Článek
Nedávno jsem narazila na článek, avizující příchod německého řetězce Woolworth do Česka. Srdce mi radostí poskočilo, protože jsem v minulosti několikrát navštívila Jihoafrickou republiku, kde Woolworth působí.
Woolworth v JAR: Žádný diskont, ale kvalita
Představte si, že si můžete koupit čerstvé džusy, bylinky, houby, zeleninu a mnoho dalšího. Vše dokonale čerstvé. Předpřipravené vegetariánské hotovky, ručně vyráběné omáčky, domácí těstoviny. Nepřeberné množství čerstvého ovoce, strašně dobré sladkosti a pochutiny. Pokud hledáte kvalitní maso a sýry z vlastní produkce, pak je jasná volba právě Woolies, jak obchod zkráceně v JAR nazývají místní. Řetězec má samozřejmě svůj výběr masa na braai (jihoafrické grilování), vlastní biltong z volného chovu, wagyu z hovězího a samozřejmě paletu čerstvých ryb.
A proč je Woolworth v JAR tak populární? Nejde jen o kvalitu zboží. Je to obchod, kde se nakupuje pro radost – kvalitní potraviny a výrobky. Samotný nákup probíhá v elegantním a čistém prostředí, kde máte pocit, že na vás někdo myslel. Na kase vám obsluha s pečlivostí složí nákup do černých tašek, které jsou skoro ikonickým doplňkem každé místní domácnosti. A ceny? Ano, jsou vyšší než jinde, ale tady lidé věří, že za kvalitu stojí za to si připlatit.
Navíc Woolies má vlastní drogistické a kosmetické zboží, oděvní značku, potřeby a krmivo pro zvířata. Koupíte tam prostě všechno. Woolwroth také provozuje vlastní bistra a kavárny u supermarketů. A často má i malé obchody na čerpacích stanicích, kde jsme při našem poznávání JAR hojně nakupovali právě hotovky a čerstvé ovoce a zeleninu.
Často v Česku slýchám stereotypy, že Afrika je zaostalý kontinent. Ale jsou to jen předsudky, které - přiznávám - jsem také odbourala, až když jsem JAR viděla na vlastní oči. Každý nákup ve Woolies mě utvrdil, jak moc se tyhle stereotypy mýlí. Procestovala jsem docela velký kus světa a troufám si tvrdit, že řetězec Woolworth mi utkvěl v hlavě.
Proč to bude v Česku jinak?
V Česku milujeme diskonty. Německý Woolworth se k nim teď údajně zařadí. Heslo? Levně, rychle, masově. Samozřejmě, všichni chceme ušetřit, ale za jakou cenu? Kvalita jídla v Česku stále pokulhává. Vidím to při častém srovnání třeba i s německými diskonty. Supermarkety u nás nabízejí výrobky plné náhražek a nekvalitních surovin. Přitom právě tlak na lepší kvalitu by mohl něco změnit.
Takže - proč Woolworth v Česku nebude jako ten v JAR? Protože Češi (zatím) neukázali, že by o to stáli. A to mě mrzí. Češi podle mě milují cestování, poznávání nových kultur a chutí. Ale když se pak z cest vrátí domů, spokojí se často s průměrem i podpůrměrem. A to je velká škoda.
Co kdybychom chtěli víc?
Představte si, že by v Česku vznikla velká poptávka po kvalitě. Po výrobcích, které jsou nejen chutné, ale i kvalitní, bez náhražek, ručně vyráběné. Po obchodech, které se nebojí nabízet prémiové služby.
Možná je čas změnit naše priority. Místo hledání nejlevnějších nabídek a akcí chtít kvalitu. Možná by trvalo nějaký čas, než by se trh přizpůsobil. Ale když jsem viděla, co všechno Woolworth v JAR nabízí, přeji si, aby něco podobného mohli mít za domem i Češi. A možná je na čase, abychom přestali hledat jen to nejlevnější a ukázali, že chceme i něco lepšího.
Není to právě tahle změna, co by zlepšila náš každodenní život?