Článek
Svět motocyklů se neustále mění a vyvíjí. Otázkou je, zda k lepšímu. Klasické budíky musely uvolnit místo digitálním displejům. Namísto toho, abychom se spoléhali na cit v zápěstí, vybíráme si jízdní módy a necháváme si mluvit do řízení rozličnými asistenty.
Moderní stroje jsou možná lehčí, chytřejší a rychlejší. Postrádají však to nejdůležitější - duši a styl. Pojďme si připomenout tři legendární motorky, které vznikly ještě v době, kdy jsme motorku řídili my - a ne ona nás.
Honda CB 900F Hornet - hravý i dravý
Jak už trochu napovídá moje přezdívka, Hornet je zkrátka moje srdcovka. Když jsem na něm seděl poprvé, rozhodl jsem se, že ho zkrátka musím mít. I za cenu kompletní GO.

Honda CB900F Hornet - se svolením: Pavel Rous
Stručné základní informace
Vyráběl se od konce roku 2001 do roku 2007. Za svůj životní cyklus prošel jen drobnými úpravami, které se týkaly nastavení předpětí tlumičů a bohatosti směsi.
Hornet 900 vznikl tak trochu náhodou. Někteří fanoušci menšího modelu CB600F Hornet totiž zkoušeli vyměnit motor za větší a sportovnější - konkrétně z Hondy Fireblade.
Šlo o velmi populární nápad, kterého si Honda všimla a v prosinci roku 2001 představila model CB900F Hornet. Současně jej pod označením 919 uvedla na americký trh.
Výrobce skutečně sáhl po motoru z Hondy Fireblade, ale záměrně jej naladil tak, aby měl maximální kroutící moment ve středních otáčkách (92 Nm v 6500 ot. / min) a plný výkon až skoro úplně nahoře (81 kW v 9000 ot. / min). Jde o kapalinou chlazený řadový čtyřválec.
Mezi neduhy patří měkčí odpružení, občasné problémy s termostatem a při zanedbané údržbě nerovnoměrné zahřívání. Pozlobit může i regulátor dobíjení. V zásadě ale platí, že motor je při správné údržbě prakticky nezničitelný.
Doporučil bych CB900F začátečníkovi?
Ano, ale s velikou opatrností. Někteří lidé se mylně domnívají, že oblíbená CB600F je prakticky stejná, jako její větší bratr. Pravdou ale je, že „šestka“ je proti „devítce“ jenom dětská hračka.
Hornet 900 je motorově úplně jinde - jeho síla je ohromná a začátečníka může snadno vyděsit. Jakmile se srdce z „Fároše“ pořádně rozbuší, mohl by nastat problém ho zpomalit.
Yamaha XJR 1300
Yamaha XJR 1300 patří mezi to nejlepší, co kdy spatřilo světlo světa. Tahle bestie ohromí nejen parádním zpracováním, ale také silou, která jen těžko hledá konkurenci.

