Článek
Úzké hrdlo
Železniční most na Výtoni je v současnosti jedním z nejproblematičtějších míst na české železnici. O jeho špatném technickém stavu se hovoří již několik let. Přesto že se jedná o technickou památku Správa železnic (SŽ) mnoho let nic nedělala. Most se tak dostal do stavu, kdy po něm může v jednu chvíli jet pouze jeden vlak rychlostí 20 km/h, což je pro železniční koridor značně omezující. Plánovaná rekonstrukce tak pouze odsune problém na pár let. Pokud by navíc došlo pouze k rekonstrukci současného mostu, stále se bude jednat o dvoukolejný úsek, mezi dvěma nejvytíženějšími nádražími v Praze. Je tak zcela na místě, aby SŽ postavila most nový, který umožní plynulou a efektivní železniční dopravu.
I když je současný most památkově chráněný, tento úkol nezvládne, i kdyby se opravil. Navíc by to bylo mnohem dražší, než stavba nové konstrukce. Přesun současného mostu do Modřan, kde by plnil funkci lávky pro pěší, je tak vhodným kompromisem. Železniční doprava ve třetím tisíciletí nemůže být omezována nostalgickými touhami skupiny pár tisíc lidí, kteří stavbě nového mostu brání, a omezují tak cestování nejen Pražanů, ale i dalších až půl milionu cestujících. Navíc je absurdní, aby o tom, po čem mají jezdit naše vlaky, rozhodovala organizace, jako je UNESCO. Ta by se měla zajímat o důležitější úkoly, než je tento např. vizuální smog v historickém centru.