Hlavní obsah
Sport

Vést fotbalový klub jako firmu

Foto: Frantisek Zeman Z Algotechu

Martin Hašek, sportovní ředitel Dukly Praha

Může mít fotbalový klub duši a přitom fungovat jako firma? V Dukle Praha se o to právě pokoušíme. S Martinem Haškem stavíme klub na hodnotách, vizích i číslech – a věříme, že fotbal může být byznysem, který má srdce.

Článek

Nedávno jsem se bavil s Martinem Haškem, novým sportovním ředitelem Dukly Praha, nejen o fotbale, ale hlavně o lidech a sportu. A uvědomil jsem si, že fotbalový klub je vlastně firma jako každá jiná. Bez srdce a vášně to prostě nejde. S Martinem máme teď společného víc než jen lásku k fotbalu. Jsem dobrovolným členem představenstva klubu a oba vidíme stejnou dlouhodobou vizi. Postavit klub, který bude mít charakter, tradici i budoucnost. Není to krátkodobý projekt, ale cesta na několik let. Chceme Duklu vrátit mezi mrakodrapy.

Martin má na fotbal pohled, jaký mít musí. Prošel si vším, od Pardubic přes Cheb, Liberec, Spartu až po zahraniční angažmá v Rakousku a Rusku. Pak trénoval a teď buduje klub. Je to sportovní klub, takže sport je priorita, ale samozřejmě jsou tu i další atributy, říká a hned dodává podstatné: V klubu jsou peníze, které se musí nějakým způsobem takzvaně točit, bez toho hrát nejde.

Realita moderního fotbalu

To, co Martin popisuje, je brutální realita. Hráči mají mezi sezónami jenom pár dní dovolené. V Dukle se to na sílu protáhlo na 17 dní. Pro srovnání, v NHL má hokejista zhruba 3 měsíce na odpočinek. Ve fotbale je to s termíny tak napružené, že si tělo sportovce v podstatě neodpočine, vysvětluje Martin frustraci z kalendáře. Více zápasů znamená více peněz, ale na úkor hráčů.

A přece je to obrovský byznys. Díky množství zápasů dostane klub od firem, které s fotbalem spolupracují přes FIFA a UEFA, ohromné množství peněz, popisuje Martin ekonomiku sportu. Každý klub musí najít svou cestu, jak v tomto systému uspět.

Strategie mladých hráčů

Martinova vize je jasná. Brát mladé talentované hráče a dávat jim prostor dříve než ostatní kluby. Proč právě mladí? Jsou rychlejší, hrají atraktivnější fotbal, mají transferový potenciál a jsou levnější. Ale mají i své nevýhody. Dělají více chyb a jsou psychicky labilnější. „Musí se hledat balanc mezi zkušeností a mladými hráči, mezi tím, že uhrajeme body a mezi tím, že máme transferový potenciál,“ vysvětluje Martin klíčové dilema každého sportovního ředitele. Potřebujete uspokojit fanoušky výsledky, ale zároveň představenstvo zisky z prodejů.

Konkrétní plány pro Duklu jsou ambiciózní, ale realistické. Nový realizační tým pod vedením Davida Holoubka, rozšířený servis pro hráče, dva fyzioterapeuti, GPS technologie, videoanalytik. „Přímočarý, rychlý, hodně běhavý, hodně pressingu, popisuje Martin styl hry, který chce zavést. „Aby, když se podívají do kalendáře ostatní týmy, tak je to trošku zamrazilo.

Firemní kultura rozhoduje

Nejdůležitější zjištění z našeho rozhovoru? Budovaná firemní kultura musí být ruku v ruce postavená na hodnotách. Martin to vysvětluje na příkladu Barcelony: „Když vidíš, jak se připravuje na zápas, ty kluky to prostě baví. Hrajou před 100 000 lidmi, berou obrovské peníze, ale první, co vidíš v jejich obličejích je, že je baví fotbal.

Tohle chce vidět i v Dukle. Mladé kluky, kteří „milují tu hru, makají až se z nich kouří, ale baví je to a jsou na svůj klub hrdí.“ Pozitivní fanoušky, kteří povzbuzují, i když se nedaří. Všichni jako rodina se společným cílem. „Chtěl bych, aby naši hráči hráli fair play, aby se u hry usmívali, aby fotbalisté i fanoušci byli hrdí na svůj klub, říká Martin s nadšením, které je nakažlivé. Výzvy jsou obrovské, ale Martin má plán a já mu věřím.

Jako člověk, který fotbal miluje, jsem si během těch pár měsíců kolem klubu uvědomil, jaká je to práce. Chceme navázat na slavnou tradici Dukly, ale realisticky. Získat respekt soupeřů i nové fanoušky. Budovat klub jako zdravou firmu - rodinu. Je to dlouhodobá cesta, ne krátkodobý projekt. A já se těším, že u toho budu. A budu ho podporovat. Marketingově, mediálně, prostě jakkoli to půjde.

Jenom do toho sportu jim fakt kecat nebudu. Jsou to profíci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz