Hlavní obsah
Móda a trendy

Češi odsoudili olympijskou kolekci oblečení Jana Černého, ve světě mu ale tleskají

Foto: Pexels/Hert Niks

Snad česká přízemnost, upjatost nebo prostá závist zapříčily ostrou kritiku olympijské kolekce oblečení. V zahraničí to ovšem vidí jinak a nešetří chválou. Český konzervatismus tak dostal na frak.

Článek

V momentě, kdy jsem četla jeden z rozhovorů s Janem Černým, mužem který národní oblečení navrhl, řekla jsem si jen: „Vau, to je vážně propracované.“

„Česká hrdost je zastoupena posunutými barvami české trikolory nebo třeba razítky symbolů na plášti či šátku. Velkým tématem je také nostalgie, která si myslím, že jde z looku cítit. Český baloňák nebo ve Francii tak oblíbený trench coat propojují naše dvě země…“ (online)

Když však oblečení pro olympioniky představil české široké veřejnosti, záporné komentáře, kritika a nemístné žerty na sebe nenechaly dlouho čekat.

Pochopitelně nejvíce negativní vlna přišla od těch, kteří návrhářství velmi rozumí a mají k tomu co říct. Tedy ve skutečnosti nevědí nic o módním průmyslu, estetice, látkách a jejich angažmá u velkých značek zřejmě nikdy neproběhne. I přesto se ale mnozí Češi nezdráhali rozcupovat muže, o kterém se ještě v roce 2022 psalo jako o nejtalentovanějším návrháři planety a české módní naději. Co na tom, že je držitel prestižního ocenění Czech Grand Desing a má za sebou spolupráci s domem Louise Vuittona. Na to není u typického čecháčství místo.

Mnozí publikovali rozsáhle kritizují texty, vesměs o ničem, pod nimiž se to hemžilo přitakávajícími, často nenávistnými komentáři.

Ani slavný český vtipálek Tomáš Břínek si nedal pokoj a přihřál si polívčičku na nadutosti Čechů.

Přičemž jeho post inkasoval více jak třicet tisíc lajků. Jak sám ale Břínek na instagramu, pod oficiálním příspěvkem Jana Černého přiznal, kolekce se mu líbí, grafiku ale udělat musel. Kde komu dojde, že je to jeho živobytí.

Čecháčci tak bez špetky zamyšlení odsoudili olympijské oblečení, v komentářích nešetřili vulgaritami a dali na obdiv svou konzervativnost.

Černý jako uznávaný umělec, vědom si svých kvalit si z toho zřejmě nic nedělá. Jak veřejně říká, někomu se to líbí, někomu ne. Ovšem je to on, kdo měl možnost během ani ne deseti sekund zaujmout celý svět. A  zadařilo se!

Mezinárodní olympijský výbor totiž zařadil Česko, respektive onu kolekci, mezi absolutní špičku módního olympijského dění. A jako reprezentující fotku použili balóňák zmiňovaný v úvodu článku, který se někteří nebáli označit za župan.

Prestižní australský zpravodaj The Sydney Morning Herald udělil Čechům druhé místo ze všech zemí, co se outfitů týče. A chválou ze zahraničí to zdaleka nekončí.

Uznávaný magazín Time zařadil práci Jana Černého mezi tři nejlepší olympijské úbory a napsal: „Michel & Amazonka není jediným menším designérským domem, který vyvolal rozruch na internetu, Team Haiti a Team Czech Republic se proslavily také svými dresy, které navrhla stejnojmenná značka Stelly Jean (Haity) a JAN SOCIÉTÉ Jana Černého (CZ). Jejich uniformy vynikaly jako modely, které se vymykají typickému sportovnímu oblečení a představují módnějšími oděvy s nápadným řemeslným zpracováním. Prorazily i ve srovnání s návrhy globálních módních gigantů s většími rozpočty a většími zdroji, včetně Ralpha Laurena pro tým Spojených států, Emporia Armaniho pro Itálii a Berluti, značky pod záštitou LVMH, pro Francii.“ (online)

Módní i sportovní plátky pějí na našeho mladého návrháře ódy a  rozhodně se o něj zajímají. Snad se chytneme za nos a přiznáme si, že na Jana Černého můžeme být právem hrdí! A věřte, že o tomto talentovaném mladíkovi ještě uslyšíme.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz