Článek
Hosty byli:
- Hana Landová, předsedkyně, Sekce územního a regionálního rozvoje, Hospodářská komora
- Jan Kasl, předseda České komory architektů
- Jiří Nouza, prezident, Svaz podnikatelů ve stavebnictví
- Eva Pavlíková, vrchní ředitelka sekce IT, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Nový stavební zákon a digitalizace stavebního řízení měly hlavně urychlit a zjednodušit povolovací procesy. Místo toho však přinesly jenom problémy: právní nejistotu, chaotické přechodné režimy a rostoucí frustraci mezi úředníky i stavebníky. Digitalizace byla spuštěna bez funkčního úložiště, bez provázání na klíčové registry a bez srozumitelné metodiky pro úřady. Ministerstvo nakonec místo reformy zavedlo legislativní by-pass, který ale problém jen oddálil. A v systému nadále zůstávají chyby. Marné je hledat viníka, důležité je soustředit se na opravy.
Systém digitalizace se potýkal s problémy ještě před jeho oficiálním spuštěním 1. července minulého roku. Podle Evy Pavlíkové, vrchní ředitelky sekce IT ministerstva pro místní rozvoj byla největší potíž v tom, že systém nebyl udělaný pro uživatele. „Pokud systém nezjednoduší práci uživatelům, ať jsou to stavebníci nebo zástupci stavebních úřadů, a naopak jim tu práci ztíží, tak je to velká obtíž, která má potom dopad na délku stavebního řízení,“ uvedla. Celá příprava měla být komunikována a na projektu měly participovat zainteresované úřady, je přesvědčený prezident Svazu průmyslu ve stavebnictví Jiří Nouza. „Myslím, že ti, kteří tvořili tu IT verzi, tak si prostě nesedli, nebo prostě nekomunikovali s tím věcným příslušným odborem nebo tím, kdo má na starosti ten zákon, protože jinak by tohleto vzniknout nemohlo,“ řekl. Jan Kasl, předseda České komory architektů vidí největší problém ve ztrátě důvěry. „Digitalizace pro nás měla znamenat šetření papírem, nekopírování, nenošení balíků dokumentace, nerazítkování ručně, ale jenom všechno v elektronickém světě. A bohužel ne všechno z toho se podařilo,“vysvětlil Kasl. Zároveň varuje, že podobný problém by se už neměl nikdy opakovat.
Landová: Největší problém je v tom, že ta funkčnost toho systému byla zákonná povinnost.
Je složitá otázka, jestli měla být digitalizace spuštěna, nebo ne. A ještě hůř se na ni zpětně hledá odpověď, shodli se řečníci. Tehdejší ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš svůj postup hájil a tvrdil, že i přes počáteční problémy je to krok správným směrem. Navíc podle něj hrozilo, že by Česko přišlo o peníze z Evropské unie. Opozice i odborná veřejnost ale varovali, že systém je nepřipravený a nebude dobře fungovat. Což se nakonec potvrdilo. „Nebylo reálné to nastavit, nebyla vůbec šance to otestovat a naučit nás to,“ popsal situaci Kasl.
Kasl: Ten systém neměl být vůbec spuštěn v tom stavu a v tom čase, jaký na něj byl.
Způsobená škoda se dá jenom těžko vyčíslit. Podle Nouzy nebo Kasla se nedá říct, kolik nefunkční systém stál a jestli stavebníci a potažmo česká ekonomika přišli o jednotky nebo desítky milionů korun. Hana Landová, předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje z Hospodářské komora ČR ale vidí škodu v tom, že za veřejné peníze někdo vymyslel projekt, který se pak musel zrušit. A z jejího pohledu na to doplatili především zaměstnanci stavebních úřadů. „Dnešní stav je takový, že úřady používají své původní systémy, které už neměly mít a které si neměly platit, ale platí je ty jednotlivé obce. A k tomu navíc mají jakousi centrální podatelnu a nějaké další centrální volitelně použitelné systémy,“ rozvedla svoji myšlenku.
Teď je na řadě připravit systém nový. Už se kvůli tomu schází pracovní skupina, která by měla pravidelně jednat i v budoucnu. Schůzek účastní nejen zástupci ministerstva pro místní rozvoj, ale taky další dotčené skupiny – stavební úřady, hospodářská a další komory i příslušné svazy či zástupci architektů. To je podle všech diskutující naprosto zásadní. A je to taky největší rozdíl proti minulosti, kdy s nimi nikdo systém nediskutoval. „Pro mě je klíčové, aby ti uživatelé, aby ti zástupci stavební úřadů a projektantů i odborná společnost, aby viděli, jak ten systém má vypadat a zároveň si řekli, co by v tom systému potřebovali. My potom v rámci toho systému umíme téměř cokoliv, ale zároveň jsme samozřejmě vázaní stavebním zákonem“, vysvětlila Pavlíková a dodala, že pokud je špatně napsaný zákon, ani při nejlepší vůli nemůže digitalizace fungovat.
Pavlíková: Než pustíme systém do ostrého provozu, je nutné, aby si ho otestovali a vyzkoušeli vybraní uživatelé. Ti ochotní i ti, kteří mají k takovým změnám odpor.
Na legislativní opatření narazila taky Landová, která opakovaně upozornila na to, že největší chybou, která by se neměla opakovat, je to, aby funkčnost systému byla zákonnou povinností.
Představitelé ministerstva pro místní rozvoj teď podle Pavlíkové mají v ruce byznysovou analýzu, do které měli uživatelé – architekti, projektanti, komory a svazy a další organizace sepsat svoje požadavky. Od toho se chce resort odrazit a na tom dál pracovat, hotovo má být do 30. 6. 2025. Nouza, Kasl i Landová během hodinové diskuze několikrát narazili na to, že už v minulosti nabízeli MMR spolupráci a chtěli digitalizační systém konzultovat, nikdo s nimi ale nemluvil. Nyní jsou sice opatrní, ale přesto vidí nějakou snahu problém řešit.