Geneticky modifikovaná kráva produkuje v mléce lidský inzulin

Foto: Couleur/Pixabay

I když je to ještě daleko, vědci doufají, že tento bovinní průlom by mohl otevřít dveře udržitelné produkci inzulínu a pomoci vypořádat se s celosvětovými problémy s dodávkami inzulínu.

Studie publikovaná brazilskými vědci v Biotechnology Journal, kteří vyšlechtili krávu, která ve svém mléce produkovala lidský inzulín a zapsali se tak do historie jako první transgenní kráva na světě, která je schopná takového výkonu.

Prozatím je tento úspěch jen důkazem konceptu, ale s dodatečným testováním a schválením Food and Drug Administration (FDA), by mohl být rozšířen na konkurenční současné metody výroby inzulínu, které zahrnují geneticky modifikované kvasinky a bakterie.

„Matka příroda navrhla mléčnou žlázu jako továrnu na výrobu proteinů opravdu, opravdu efektivně. Můžeme využít výhod tohoto systému k výrobě proteinu, který může pomoci stovkám milionů lidí po celém světě,“ napsal v prohlášení profesor Matt Wheeler, hlavní autor článku.

Za tímto účelem Wheeler a spoluautoři vytvořili transgenní krávu vložením segmentu lidské DNA, který kóduje proinzulin (proteinový prekurzor inzulínu) do jader 10 kravských embryí. Tato upravená embrya byla poté implantována do dělohy normálních krav, z nichž jedna porodila živé, transgenní tele.

Navzdory úsilí o zabřeznutí krávy, jakmile dosáhla zralosti, byl tým schopen vyvolat laktaci pomocí hormonů. Výsledkem bylo menší množství mléka, než jaké by se objevilo po těhotenství, ale mléko, které produkovalo, obsahovalo lidský proinzulin, a k překvapení týmu i inzulín.

„Naším cílem bylo vyrobit proinzulin, vyčistit ho na inzulin a získat ho odtamtud. Ale kráva to v podstatě zpracovala sama. Na proinzulin vyrábí asi tři ku jedné biologicky aktivní inzulin,“ řekl Wheeler.

Použitá technologie genetického inženýrství znamená, že lidský inzulín byl zaměřen pouze na expresi v mléčné tkáni a nikde jinde u krávy nebyl přítomen.

Aby byly inzulín a proinzulin použity, musely by být nejprve extrahovány a purifikovány. Za předpokladu, že toho lze dosáhnout, Wheeler navrhuje, že pokud by každá kráva dokázala vyrobit 1 gram inzulínu na litr mléka, systém by mohl vyrobit hodně inzulínu.

Typická jednotka inzulínu je 0,0347 miligramů (0,000001 unce), což „znamená, že každý gram odpovídá 28 818 jednotkám inzulínu,“ řekl Wheeler. „A to je jen jeden litr. Holštýni dokážou vyrobit 50 litrů za den. Dokážeš to spočítat?“

Vědci nyní plánují znovu naklonovat krávu a nakonec doufají, že vytvoří celé transgenní stádo. To by podle nich mohlo jednoho dne dodávat inzulín milionům lidí s cukrovkou po celém světě.

Možná je to zatím jen sen, ale Wheeler je optimistický: „Mohl bych vidět budoucnost, kde by stohlavé stádo, ekvivalentní malé mlékárně v Illinois nebo Wisconsinu, mohlo produkovat veškerý inzulin potřebný pro zemi,“ řekl. „A větší stádo? Za rok bys mohl vyrobit zásoby pro celý svět.“