280 milionů let stará fosilie nalezená 1931 v Alpách se ukázala jako padělek

Foto: Dr. Valentina Rossi/Zixiao Yang_University College Cork, volné dílo

Dr. Valentinou Rossi s obrazem Tridentinosaura antiquus. Jeho obrys těla, který se jevil jako tmavý proti okolní skále, byl zpočátku interpretován jako zachovalé měkké tkáně, ale nyní je známo, že je to barva.

Fosilie Tridentinosaurus antiquus, byla objevená v italských Alpách v roce 1931 byla považována za důležitý exemplář pro pochopení rané evoluce plazů, nyní se však zjistilo, že je zčásti padělkem.

Po novém zkoumání pozůstatků se ukázalo, že 280 milionů let stará fosilie, která mátla výzkumníky po celá desetiletí, je částečně padělek. Paleontologická analýza ukázala, že proslulá fosilie, o které se předpokládá, že uchovává měkké tkáně, je ve skutečnosti jen nátěr.

Tento nový výzkum, publikovaný ve vědeckém časopise Palaeontology, přivedl tým vedený Dr. Valentinou Rossiovou k tomu, aby nabádal k opatrnosti při používání fosilie v budoucím výzkumu.

Obrys těla, který se jevil jako tmavý proti okolní skále, byl zpočátku interpretován jako zachovalé měkké tkáně. To vedlo k jeho zařazení do skupiny plazů Protorosauria.

Odhalování Pravdy

Tento nový výzkum však odhaluje, že fosilie proslulá svým pozoruhodným zachováním, je většinou jen černá barva na vytesaném skalním povrchu ve tvaru ještěrky.

Údajná zkamenělá kůže byla oslavována v článcích a knihách, ale nikdy nebyla podrobně studována. Poněkud podivné uchování fosílie způsobilo, že mnoho odborníků si nebyli jisti ohledně toho, do jaké skupiny plazů tento podivný ještěrovitý živočich patřil, ani obecněji o jeho geologické historii.

Dr. Rossiová ze Školy biologických věd, věd o Zemi a životním prostředí UCC, řekla:

Fosilní měkké tkáně jsou vzácné, ale když se najdou ve fosilii, mohou odhalit důležité biologické informace, například vnější zbarvení, vnitřní anatomii a fyziologii. Odpověď na všechny naše otázky byla přímo před námi, museli jsme tento fosilní exemplář podrobně prostudovat, abychom odhalili jeho tajemství - i ta, která jsme možná vědět nechtěli.

Mikroskopická analýza ukázala, že textura a složení materiálu neodpovídají skutečným fosilizovaným měkkým tkáním.

Podvádění a objevování

Předběžný průzkum pomocí UV fotografie odhalil, že celý vzorek byl ošetřen nějakým druhem nátěrového materiálu. Natírání fosilií laky bylo v minulosti normou a někdy je stále nutné k uchování fosilního exempláře v muzejních skříních a exponátech. Tým doufal, že pod vrstvou povlaku jsou původní měkké tkáně stále v dobrém stavu, aby mohly extrahovat smysluplné paleobiologické informace.

Zjištění naznačují, že obrys těla Tridentinosaura antiquus byl uměle vytvořen, což pravděpodobně zlepšilo vzhled fosílie. Tento podvod uvedl v omyl předchozí výzkumníky a nyní je při použití tohoto vzorku v budoucích studiích naléháno na opatrnost.

Tým stojící za tímto výzkumem zahrnuje přispěvatele sídlící v Itálii na univerzitě v Padově, Muzeu přírody Jižního Tyrolska a Museo delle Scienze v Trentu.

Spoluautorka prof. Evelyn Kustatscherová, koordinátorka projektu „Život se supervulkánem“, financovaného Autonomní provincií Bolzano, uvedla:

Zvláštní uchování Tridentinosaura mátlo odborníky po celá desetiletí. Teď to všechno dává smysl. To, co bylo popisováno jako karbonizovaná kůže, je jen barva.

Není však vše ztraceno a fosilie není úplný padělek. Kosti zadních končetin, zejména stehenní, se zdají být pravé, i když špatně zachovalé. Kromě toho nové analýzy ukázaly přítomnost drobných kostěných šupinek nazývaných osteodermy, jako šupiny krokodýlů, na tom, co možná bylo na hřbetě zvířete.

Tato studie je příkladem toho, jak moderní analytická paleontologie a rigorózní vědecké metody mohou vyřešit téměř stoletou paleontologickou záhadu.

Odkaz na odbornou studii: „Kované měkké tkáně odhalené u nejstaršího fosilního plaza z raného permu Alp“ od Valentina Rossi, Massimo Bernardi, Mariagabriella Fornasiero, Fabrizio Nestola, Richard Unitt, Stefano Castelli a Evelyn Kustatscher, 15. února 2024, Paleontologie. DOI: 10.1111/pala.12690