Článek
Jedním z nezapomenutelných momentů je domácí příprava „večerního“ žáka střední školy v podání Jiřího Sováka, jejž u stolu sleduje pro změnu žák denního vyučování téže školy, zahraný Sovákovým synem.
„Starý“ Sovák zvážní, udělá rukou bojovné gesto a spustí deklamaci:
Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebe..k nebe…
Dál mu to nejde, takže syn mu napoví.
Dnes, respektive už v příštím školním roce by se taková scéna natočit nemohla. I kdyby pan Sovák mezi námi byl. A když už, tak ryze hypoteticky by mohla vypadat takto:
- Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebe..
-Tati, co to děláš?
-Co bych dělal? Domácí úkol, máme se naučit tu Nerudovu básničku z Písní…těch komic…vlastně kosmetic, ne, kosmických. A nevyrušuj!
-Domácí úkol? Vždyť Brusel je kvůli přetěžování žáků zrušil!
-Vám jo, nám z večerky ale ne. Proč já nejsem mladej, to by mě žádnými úkoly nediskriminovali.
Jak lvové bijem…
Ano, o zrušení domácích úkolů se vážně uvažuje. Škodí psychice. Protože děti při nich prožívají úzkostlivé stavy. Z toho, že je nutí učit se zbytečné věci, co se dají vyhledat na internetu – od zeměpisu až po vyřešení rovnic – a mají tak málo času na počítač, mobil, televizi, dva tři kroužky. Prostě nemohou komplexně rozvíjet osobnost a zatěžují je bl**st*i.
Pokud ke zrušení domácích úkolů dojde, bylo by férové, aby se vztahovalo i na střední školy. A na těch vysokých by měly být zrušeny seminární práce a diplomky. Když bude absolvent řešit nějaký problém, využije bleskových služeb AI.
(Kdyby se Shakespeare nebo J. Dietl dožili dneška, mohli by se za pomoci AI podepsat pod neskonale víc děl, než jich stačili dát lidstvu.)
I z tohoto pohledu je mučení dětí a mládeže domácími úkoly ošklivé, a měla by mu být okamžitě učiněna přítrž.
Poslanci by zrušení úkolů mohli projednat na nejbližší schůzi. A nejpozději od prvního aprila by s úkoly jako s neblahým dědictvím z dob úpění v c.k. monarchii, mělo být nemilosrdně skoncováno.