Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Motivační dopis důležitější než CV? Jak má vypadat?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: freepik.com / jcomp / free licence

Obrázek je ilustrační.

Poznatky z praxe jsou to nejcennější. Jsem proto rád, že jsem na říjnovém veletrhu HR days 2022 byl svědkem neřízené obědové debaty personalistů o motivačních dopisech. Zde je shrnutí několika myšlenek, které mě zaujaly.

Článek

Někdy jsem sám překvapený, že si z různých konferencí a veletrhů odnáším myšlenky a inspiraci, která nevznikla během hlavního programu. Mnohdy se totiž to nejzajímavější odehrává během rozhovorů s lidmi třeba během přestávky na kafe. Stejně tak tomu bylo na veletrhu HR days 2022. Tedy alespoň pro mě. Při času vyhrazeném na oběd jsme s kolegy personalisty debatovali mimo jiné o motivačních dopisech (MD). O těch, které nás zaujaly a pobavily. A také o těch, které se nepovedly a proč. Shodli jsme se ale, že jsou při posuzování kandidátů zásadní. Níže proto předkládám pár myšlenek z těchto rozhovorů. Mohly by být inspirací. Alespoň doufám.

Motivační dopis jako oblečení

MD je třeba vnímat jako oblečení nebo vzhled obecně. Určitě máte stejnou zkušenost i vy – ještě než promluvíte s neznámým člověkem, už si v hlavě vytvoříte tak trochu nějaký předobraz, jaký že ten člověk asi bude. Hezoun v obleku, blondýna na podpatkách, teenager v roztrhaném tričku. Ani to nechcete, ale děje se to automaticky. A často jen podle vzhledu, případně oblečení, co má dotyčný na sobě. Stejně tak funguje MD. Je v mnoha případech prvním dokumentem, který personalista čte. A který ho ovlivní. Teprve po něm se podívá na váš životopis. Už ale s nějakou emocí. Pozitivní nebo negativní. To samozřejmě záleží.

Aktuálnost

Naprosto nejhorší jsou MD, kde je uvedeno datum staré několik měsíců. Ukazuje to, že kandidát už hledá práci velmi dlouho a nebo si nedal tu práci dokument zaktualizovat. Obojí je špatně. Takového člověka firma samozřejmě nechce. Je to stejné, jako když soused odnaproti prodává na sbazaru třeba auto a inzerát už tam visí půl roku. Logicky nás napadne, že o auto není zájem. Něco musí být špatně. Stejně tak i personalista si může myslet, že takového člověka trh prostě nechce. Proč by měl tedy on?

Příloha nebo text v emailu

Na tomto vesměs nezáleží. Pokud je MD napsán zajímavě, může být vhodná forma klidně i jen text v emailu. Zrovna tady platí, že mnohem důležitější je obsah než forma. Ani délka není tím nejzásadnějším. Na druhou stranu, pokud posíláte MD jako přílohu, určitě existuje lepší způsob, jak ji pojmenovat než třeba „motivační dopis 10. verze“ nebo „vzor motivačního dopisu cz“.

Oslovení příjmením

Jde o drobný detail, ale většina kandidátů na něj nemyslí. Právě detaily ale rozhodují. Vidíte nějaký rozdíl mezi těmito dvěma pozdravy? „Dobrý den“ vs. „Dobrý den, paní Procházková“. Jedná se o drobnost. Ale ne pro některé personalisty. Vnímají to osobně, pokud použijete jejich příjmení. Pozitivně osobně. Samozřejmě pro vás to znamená další plus bod a těch přece chcete mít co nejvíc. Stejně tak můžete třeba i personalistu pozitivně zaskočit, pokud si jeho telefonní číslo uložíte předem do telefonu a oslovíte ho při prvním kontaktu jeho jménem (viz článek zde).

MD na konkrétní pozici do konkrétní firmy

Naprosto zásadní bod závěrem. Musíte reagovat opravdu konkrétně. Tedy napsat, co by se vám na této pozici v této firmě líbilo. Co vás zaujalo v inzerátu. Pokud je v něm zmínka, že budete pracovat v kolektivu, napište, že jste celý život pracovali pouze mezi lidmi a chcete v tomto pokračovat. Je něco, co vás překvapilo na webu firmy? Klidně to zmiňte. V sekci historie může být nedávná sbírka, kterou firma organizovala. Napište, že si toho ceníte. Ukáže to váš zájem o firmu. Určitě může být také správně zmínit, že jste si zjišťovali spojení MHD od vašeho bydliště a jste nadšení, že byste to do práce měli třeba 10 minut. Zkrátka personalista na druhé straně musí vidět, že o pozici máte zájem, že jste si pozjišťovali informace o firmě a nejste jen tuctový kandidát. Ale jste člověk, který před posláním MD a životopisu strávil desítky minut analýzou a teď je rozhodnutý se o pozici ucházet. Určitě vám to pomůže.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz