Článek
I když si myslím, že jsem v soukromí i v práci dost kreativní, přihlásila jsem se na školení. Vedla ho Bára, kterou už znám z předešlých tréninků a pokaždé se od ní dozvím něco užitečného. Mojí kreativní výzvou je dnes psaní článků zde na médiu. Chci být prostě ještě lepší, než jsem:)
Na tréninku je nás osm. Krátce se představujeme a prozrazujeme, co od tréninku očekáváme. A hned dostáváme první úkol.
Kniha o mém životě
Jak by se jmenovala kniha o mém životě? Máme to napsat na papír. Koukám na bílé prázdno a nic kloudného mě nenapadá. První titul píšu „Otevřená“. Druhý mě napadá: „Velké překvapení: Z introverta neřízená střela“. Asi blbost. Moje kreativita je na nule. Slečna vedle mě vymyslela název „Nahoru a dolů“. To, že nás nic moc nenapadá, je podle Báry v pořádku. Píšeme to bez přípravy a nejhorší je začít něco psát na prázdný papír. Napadne mě, že tuhle otázku položíme svým přátelům. Začínám u Radka. Odpovídá mi vzápětí: „Ďábelská jízda plná bolesti“. Jeho knihu si chci brzy přečíst, titulek mě zaujal!
Pět teček
Před námi je další záludný úkol: Spojit pět bodů čtyřmi rovnými čarami. Začínáme hledat co nejvíc možných řešení. Má jich být dohromady 125. A prý to jde i třemi čarami. Jakože cože? Já nenašla ani jedno… vzdávám to! Kdo budete chtít znát řešení, napište mi do komentáře. Na kurzu jsem se „nachytřila“.

Pět teček
Mýty o kreativitě
Po pauze na kávu Bára vyvrací mýty o kreativitě. Jako třeba: Kreativní se musíte narodit, kreativita je pouze pro umělce, kreativci mají chaotický život a další nesmysly. Není to totiž pravda. Kreativita je nastavení mysli a soubor dovedností, které lze rozvíjet. Dále se dozvídáme, že 98% dětí ve věku 3 až 5 let je přirozeně kreativních, tuhle schopnost ale bohužel ztrácí.
Nejhorší kůň
Po teorii přichází další úkol. Máme nakreslit nejhorší obrázek koně. Tak to je konec. Kreslit vůbec neumím. Jsem tak ve stresu, že jsem zapomněla, jak vypadá kůň. Bára nám pomáhá: … má to být NEJHORŠÍ obrázek koně… ale já nenakreslím ani ten! Začínám opisovat od Daniela, který sedí po mé pravici a očividně mu šla výtvarka ve škole lépe. Zatímco jeho kůň vypadá jako kůň, já mám něco mezi batmanem, prasetem a třínohým psem. Naštěstí tuhle zrůdičku nemusím nechat kolovat. Bára nám ukazuje svůj výtvor:

Nejhorší kůň podle Báry
Neobvyklé použití
Jdeme na další úkol a tím je tzv. Guilfordův test amerického psychologa Joye Paula Guilforda. Musíme vymyslet co nejvíc možných využití běžných předmětů. Já dostala téma „bunda“. Využila bych ji jako: deku, svěrací kazajku, koš na houby, hadr na úklid, zipem bych si mohla pilovat nehty, zubní niť /pokud ji rozpářu/ nebo deštník. Jsem sama překvapená, co všechno jde z mé bundy udělat. Kolegové vymýšlejí další funkce pro květináč, knihu nebo zubní kartáček. Celkem se u jejich nápadů bavíme.
Křížení
Vracíme se z oběda a máme post gastro kóma. S tím Bára počítá, a tak nám rovnou zadá jedno z nejzábavnějších cvičení. Ideální je hrát ho s dětmi, pobaví se ale i dospělí. Bára mě dá do dvojice s Danielem a zadává nám úkol, co vznikne, když zkřížíš podprsenku a bankovního úředníka? Po pár minutých máme 11 křížení. Namátkou: Prsatá úřednice-Pojištění koz-Kozomat-Úředník se suspenzorem. Předchozí dvojici prý napadl slogan: „Banka, co vás podrží“. Tak to je dokonalé! Křížit se dá kde co, například kůň a tableta do myčky, kolečkové brusle a kostel nebo marmeláda a slunce. Si to vyzkoušejte:)

Křížení podprsenky a bankovního úředníka
Nuda a flákání
Konečně! Konečně nám někdo řekl, že nudit se není nic špatného a že právě při ní nás můžou napadnout geniální věci. Ty, které by nás v běžném provozu nebo ve stresu nenapadly. Díky Báro! Od zítřka zařadím nudu mezi své každodenní rituály.
Odcházím s novými informacemi a s cvičebnicí nápaditosti, ve které nemůžu udělat chybu. To alespoň tvrdí René Nekuda, autor knihy s názvem Restart kreativity. podle něj někdy stačí změna pohledu na věc:

Úhel pohledu
Školitelka Bára čerpala informace od: Michelle Losekoot, René Nekuda, Tomáš Vachuda, Petr Žák