Yamaha XJR 1300 - vlastní foto
Stručné základní informace
Yamaha XJR se vyráběla od roku 1998 do roku 2016, kdy byla nahrazena modelem XSR 900. Jejím předchůdcem byla Yamaha XJR 1200.
Větší změny přišly v roce 2007, kdy byly karburátory nahrazeny vstřikováním a dvojitý výfukový systém byl sveden do jediné koncovky vpravo. Výfukový systém byl navíc vybaven třícestným katalyzátorem, aby motocykl splňoval normu Euro 3.
Dostala novější tlumiče Öhlins se snazším nastavením předpětí a mírně byly přepracovány i budíky.
XJR 1300 se ve výrobě udržela úctyhodných 18 let, ale dle některých majitelů je nejlepší vybírat modely z roku 2007+, kde už víceméně probíhaly pouze změny barevných kombinací.
Výkon 72 kW v 8000 ot. / min. a kroutící moment 108,4 Nm v 6000 ot. / min. hovoří za všechno. To, že jde o poctivou klasiku dokládá kulaté světlo a vzduchem a olejem chlazený motor, který při správné údržbě nezničíte ani s vyšším kilometrovým nájezdem.
Když si na ni sednete, okamžitě víte, že pod sebou máte těžkou, ale brutálně silnou kovadlinu. A můžete si být jisti, že s ní jen tak něco nepohne. Na okreskách je jako doma a pokud máte cit, nepředjede vás téměř nic.
Zásadními neduhy netrpí, ale najdou se. Stejně jako u CB900F je jí vytýkáno měkké odpružení vpředu, pouze pětistupňová převodovka a spotřeba kolem 8 až 10 litrů na 100 km..
Na víku hlavy válců jsou občas viditelné olejové skvrny - to lze vyřešit výměnou těsnění. Dále pak vyšší hmotnost, která znesnadňuje manipulaci na místě a v malých rychlostech.
Doporučil bych XJR1300 začátečníkovi?
Viděl jsem na vlastní oči, že stačilo trochu necitlivé zacházení s plynem a tato bestie se začala okamžitě stavět na zadní. Majitel je zkušený motorkář, který najezdil statisíce kilometrů a sám říká, že na tuto motorku by měl být vedle řidičského i zbrojní průkaz.
Motorku nelze doporučit začátečníkovi, protože patří k těm, které neodpouští žádné chyby.
Suzuki GSF 600 / 650 Bandit
Skončíme tím největším univerzálem, který se stal synonymem legendy - Bandit. Banditi patří k legendárním, a hlavně nezničitelným motocyklům. Opět jde o řadové čtyřválce, chalzené vzduchem a olejem.
Klasický vzhled (kulaté světlo a analogové budíky) skončil s posledním modelem GSF 600 Bandit v roce 2004. Já mám bohužel GSF 650, rok 2005 s polokapotou, ale snad mi to odpustíte.

Suzuki GSF 650S Bandit - polokapota - vlastní foto
Ať už máte verzi N nebo S, můžete se spolehnout na to, že jste vybrali dobře. Vzduchem a olejem chlazené motory se udržely až do roku 2006. V roce 2007 přišli „vodníci“ a systém vstřikování.
Motorka je neskutečně univerzální a přes papírově slabší výkon brzdou v provozu nebudete. Motor poskytuje výkon 57 kW v 10100 ot. / min. a maximální kroutící moment 61 Nm v 7800 ot. / min.
To sice nejsou nijak závratná čísla, ale realita se od papírových hodnot pocitově dost liší. Vždyť na papíře váží kolem 220 kg v pohotovosti, ale ovládá se překvapivě lehce. Brzdou v provozu nebudete ani v zatáčkách.
Mezi majiteli se hodně mluví o tom, že Banditi nemají zatáčky zrovna v lásce. Nemohu to potvrdit.
Žádné kroucení a vlnění rámu se nekoná. Tím možná trpěly modely 1200 a 1250 ccm, nikoliv šestistovky. Ty se skládají do zatáček úplně „na pohodu“.
Vím to, protože už pár let Bandita vlastním. Spolehlivě mě vždy dovezl tam, kam jsem potřeboval. Dělá to, co po něm chcete. Vyhlídková jízda? Žádný problém. Chcete jet ostřeji? Podržte ho pod krkem a poletí jako střela.
Servisní náklady jsou skoro nulové, a kromě běžné údržby nebudete muset řešit žádné zásadní problémy. Je to motorka, která je dobrá ve všem, ale v ničem úplně nevyniká.
Doporučil bych GSF 600 / 650 Bandit začátečníkovi?
Ano, s klidným svědomím. Co se týká nájezdu, motory vydrží šílené porce kilometrů bez nutnosti GO. Pokud tedy děláte to, co stanovil výrobce a v předepsaných intervalech.
Nezáludný, překvapivě dobře ovladatelný motocykl s nízkými provozními a servisními náklady. Spotřeba kolem 7,5 až 8 litrů na 100 km je podle mě odpovídající. Když chcete jet volněji, ustálí se kolem 6 litrů na 100 km. Co víc si může začátečník přát?
Který z těchto motocyklů byste si zvolili? Můžete hlasovat v anketě nebo zanechat názor v komentářích.