad sledují desítky milionů lidí po celém světě a hosty jsou často špičkoví sportovci, vědci, umělci i politici. Přesto se v českém mediálním prostoru o této významné události téměř nemluvilo. Jak je to možné? Proč událost, která by mohla být pro český sport i společnost důležitým milníkem, prošla téměř bez povšimnutí?
Jak velký úspěch to vlastně je?
Joe Rogan není jen obyčejný podcaster. Jeho show je platforma, která dokáže dostat hosty do povědomí obrovského publika. Být pozván znamená mít celosvětový dosah a možnost ukázat svůj příběh milionům posluchačů. Procházka se tak dostal do společnosti sportovních ikon jako Mike Tyson, Georges St-Pierre nebo Khabib Nurmagomedov.
Pro českého sportovce to není jen individuální úspěch. Je to i prezentace České republiky na globální scéně. Český bojovník v nejprestižnější MMA organizaci UFC se dostává na dosah obrovskému publiku a pomáhá tak zvyšovat povědomí o českém sportu ve světě.
Nezájem českých médií
Když si projdeme české sportovní weby, zjistíme, že zprávy o Procházkově účasti u Rogana jsou buď zcela minimální, nebo úplně chybí. Zahraniční sportovní média naopak rozhovor rozebírala do detailu. Česká média se ale raději věnovala jiným, často méně významným sportovním tématům.
Je možné, že české redakce nepochopily význam této události? Nebo prostě nemají kapacitu sledovat zahraniční sportovní dění na takové úrovni? Další možností je, že MMA v Česku stále není mainstreamový sport. Fotbal a hokej dominují médiím natolik, že i největší úspěchy českých bojovníků nejsou brány jako něco přelomového.
Neznalost Joe Rogana
V České republice jméno Joe Rogan nemá takový zvuk jako na Západě. Ačkoli jeho podcast je globálním fenoménem, v Česku ho sleduje jen úzká skupina lidí, většinou fanoušci bojových sportů nebo alternativních médií. Hlavní proud ho přehlíží, protože česká mediální krajina se stále orientuje na tradiční formáty – televizi, tisk a velké zpravodajské weby. Podcastová scéna se sice rozvíjí, ale mainstreamoví novináři často nerozumí jejímu vlivu.
K tomu se přidává fakt, že Rogan bývá v zahraničních médiích občas kritizován za kontroverzní hosty nebo výroky. Česká média možná vnímají jeho podcast jako něco okrajového, i když ve skutečnosti jde o jednu z nejvlivnějších mediálních platforem současnosti.
Problém s vnímáním MMA
Dalším důvodem může být samotný sport. MMA je sice v Česku na vzestupu, ale stále nemá takovou prestiž jako tradiční sporty. Někteří lidé ho stále považují za násilný a okrajový. Ačkoli bojovníci jako Procházka, Vémola nebo Pešta pomáhají změnit vnímání MMA, cesta k širokému uznání je dlouhá.
Pokud by u Rogana vystoupil český fotbalista nebo hokejista, mediální ohlas by byl pravděpodobně mnohem větší. U bojových sportů je to složitější – média často neví, jak o nich správně psát, nebo je jednoduše přehlížejí.
Národní mentalita – skromnost, nebo nezájem?
Dalším faktorem může být i česká mentalita. Úspěchy jednotlivců často neoslavujeme tak hlasitě jako v jiných zemích. Zatímco v USA nebo Velké Británii by byl takový mediální zásah vnímán jako obrovský úspěch, v Česku se spíše přechází mlčením. Možná to souvisí se skromností, možná s tím, že si nevážíme úspěchů v oborech, které nejsou součástí tradičního mediálního prostoru.
Co s tím?
Pokud chceme, aby se podobné úspěchy více reflektovaly v českých médiích, je potřeba změnit přístup k informacím. Média by měla lépe sledovat mezinárodní dění a chápat jeho kontext. MMA jako sport si zaslouží více prostoru a větší respekt. A konečně, je potřeba přestat ignorovat nové mediální formáty, které mají obrovský vliv, přestože nejsou součástí tradičního mediálního prostředí.
Účast Jiřího Procházky u Joe Rogana je významná událost, kterou bychom neměli přecházet. Je to nejen velký úspěch pro něj samotného, ale i příležitost pro český sport ukázat se ve světě.