Hledali jsme mimozemskou inteligenci 50 let, ale teprve teď začíná skutečné pátrání

Foto: European Southern Observatory/Flickr

SETI kontroluje miliony hvězd na známky života. Rozšíření programu (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) znamená, že lidstvo poprvé začíná shromažďovat podstatný vzorek rádiového vesmíru pro tento účel díky pokroku v detekčních zařízeních.

Navzdory občasným záchvěvům vzrušení však žádné z našich skenování oblohy neobjevilo důkazy o existenci mimozemských civilizací. Radioastronomové však zdůrazňují, že to nedokazuje, že tam venku není co hledat. Často používaným přirovnáním je někdo, kdo si vezme z oceánu jeden kbelík vody, nenajde v něm žádnou rybu, a proto dojde k závěru, že ryby neexistují.

Podle studie publikované v časopise Astronomical Journal, je náš historický vzorek ekvivalentně malý. Kdyby mimozemšťané byli byť jen na jednom procentu cesty napříč galaxií a vysílali tolik rádiových a televizních signálů jako my, je velmi nepravděpodobné, že bychom je odhalili, i kdyby to dělali dostatečně dlouho na to, aby signály dosáhly Země.

Nový, mnohem větší kbelík to nyní může změnit. Nový detektor, známý jako Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster (COSMIC), je propojen s Very Large Array (VLA) Karla G. Janského, který se objevil jako místo lovu mimozemšťanů ve filmu Kontakt.

„COSMIC zavádí na VLA moderní digitální architekturu založenou na Ethernetu, což umožňuje testovat budoucí technologie při přechodu do éry nové generace,“ uvedl v prohlášení vědecký pracovník projektu Dr. Chenoa Tremblay.

Mimozemské rádiové signály lze vyhledávat buď skenováním širokých oblastí oblohy, nebo určením toho, co je považováno za slibné kandidáty. S technologií, kterou jsme doposud měli, však ani jedna nebyla příliš uspokojivá.

Široké průzkumy dokázaly odhalit pouze velmi silné signály, takové, jaké bychom mohli získat, kdyby mimozemšťané přímo na nás pálili úmyslné zprávy na správné frekvenci, ale ne únik z jejich obecného štěbetání.

Výběr konkrétních cílů znamená vědět, kde hledat, a to vyžaduje znalosti, které nemáme. Dokonce ani planeta považovaná za „nejlepší místo pro hledání života mimo Sluneční soustavu“ nemusí být ani kamennou planetou jako ta naše. Nedávný výzkum naznačuje, že je pravděpodobnější buď plynný podneptun nepřátelský životu, nebo vodní svět s velkými překážkami pro technologie. Ostatní planety, o kterých víme, jsou stále méně slibné.

Dva předchozí pokusy, Project Phoenix a Breakthrough Listen, se zaměřovaly na 1 000–2 000 hvězd, ale i tehdy mohly pokrýt pouze omezené části spektra (původně 1–4 GHz, i když v poslední době se to poněkud rozšířilo). Nyní se však institut SETI tisícinásobně rozšiřuje.

Foto: Z tiskové zprávy SETI

Obrázek ukazující polohy všech hvězd, na které se COSMIC dosud zaměřil, s daty zaznamenanými do databáze potenciálních signálů. Shromáždili jsme data o více než 485 000 zdrojích v frekvenčním rozsahu 2 až 45 GHz. Souřadnice každé malé tečky jsou cílené hvězdy a vyplněné skvrny na obloze představují oblasti zmapované pomocí VLA Sky Survey, která zkoumala oblohu rychlostí 2000 zdrojů za hodinu.

COSMIC je navržen tak, aby nám umožnil výrazně rozšířit náš sortiment, abychom nemuseli být tak vybíraví. „V současné době se zaměřujeme na vytvoření jednoho z největších průzkumů technologických signálů, s více než 500 000 zdroji pozorovanými v prvních šesti měsících,“ řekl Tremblay. Dodala, že stejná technologie nám umožní dělat mnoho věcí, které nesouvisejí s hledáním života, jako je hledání kandidátů na temnou hmotu nebo příčiny rychlých rádiových výbuchů.

COSMIC nevyžaduje větší paraboly ani citlivější antény. Místo toho umožňuje zpracování signálů, které byly efektivně promarněny. COSMIC shromažďuje a zpracovává data, která mohou obsahovat technologické podpisy, ve stejnou dobu, kdy výzkumníci používají radioteleskop k jiným účelům.

Vzhledem k tomu, že data jsou zpracovávána v reálném čase, namísto týdnů nebo let později, jak tomu bylo dříve, existuje možnost vrátit se a podívat se na cokoli slibného, ​​než zmizí.

Přirozené rádiové emise lze téměř vždy vidět v širokém rozsahu frekvencí, zatímco ty, které produkují lidé, jsou obvykle velmi úzké, aby se zabránilo rušení a plýtvání energií. SETI obvykle funguje tak, že hledá signály omezené na úzké vlnové délky za předpokladu, že mimozemšťané se budou řídit podobnými pravidly a COSMIC není výjimkou.

„COSMIC provádí vyhledávání zaměřené na úzkopásmové emise (v Hz) a vytváří malé soubory surového napětí „poštovní známky“ pro každou anténu kolem zájmových signálů,“ píší Tremblay a spoluautoři nového článku. COSMIC využívá shluk výpočetních uzlů CPU/GPU a zpracovává data v reálném čase, aby hledal známky technosignatur v naší Galaxii ze směrů našich nejbližších hvězd.

V důsledku toho dodávají: „Předpokládáme, že během několika let by mohlo být pozorováno více než 10 milionů hvězd, což je řádově větší než rozsah celé současné historie vyhledávání rádiových technosignací.“