Článek
Na konci sedmdesátých let to vypadalo, že Black Sabbath mají to nejlepší definitivně za sebou. Kapela, která před dekádou zrodila heavy metal – se ocitla na pokraji zhroucení. Po špičkových albech minulosti jako Paranoid nebo Master of Reality se kapela potácela v tvůrčí krizi1, rozhádaná a paralyzovaná drogami. Poslední desky s Ozzym (Technical Ecstasy a Never Say Die!) byly přijaty vlažně a neměly potenciál navázat na dřívější slávu. Kapela ztrácela směr, energii i soudržnost. A pak se to stalo – Ozzy Osbourne, hlas který definoval celou jednu dekádu heavy metalu, dostal padáka.
V ten moment se zdálo, že heavy metal ztratil jeden ze svých pilířů. Ale historie se rozhodla vyprávět jiný příběh.
Co se zpočátku zdálo jako tragédie, se během pár měsíců proměnilo v jednu z největších událostí metalové historie. Rok 1980 dal světu dvě naprosto zásadní desky, které nejen zachránily kariéry zúčastněných, ale také znovu definovaly zvuk heavy metalu: Heaven and Hell od Sabbath s novým hlasem Ronnieho Jamese Dia a sólový debut Ozzyho Osbournea Blizzard of Ozz. Obě desky vyšly s odstupem pouhých šesti měsíců. A obě navždy změnily pravidla hry.
Ozzyho pád na dno
Ozzy byl v té době spíš troskou než frontmanem. Dny trávil v hotelovém pokoji pod clonou drog a alkoholu. Nezajímala ho ani zkouška, natož tvorba nových písní. Říká se, že když mu Tony Iommi oznámil vyhazov, Ozzy jen pokrčil rameny. Byl prázdný. „Vyhodili mě z vlastní kapely. Ale popravdě, oni už mě tam stejně nechtěli. A já je taky ne,“ přiznal později.
Iommi měl jasno – Sabbath potřebovali nový impuls. A tím se stal muž, který právě opustil Rainbow: Ronnie James Dio.
Příchod drakobijce z duhy
Dio byl naprostý opak Ozyho. Disciplinovaný, kreativní, technicky brilantní2. Měl v sobě kouzlo fantasy světa, jeho texty byly poetické a epické. S Iommim si lidsky i hudebně sedli okamžitě. A bylo to slyšet.
Album Heaven and Hell vznikalo v Criteria Recording Studios v Miami a už během nahrávání bylo jasné, že je to něco výjimečného. Kapela zněla čerstvě, hladově a výkonně jako nikdy od dob Sabotage. Dio vnesl do Sabbath novou magii – ne už stín a děs, ale sílu, boj a duchovní hloubku. A Iommiho riffům znovu narostly svaly.
🎸 Největší hity z Heaven and Hell:
- Neon Knights – Svižný otvírák, který nabíjí energií jako blesk. Dokazuje, že Sabbath nejsou jen temní, ale i rychlí.
- Children of the Sea – Jedna z prvních písní napsaných s Diem. Melancholická, ale mohutná.
- Heaven and Hell – Absolutní klasika. Staví na kontrastech ticha a bouře, světla a temnoty. Dio tu definoval svůj styl.
Ozzy vstává z popela
Zatímco Sabbath makali na novém materiálu, Ozzy se topil v depresích. Jenže pak zasáhla Sharon Arden, dcera šéfa labelu a budoucí Ozzyho manželka. Dala mu šanci, dala mu cíl – a hlavně našla mu Randyho Rhoadse. A tady začal druhý zázrak.
Blizzard of Ozz byl všechno, co Sabbath už nebyli: drzý, svěží, melodický, moderní. Rhoadsova kytara byla jako sekyra – ostrá, přesná, neoposlouchaná, s vlivy klasiky i hard rocku. A Ozzy zpíval jako nikdy předtím. Výsledkem byla deska, která šokovala – nejen tím, jak byla dobrá, ale i tím, jak moc ji fanoušci přijali.3
🎸 Největší hity z Blizzard of Ozz:
- Crazy Train – Nesmazatelný riff a refrén, který slyšel snad každý. První Ozzyho hit a hymna metalové rebelie.
- Mr. Crowley – Tajemná pocta okultistovi Aleisteru Crowleymu. Epický song s jedním z nejlepších sólových vstupů v historii metalu.
- I Don't Know – Otvírák, který zní jako výbuch. Rhoadsovo sólo je nezapomenutelné.
Dvě cesty, dva úspěchy
Obě alba vyšly v rozmezí několika měsíců – Blizzard of Ozz v září 1980, Heaven and Hell už v dubnu. Ale vliv, který měly na scénu, byl monumentální.4
Dio zachránil Black Sabbath, ale zároveň je přetvořil v něco nového – epičtějšího, méně bluesového, více heavy. Ozzy začal novou kariéru a dokázal, že není jen „ten hlas z Paranoidu“, ale že je schopný stát na vlastních nohách – a stát sakra pevně.
Obě desky se staly základními kameny heavy metalu nové dekády. Inspirovaly celé vlny kapel – od power metalu po glam, od US heavy scény po thrash. Ukázaly, že i z rozpadlého těla může vzejít něco silnějšího než dřív.
Heaven and Hell v produkci Martina Birche (jo, ten chlap co ro rok později nakopl k absolutním triumfům Iron Maiden) to dotáhlo v Británii na 9. a ve státech na 28. příčku hitparádového žebříčku. Blizzard of Ozz, které si kapela produkovala sama si vedlo ještě lépe a vyšplhalo na 7. respektive 21. příčku.
A co ty?
Které z těchto dvou alb je pro tebe srdcovka? Jdeš víc po mystice Dia, nebo tě baví Ozzyho syrový tah na branku? A co Randy Rhoads vs. Tony Iommi? Dvě osobnosti, dva přístupy, dva směry – ale jeden rok, který všechno změnil.
#OzzyOsbourne #RonnieJamesDio #BlackSabbath #BlizzardOfOzz #HeavenAndHell #HeavyMetal #MetalHistory #MetalLegends #ClassicMetal #1980Metal
Autorský článek
Zdroje
1) Osbourne, Ozzy & Ayres, Chris. I Am Ozzy. Grand Central Publishing, 2009.
2) Popoff, Martin. Black Sabbath FAQ: All That's Left to Know on the First Name in Metal. Backbeat Books, 2011.
3) Rhoads, Kelle & Rhoads, Delores. Rozhovory pro dokument Randy Rhoads: Reflections of a Guitar Icon, 2022.
4) Christe, Ian. Sound of the Beast: The Complete Headbanging History of Heavy Metal. HarperEntertainment, 2003.