Článek
Neuplyne týden, abych si někde na sociálních sítích nepřečetl podobný příspěvek nebo inzerát. Nejen začátečníci, ale i pokročilejší stále častěji hledají motocykly, které jsou „v papírech“ omezené, ale reálně mají plný výkon.
Není žádným překvapením, že kýžený výsledek dříve nebo později přijde. Bohužel se také často stane, že první jízda s takovým motocyklem je zároveň ta poslední.
Zastánci těchto prodejů sice předkládají rádoby pádné argumenty, ale pokud bychom si je trochu rozebrali, zjistíme, že jde o nesmyslná tvrzení, která nemají žádný pevný základ.
Chtějí hlavně prodat
Ano, přesně o to jde. Co na tom, že 18letý kluk s řidičským průkazem A2, kupuje Yamahu R6 s 25 kW v TP, ale reálně otevřenou na plných 88 kW?
Prodávající argumentuje většinou tím, že v TP nikde není zmínka o původním výkonu a tudíž je zapsaných 25 kW bráno jako jediný platný údaj. Z mého pohledu jde o pohyb v šedé zóně. Legislativa na podobné případy nemyslí. Dokud se něco nestane…
Jenže co by se mělo stát? Stačí jezdit rozumně, všechno je to přece v hlavě a v zápěstí. Tak určitě. Už vidím, jak 18letý začátečník striktně dodržuje veškerá doporučení. Toho by přece ani nenapadlo zkusit, co ten supersport vlastně dokáže…
Čísla mluví jasně
Aby si každý mohl lépe představit o čem je řeč, ukážeme si jeden teoretický přepočet. Konkrétně jde o hodnotu kW na kg. Yamaha R6 (2005) má výkon 88,2 kW a pohotovostní hmotnost 192 kg.
Poměr kW na kg vypočítáme jako 88,2 / 192. Výsledek je přibližně 0,4594 kW/ kg. A teď si představte, kolik kW by měl automobil vážící 1500 kg s tímto vypočítaným poměrem. Snadno zjistíme, že by šlo o hodnotu přibližně 689 kW!
Určitě se shodneme na tom, že takový výkon by byl schopen ukočírovat možná tak profesionální závodník. Srovnání máme. I když teoretické. Pořád si někdo troufá tvrdit, že je to jen v hlavě a v zápěstí?
Prodejci rádi zapomínají
Netřeba v tom hledat záhadu - prodávající často sami bývají motorkáři. Nevěřím, že se vždycky chovali tak, jak sami kážou. Osobně neznám žádného jezdce, který by si nikdy nechtěl vyzkoušet, co jeho stroj umí.
Je rozdíl mezi tím, když někdo 20 let jezdí a během těchto let „zmoudří“ a mezi tím být mladý cápek, který ještě fénuje řidičák a vůbec neví, do čeho jde.
A když se takovému mladému jezdci něco stane, prodejce pokrčí rameny a hned se brání tím, že on přece nikoho nenutil kupovat. Fajn, brácho, tohle pak povídej jejich rodičům, jo?
Také jsem prodával. Ale!
Před pár lety jsem prodával svého Horneta. Jenže kupující hned věděl, co za své peníze dostane. Chtěl výkonově omezenou motorku na 35 kW.
To jsem mu mohl poskytnout - jak papírově, tak fyzicky. Na motorce byla namontována schválená omezující sada, plomba a vše jsem podložil ještě fotodokumentací z montáže a fakturou za práci.
Po něm jsem chtěl ukázat řidičský průkaz -jednoduše to byla moje podmínka.
Během koupě se pán jen tak náhodou zmínil, že si to určitě otevře a v papírech těch 35 kW nechá. Uskutečnění jeho záměru jsem nemohl nijak zabránit- mohl jsem se pouze pokusit ho varovat. Tak či tak, prodával jsem s naprosto čistým vědomím a svědomím.
Když chtěl provádět úpravy, byla to už pouze jeho věc. Aniž bych mu to přál, stalo se přesně to, před čím jsem ho varoval. Pán nechal odmontovat škrtící sadu a rázem měl z 35 celých 70 kW výkonu.
Během dvou měsíců motorku položil a učinil z ní dobitý šrot. Soudě dle jeho tehdejších příspěvků to odneslo jen železo a jeho ego.
Jsem pro změnu legislativy
Nevím, jak si někdo může myslet, že se výkon nedá zjistit jinak než pohledem do technického průkazu. Pokud se stane nehoda a stroj jakž takž přežije, pojišťovna si přezkum výkonu rozhodně nenechá ujít.
Nehledě na to, že nejde o žádné hlupáky - moc dobře vědí, jak to chodí a na co se zaměřit. Pokud se totiž prokážou jiné výkonové hodnoty, než jaké uvádí TP, může pojišťovna jednoduše odmítnout plnění a ušetřit nemalé prostředky.
Identifikace takového motocyklu může být sice problematická, ale možností řešení by určitě bylo dost. Stačilo by chtít.
Klidně bych zavedl trvalé odebrání ŘP bez možnosti vrácení, pokud by se prokázalo, že řídíte mašinu, na které vlastně vůbec nemáte co dělat. Techničák - netechničák. Zní to moc tvrdě? Ano, to taky má.
Přijde mi, že celému našemu systému jsou tyto problémy ukradené. Zachráněné zdraví nebo rovnou celé životy ale za jejich řešení stojí. Nebo snad ne?
Zdroj: Autorský text
https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6





