Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Co dělá ČEZ na Green Deal Summitu? Ve skutečnosti chce těžit uhlí ještě dlouhá léta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Greenpeace

Protest proti greenwashingu firmy ČEZ na Green Deal Summitu.

Po roce se opět koná konference Green Deal Summit. Mezi partnery této akce, kterou pořádá vydavatelství Economia, se řadí ČEZ, Komerční banka a v minulosti to byl například i Shell.

Článek

Mají fosilní korporace a banky, které podporují fosilní byznys, místo na takové konferenci? Nebo se jedná o greenwashing, který fosilní korporace často předvádějí? Greenwashing, tedy praxe firem prezentovat se jako ekologicky ohleduplný aktér, zatímco ve skutečnosti zůstávají věrné fosilním palivům a zneužívají tržní trendy směrem k udržitelnosti, se stává stále častějším jevem v oblasti korporátního marketingu. Přestože akce jako Green Deal Summit může zdánlivě sloužit jako platforma pro diskuzi o udržitelnosti a ochraně životního prostředí, je důležité se zamyslet nad skutečnými motivy jejích partnerů. Společnosti jako ČEZ a Komerční banka, na jedné straně fosilní korporace a jeden z největších znečišťovatelů v Česku, na straně druhé banka, která podporuje fosilní byznys, se kvůli svému chování ocitají pod kritickým zkoumáním veřejnosti a ekologů..

Není neobvyklé, že se korporace snaží využít různé akce ke zlepšení svého image, ať už skrze financování ekologických projektů, sponzorství udržitelných iniciativ, nebo dokonce zapojením do diskuzí o energetické tranzici. Nicméně otázkou zůstává, zda tyto kroky skutečně odrážejí jejich závazek ke skutečné udržitelnosti, nebo zda se jedná o strategický pokus zakrýt svůj negativní vliv na životní prostředí a nadále profitovat z fosilního byznysu.

Ukázkovým příkladem je loňský partner akce, společnost Shell, která čelí dlouhodobě kritice za své aktivity poškozující životní prostředí a ohrožující klima. Nedávná studie Greenpeace CEE (Střední a východní Evropa) ukazuje, že v roce 2022 z investic Shellu a dalších 11 společností známých jako „big oil“ šlo do zelené energie pouze 7,3 % (6,57 miliardy eur) – zbývajících 92,7 % (81,52 miliardy eur) směřovalo do fosilního byznysu a v některých případech dokonce podporovalo jeho expanzi. V tomto kontextu je proto důležité, abychom byli ostražití a kritičtí vůči partnerstvím fosilních korporací a konferencí o udržitelné budoucnosti.

Pokud se podíváme na aktivity ČEZu, do očí bije rozpor mezi tím, jakým způsobem se skupina ČEZ prezentuje jako Čistá Energie Zítřka, a její snahou prodloužit těžbu na hnědouhelném dole Bílina minimálně do roku 2035. To jde přitom proti plánovanému odklonu od uhlí do roku 2033, jak je stanovený v programovém prohlášení vlády. Vytěžené uhlí z Bíliny by pak také mělo významný dopad na klima. Jedná se o 8,3 milionu tun uhlí ročně, jehož spálením by se uvolnilo 11,5 milionu tun emisí CO2, co je přibližně 10 % ročních emisí ČR.  

Partnerství Komerční banky s konferencí Green Deal Summit vyvolává závažné otázky ohledně jejího skutečného závazku k udržitelnosti a ochraně životního prostředí. I když se banka může snažit prezentovat jako podporovatelka zelených iniciativ, nedávné kroky banky zdůrazňují nesrovnalosti a pokrytectví v jejím postoji. Komerční banka nedávno poskytla významnou finanční podporu energetické firmě EPH, kterou vlastní uhlobaron a největší dovozce ruského plynu Daniel Křetínský.

Cena vstupenek na konferenci Green Deal Summit činí 9900 Kč pro veřejný sektor a 4900 Kč pro neziskové organizace a studentstvo. Vysoká cena může představovat nepřekonatelnou překážku pro mnoho jednotlivců, kteří by mohli mít vážný zájem o témata udržitelnosti a ochrany životního prostředí. Konferenci tak budou především navštěvovat ti, kteří si mohou dovolit takovou investici do svého profesního rozvoje nebo budování kontaktů.

Cena tím vytváří dojem, že Green Deal Summit je zaměřený na elitní skupinu účastníků, což je v rozporu s duchem a cíli udržitelnosti a ekologické spravedlnosti, která by měla být pro všechny. Klíčovými tématy Zelené dohody jsou přece otázky globálního významu, které by měly být dostupné a přístupné široké veřejnosti. Nedílnou součástí Green Dealu jsou také opatření, která mají pomáhat během ekologické transformace těm nejchudším - například sociální klimatický fond. Vysoká cena vstupenek české konference ale přispívá k dojmu, že Green Deal Summit je spíše obchodním setkáním než veřejnou platformou pro opravdovou výměnu nápadů a sdílení informací týkajících se udržitelného rozvoje.

Je nutné si uvědomit, že skutečná udržitelnost a ochrana životního prostředí vyžadují důsledné a konzistentní kroky od všech aktérů, včetně byznysu i finančních institucí. Partnerství mezi bankou a událostmi jako Green Deal Summit mají potenciál být nástrojem pro dosažení těchto cílů, ale pouze tehdy, pokud jsou podloženy skutečnými závazky a jejich naplňováním. Doufejme, že taková kritická reflexe a zvýšený tlak na konkrétní opatření mohou přispět ke skutečnému posunu směrem k udržitelné sociálně energetické transformaci.

Šimon Hauser je mediální koordinátor Greenpeace ČR

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz