Článek
Současné školství v České republice není v dobré kondici. Probírané učivo jde ve většině až příliš do hloubky nebo je ho zbytečně moc. Zjednodušení (zkrácení učiva) a snížení počtu hodin nic neřeší a naopak problém bude ještě větší. Zkrátit ZŠ z 9 let na 8 let a přenést učivo na SŠ (povinně), také není řešení. Současný model 9 + 4 nebo 9 + 3(+2) k dosažení maturity je velice dobrý. Problém nastává, co s devátou třídou.
Pokud žák koná přijímací zkoušky na SŠ, tak veškeré učivo, které v testech je, končí osmým ročníkem. V devátém ročníku se tak žáci učí látku, která jim je k ničemu. Učivo devátého ročníku se ve většině předmětech opakuje na SŠ. Ideálnější koncept (nikoliv ideální) by byl, kdyby se v 9 ročníku učivo opakovalo a dávalo do souvislostí.
Dalším problémem je inkluze. Pokud má učitel ve třídě 1-2 žáky s ne SPOU 2. nebo 3. stupně, pak se dělá inkluze snadno. Jsou však školy, kde je SPOU žáků min.5, do toho min. 5 cizinců a navrch 1-2 cizinci SPOU. Těchto škol není moc, ale jsou tady. Jak má učitel v takových třídách dělat inkluzi? Velmi špatně. Na takovou třídu musí mít min. 4 různé přípravy podle typů žáků a vždy to odnesou ti nadaní. Není na ně čas a dávat jim jen práci navíc je k ničemu.
Přijímací zkoušky na SŠ by měly být státní, to je bez debat. Pokud by státní nebyly, tak by si časem žáci vybírali SŠ častěji podle obtížnosti přijímacích zkoušek a ne podle toho, kam chtějí. Ideálnější by bylo, aby na všechny školy byla povinná přijímací zkouška z ČJ a druhý předmět by byl podle typu SŠ a ne všude matematika. Samozřejmě opět státní. Na technické školy MAT nebo FYZ, na zemědělské školy PŘÍ atd.
Potřeba změny je a to velká, nicméně připravované změny problémy neřeší.